|
COMPLETE
VERHALEN
OOK TE KOOP ALS PROMOPAKKET
IN HARDCOVER MET A3-KUNSTDRUK TEGEN 29,95 EURO |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Joris Chamblain |
|
|
HET DAGBOEK VAN CERISE 1-2
1. De Stenen Dierentuin - 2. Het Boek van Hector
Aurélie
Neyret + Joris Chamblain
Silvester | 80 p. | € 9,95 (SC) • € 19,95
(HC met A3-kunstdruk) |
Le
temps de Cerise |
"Al
meer dan 1 miljoen lezers maakten kennis met Cerise!",
blokletterde de septemberfolder van Silvester.
"Jeugdstrip van het jaar 2014 in Angoulême!",
lezen we ook nog. Met dergelijke adelbrieven kan het niet
anders dan dat het kritisch hoekje in onze hypothalamus in
het rood gaat. Onterecht, zo blijkt!
Cerise is een pittig meisje dat bij haar moeder woont en ervan
droomt om schrijfster te worden. In haar dagboek zien we de
zielenroerselen van een typische elfjarige, alleen is het
meisje behept met een dosis (on)gezonde nieuwsgierigheid waar
veel leeftijdsgenoten een puntje aan kunnen zuigen. Samen
met haar vriendinnen is ze dan ook vastbesloten om de lokale
mysteries op te lossen. In het eerste deel, De Stenen
Dierentuin, duikt er een vreemde oude schilder in het
dorp op en in deel 2, Het Boek van Hector, krijgen
we te maken met een dame op leeftijd die al jarenlang hetzelfde
boek uit de bibliotheek ontleent.
De verhalen gaan echter zoveel verder dan de zoveelste tienerdetective.
Terwijl in de door ons zorgvuldig gekoesterde jeugdsentimenten
rond pakweg De Kameleon (Hotze de Roos)
of De Vijf (Enid Blyton) vooral
het detectiveaspect centraal staat, weet scenarist Joris
Chamblain echt door te dringen in de gecompliceerde
psyche van een tienermeisje. Hij slaagt erin om op een geloofwaardige
manier de ingewikkelde relaties van Cerise met haar vriendinnen
en haar moeder op papier te zetten. Het zou ons dan ook niet
verbazen dat hij zelf een paar van die petites dames
thuis heeft rondlopen!
Illustratrice Aurélie Neyret was bovendien
de perfecte keuze om zijn ideeën verder uit te werken.
Haar Cerise lijkt wel een hedendaagse interpretatie van Pippi
Langkous: haar deugnietensnoetje, fleurige jurkjes en stekkebeentjes
zullen elke twijfelaar overstag doen gaan. Hoewel haar tekeningen
zeer toegankelijk zijn en een groot publiek aanspreken, hebben
ze toch niks van dat zeemzoeterige dat nog wel eens bij dergelijke
reeksen lijkt te horen. De afwisseling tussen dagboekfragmenten
en klassieke strippagina's zorgt er ook voor dat je er meer
leeswerk aan hebt dan aan een gemiddelde jeugdstrip. In Frankrijk
zijn er ondertussen vijf delen verschenen en hebben de auteurs
ook nog de nevenreeks Het Dagboek van Cerise en Valentin
op poten gezet.
Kortom: een sterk verhaal, fijne tekeningen en goedgekozen
onderwerpen die ook zullen aanslaan bij een publiek dat niet
tot de jeugdige doelgroep behoort. Deze Cerise verdient dan
ook in ons Nederlandstalige taalgebied een groot publiek! |
MARIO STABEL --- september 2019 |
|