|
KLIK
voor andere strips van
Turk
KLIK
voor andere strips van
Clarke |
|
|
DOKTER GELUK (1)
Dokter geluk Redt de Meubelen
Turk
+ Clarke
vzw Arcadia (Arciadia Archief nr. 49) | 48 p. | € 23,95
(HC) |
Vakmanschap
van een beroepstekenaar |
Bij
vzw Arcadia verschijnt al Dokter Zwitser.
Is er nog een dokter in de zaal? Jawel, Dokter Geluk
is de vertaling van een reeks absurde kortverhalen die Turk
(Robin Hoed, Leonardo, Clifton)
en Clarke (Melisande, een reeks
die ook al werd opgepikt door Arcadia) een poosje voor Le
Lombard maakten. Tussen 2007 en 2009 verschenen drie
albums in de inmiddels opgedoekte Franstalige versie van de
humorcollectie Derde Graad.
Het concept van Dokter Geluk is vrij eenvoudig. Wanneer
iemand zich down voelt of met tegenspoed te maken krijgt,
duikt er plots een opdondertje op met zonnebril en veel noten
op zijn zang om hulp te bieden. Hij wordt daarbij bijgestaan
door de zwijgzame Audrey, een beresterke, ellenlange meid
met lange benen, volle borsten en een hoofd dat nooit te zien
is omdat de prenten te laag zijn. Met haar kracht en soms
kwaadwillige temperament zorgt ze mee voor doorbraken in de
situatie van de slachtoffers. Nu ja, "breken" is
sowieso aan de orde. In dit album biedt Dokter Geluk oplossingen
tegen of voor pratende meubelen, een beeldhouwer zonder inspriratie,
een koppel dat geen kinderen kan krijgen, iemand die zijn
ziel aan de duivel verkocht, een jockey zonder paard, een
pechvogel die allerlei rampen overkomt enzovoort.
De uitgangsposities zijn zo absurd als ze groot zijn. De pointes
vallen dikwijls tegen wegens nogal fauw, maar ze gaan wat
verder dan vroegere lezertjes van de weekbladen Kuifje
of Robbedoes gewoon zijn. Dezelfde klassieke grappenopbouw
als in die stripweekbladen van weleer zit er wel in. Vernieuwend
is het allerminst.
Behalve de enigmatische Audrey (we weten alleen dat ze haar
haren opsteekt, maar hoe ziet ze eruit?) is tekenaar Turk
de grootste ster van dit eerste album. Zijn tijdloze stijltje
met veel theatrale expressie is zelfs zonder dialogen perfect
leesbaar. De zwarte bladspiegel versterkt de kleuren die bovendien
ook goed geven op het matte papier. In de meeste verhalen
tekent hij aangenaam — maar nooit te veel! — details
met soms extra visuele grapjes. En zelfs in een verhaal zonder
al te veel decors (in het ziekenhuis) zien we nog steeds een
strakke beeldregie. Deze beroepstekenaar gaat al heel wat
decennia mee, maar eigenlijk wordt zijn vakmanschap niet genoeg
geroemd. Bij dezen. |
DAVID STEENHUYSE --- juni 2019 |
|