|
KLIK
voor andere strips van
Hec Leemans
KLIK
voor andere strips van
Tom Bouden |
|
|
F.C. DE KAMPIOENEN 104
Vrouwen aan de Macht
Hec
Leemans met medewerking van Tom Bouden
Standaard Uitgeverij | 32 p. | € 6,50 (SC) |
Situatiehumor
op zijn voorbeeldigst |
Hé
ja, dit is onze eerste bespreking van een album van F.C.
De Kampioenen. We zijn nooit een fan geweest van de tv-reeks
— op het eerste seizoen na dan — of de films en
dat resulteerde jarenlang in een onwil om de stripreeks te
lezen. Liever dan onszelf beter voor te doen dan we zijn,
ons te bezondigen aan nutteloze uitlegjes of hardnekkig vast
te houden aan slechte gewoontes, zeggen we ineens waar het
nu op staat: we hebben keihard gelachen om dit album. En dáár
gaat het om!
De vrouwen van de amateurvoetballers zijn het geklungel van
hun venten in de competitie grondig beu. Ze zijn sowieso al
het sterkste en mondigste geslacht en dat zullen ze nu ook
eens op het veld laten zien. Worstenfabrikant Balthazar Boma
worstelt intussen met een dipje op de markt en dat vinden zijn Chinese
leveranciers niet fijn. Er is geld in het laatje nodig.
Ook antiquair en sjacheraar Fernand kan zijn rekeningen niet
langer betalen en probeert zijn duiven te verkopen. De aandacht
voor de vrouwenploeg is een schot in de roos. In hun eerste
match tegen de mannenploeg, die de tegenstandsters zwaar onderschat,
scoren ze veelvuldig. Het publicitaire charmeoffensief werkt
en levert zijn vruchten af. Er daagt een massa volk op voor
een match tegen de Bulldogs. Kunnen de vrouwen ook tegen hen
winnen?
Emancipatie en tegenstellingen op het veld. Uitlachen en lik
op stuk. Situatiehumor op zijn voorbeeldigst met heel geslaagde
grappen. Die grappen schrijven zich vanzelf, denken wij dan.
Net door dat schijnbare gemak is het genieten van complexloos
vertier, allemaal vlot aan elkaar verwerkt door Hec
Leemans. Het klopt allemaal, er zit een kop, een
midden en een staart aan en geen verder gedoe. F.C. De
Kampioenen geeft je in alle eerlijkheid wat het wíl
geven. Je moet daar verder niets achter zoeken, er meer
in willen zien, ervan verwachten of hooghartig eisen.
Dat de stripreeks het al zo lang uitzingt, heeft niet enkel
te maken met de bekendheid van de tv-reeks of het voortdurend
laten herontdekken bij nieuwe generaties dankzij de vele herhalingen.
Je kan een publiek geen 104 keer op rij bedotten door lui
mee te surfen op een bewezen succes. Lezers zijn echt wel
slimmer dan dat en kunnen op dat gebied genadeloos zijn. Hier
is dat niet nodig, het publiek vindt de stripreeks om de juiste
redenen goed en we begrijpen nu waarom. |
DAVID STEENHUYSE --- september 2019 |
|