|
DE DIKKE VAN PAMEL
Julsdottir
+ Walter Evenepoel
Francis Badts | 56 p. | € 24,99 (HC) |
Letterlijk
indrukwekkend |
In
het Pajottenland is De Dikke van Pamel een begrip, daarbuiten
zal de folklorefiguur uit de negentiende eeuw wat extra introductie
vergen. Dat werk wordt in deze voorbeeldig geschilderde strip
uitgevoerd door in fragmenten het levensverhaal te vertellen
van Victor De Clerck, het wereldwonder van 300 kilo.
Toen Victor als kind al een kop en een buik afweek van zijn
leefdtijdsgenootjes baarde hij opzien. Dat verandert geenszins
wanneer hij wordt opgeroepen voor het leger, met veel moeite
de trein kan opstappen en uiteraard prompt wordt afgekeurd
nadat hij de weegschaal uit elkaar doet knallen. Maar de buitenwereld
heeft zijn gestalte nu ook opgemerkt. Van heinde en verre
komen de mensen kijken naar dat uitzonderlijk figuur. Circusdirecteurs
zien er geld in, maar Victor wil na zijn aanvankelijke meegaandheid
gewoon met rust gelaten worden. Hij verzet zich steeds driester
tegen de mensen die met hem lachen of van hem willen profiteren.
En elke keer er een lichtpuntje gloort, blijkt het toch weer
om een grap te gaan. Terneergeslagen in de liefde en de vriendschap
en bitter door de omstandigheden trekt hij zich steeds meer
terug uit het sociale leven. Toch zijn er nog een paar goede
zielen die het niet gemunt hebben op zijn geld of het mogelijke
profijt door zijn omvang. Victor is dan qua morele weerstand
en zijn gezondheid al ver heen...
De Dikke van Pamel is een verzorgd uitgegeven album op
redelijk groot formaat, gedrukt op een korrelig papier waarop
de schilderijtjes van Kathleen "Julsdottir"
Gouwy prachtig uitkomen. Het kleurenpalet
voor het dorpse Pamel en omstreken doet denken aan de inkleuring
van Magasin Général. Scenarist Walter
Evenepoel kent de legende door en door, want hij
komt zelf uit Pamel. Hij springt in het begin wat snel van
Victors jeugd naar zijn twintigste, maar we snappen wel dat
we geen uitgerekte herhaling nodig hebben van anekdotes over
Victors gestalte en hoe de mensen daarop reageren. Dat zit
er sowieso al in, zijn hele leven lang. Net door het doseren
van markante feiten is de clash tussen Victor en zijn omgeving
zo uitgesproken. De dialogen zijn trouwens doorspekt met het
dialect uit het Pajottenland, maar vrees er niet voor dat
je dat niet zou begrijpen. Ofwel wordt het uitgelegd, ofwel
snap je het wel uit de context.
Een standbeeld met alleen Victors kleren kijkt sinds 2001
uit over de Dender, een favoriete plek van Victor die na meer
dan anderhalve eeuw nog niet uit het regionale collectief
geheugen van het Pajottenland is verdwenen. Deze strip helpt
zijn — letterlijk indrukwekkende — nagedachtenis
levendig te houden. |
DAVID STEENHUYSE --- oktober 2019 |
|
|