|
KLIK
voor andere strips van
Olivier Pont
KLIK
voor andere strips van
Régis Loisel |
|
|
EEN GODVERDOMSE KLOOTZAK 1
Isabel
Olivier
Pont + Régis Loisel
Blloan | 88 p. | € 9,95 (SC) • € 17,95 (HC) |
Meanderen
in de jungle |
Soms
is de geboorte van een strip al een strip waard. Dik twintig
jaar geleden leerden Olivier Pont (Over
de Grenzen van de Tijd..., Ontboezemingen) en
Régis Loisel (Op Zoek naar de
Tijdvogel, Magasin Général,
Peter Pan,...) elkaar kennen op een stripfestival. Het
klikte. In die mate zelfs dat ze samen op rondreis gingen
in het tropische Guyana. Na een bezoek van de beruchte strafkolonie
moesten ze terug naar hun hut. Ze konden niet anders dan het
traject af te leggen met een kano. Tijdens die vijftig kilometer
lange tocht, waar vroeger de goudzoekersboten voeren, verzonnen
ze de kiem van dit verhaal. Het belandde in de kast. Olivier
Pont verkoos immers kort nadien de filmwereld boven de negende
kunst. Enkele jaren geleden besloot hij alsnog terug te keren
naar de stripwereld, maar hij voelde zich zelfs na het experimentele
Losse Eindjes snel weer opgesloten in dit medium.
Wat kon hij doen om zichzelf te verrassen? Hoe raakt hij uit
zijn eigen comfortzone? En dan herinnerde hij zich de verhaallijn
van de beruchte kanotocht. Loisel zag de samenwerking zitten.
Ze begonnen er samen aan en Loisel dreef Pont tot het uiterste.
Het loonde. De paginaopbouw, de psychologie van de personages
en de geweldige verstilde cover... Olivier Pont levert absoluut
topwerk af. En dan is er die geweldige titel die enkel Ponts
moeder niet lustte: Een Godverdomse Klootzak, een
uppercut van een reeksnaam.
Het uitgangspunt van de reeks is een pure detective. Begin
jaren 1970 landt de jonge Max op een piepklein vliegveldje
ergens in de Braziliaanse jungle. In zijn rugzakje zitten
twee foto's die zijn recent overleden moeder heeft nagelaten.
Op beide foto's staat hij als kleuter naast telkens een andere
man. Een van hen zou zijn vader kunnen zijn. Of ook weer niet.
Dat kon ook, want zijn moeder wou er niets over kwijt. Hij
wist alleen dat ze dit plaatsje hier ontvlucht was. Toen hij
de foto's toonde in een bar, herkende iemand een van de mannen.
Ze noemde hem een godverdomse klootzak. Kilometers verderop
filterden goudzoekers ruw de junglebodem. Geweld, prostitutie
en moord zijn er schering en inslag. Zou zijn vader daar zitten?
Een Godverdomse Klootzak begint dus als een onschuldig
detectiveverhaal, maar ontpopt zich al snel tot een kabbelend
liefdesromannetje tot een moordpartij de toon verhardt naar
een hardboiled actieserie om uiteindelijk te eindigen in een
mysterieus jungleavontuur. Erg vinden de auteurs dat meanderen
niet. Elk verhaal is immers toch al verteld. Het gaat hen
om intrige, persoonsontwikkeling en perfecte cinema. Daarvoor
halen de auteurs een dikke tien. Dit eerste deel kleeft grafisch
immers aan de ribben. Perfecte paginaopbouw, steeds wisselende
ritmes en boordevol sfeer. Toch kregen we het enkele keren
lastig. Op het ontbreken van gsm's en internet na, kan je
nergens merken dat de strip zich afspeelt in 1972. Noch de
kledij, noch de couleur locale en de sfeer doen echt jaren
1970 aan. Ook de daar meegezongen sambasingle Copacabana
van Two Man Sound was toen enkel een West-Europese
hit. Het zou straf zijn mocht de weliswaar Belgische zingende
arts die al twee jaar vastzit in een negorij in de jungle
dit pas verschenen nummer al kennen. En over de dialoog waar
twee vriendinnen elkaar lieflijk BFF noemen, gaan we het helemaal
niet hebben. Ook een tekstballon met "Ik voel me net
een detective. Wat een geheimzinnig avontuur", past ons
eerder in een Mickey Mouse-strip dan in deze graphic
novel. Het zij zo. Maar het zijn wel dergelijke kleine ergernissen
die ons doen opschrikken uit onze leesroes. Al bij al knettert
de samenwerking Loisel-Pont nog niet zoveel als pakweg Loisel-Tripp.
Niettemin heeft Een Godverdomse Klootzak wel het
potentieel om een prachtig verhaal te worden. Op te volgen. |
WOUTER PORTEMAN --- oktober 2019 |
|