F.C. De Kampioenen 104
COMPLEET VERHAAL
F.C. De Kampioenen 104
KLIK
voor andere strips van
Hec Leemans


KLIK
voor andere strips van
Tom Bouden
F.C. DE KAMPIOENEN 104
Vrouwen aan de Macht

Hec Leemans met medewerking van Tom Bouden
Standaard Uitgeverij | 32 p. | € 6,50 (SC)
Situatiehumor op zijn voorbeeldigst
Hé ja, dit is onze eerste bespreking van een album van F.C. De Kampioenen. We zijn nooit een fan geweest van de tv-reeks — op het eerste seizoen na dan — of de films en dat resulteerde jarenlang in een onwil om de stripreeks te lezen. Liever dan onszelf beter voor te doen dan we zijn, ons te bezondigen aan nutteloze uitlegjes of hardnekkig vast te houden aan slechte gewoontes, zeggen we ineens waar het nu op staat: we hebben keihard gelachen om dit album. En dáár gaat het om!

De vrouwen van de amateurvoetballers zijn het geklungel van hun venten in de competitie grondig beu. Ze zijn sowieso al het sterkste en mondigste geslacht en dat zullen ze nu ook eens op het veld laten zien. Worstenfabrikant Balthazar Boma worstelt intussen met een dipje op de markt en dat vinden zijn Chinese leveranciers niet fijn. Er is geld in het laatje nodig. Ook antiquair en sjacheraar Fernand kan zijn rekeningen niet langer betalen en probeert zijn duiven te verkopen. De aandacht voor de vrouwenploeg is een schot in de roos. In hun eerste match tegen de mannenploeg, die de tegenstandsters zwaar onderschat, scoren ze veelvuldig. Het publicitaire charmeoffensief werkt en levert zijn vruchten af. Er daagt een massa volk op voor een match tegen de Bulldogs. Kunnen de vrouwen ook tegen hen winnen?

Emancipatie en tegenstellingen op het veld. Uitlachen en lik op stuk. Situatiehumor op zijn voorbeeldigst met heel geslaagde grappen. Die grappen schrijven zich vanzelf, denken wij dan. Net door dat schijnbare gemak is het genieten van complexloos vertier, allemaal vlot aan elkaar verwerkt door Hec Leemans. Het klopt allemaal, er zit een kop, een midden en een staart aan en geen verder gedoe. F.C. De Kampioenen geeft je in alle eerlijkheid wat het wíl geven. Je moet daar verder niets achter zoeken, er meer in willen zien, ervan verwachten of hooghartig eisen.

Dat de stripreeks het al zo lang uitzingt, heeft niet enkel te maken met de bekendheid van de tv-reeks of het voortdurend laten herontdekken bij nieuwe generaties dankzij de vele herhalingen. Je kan een publiek geen 104 keer op rij bedotten door lui mee te surfen op een bewezen succes. Lezers zijn echt wel slimmer dan dat en kunnen op dat gebied genadeloos zijn. Hier is dat niet nodig, het publiek vindt de stripreeks om de juiste redenen goed en we begrijpen nu waarom.
DAVID STEENHUYSE --- september 2019