|
KLIK
voor andere strips van
Marko
KLIK
voor andere strips van
Béka |
|
|
DE DAG 1-2
1. De Dag Waarop de Bus Zonder Haar Vertrok - 2. De Dag Waarop
Ze Haar Vlucht Nam
Marko
+ Béka
Daedalus | 72 p. | € 19,95 (HC) |
It's
a new dawn . It's a new day . It's a new life. For me. And
I'm feeling good* |
Clementien
zit niet erg goed in haar vel: haar werk biedt haar niet de
nodige voldoening en ook op relationeel gebied loopt alles
nogal stroef. Een zorgvuldig geplande yogatrip moet dan ook
soelaas brengen en haar helpen om alles eens op een rij te
zetten. Als ze bij een tussenstop in een kleine dorpswinkel
de yogabus mist (haar afwezigheid wordt blijkbaar niet opgemerkt)
ziet ze haar zendromen in rook opgaan en is ze genoodzaakt
om te blijven overnachten bij winkeluitbater Antoine. Die
blijkt over heel wat mensenkennis te beschikken en toont door
zijn verhaaltjes (die vaak op een boeddhistische leest geschoeid
zijn) de jongedame het juiste pad.
Aanvankelijk hadden we wat schrik dat scenaristen Bertrand
Escaich en Caroline Roque (samen
opererend onder het pseudoniem Béka)
er een zweverig clichéverhaaltje van zouden maken,
maar ze omzeilen handig de valkuilen die met dergelijke populair-psychologische
verhaaltjes gepaard gaan. Verlichting zit niet in het volgen
van een blasé would-begoeroe, wel in het even stilstaan
bij de fijne gebeurtenissen die elke dag de moeite waard kunnen
maken... als je er tenminste de tijd voor wil nemen!
Die hoopvolle boodschap wordt jammer genoeg ten dele tenietgedaan
in het tweede album, De Dag Waarop Ze Haar Vlucht Nam.
Als Clementien verder wil doorgroeien, is ze — Greta
Thunberg nog aan toe! — blijkbaar genoodzaakt
om de halve wereld rond te vliegen. Dit vonden we nogal haaks
staan op de simpele, maar doeltreffende levensles uit het
eerste deel. Toch overheerst na lezing vooral het feelgoodaspect
van de strip en dat was waarschijnlijk ook de bedoeling van
de auteurs.
De tekeningen van Marko (Marc Armspach)
ogen fris, zweven tussen een realistische en karikaturale
aanpak en passen perfect bij de bitterzoete toon van de vertelling.
Ook de lichtvoetige inkleuring van Maëla Cosson
geven we graag een speciale vermelding.
Blijkbaar heeft Clementien haar Nirwana na dit tweeluik nog
steeds niet bereikt, want bij onze zuiderburen zijn ondertussen
nog twee delen verschenen die haar achtereenvolgens naar Compostella
en Bali zullen brengen. En we vermoeden dat we ook bij deze
(s)trips wel aan haar zijde gaan willen wandelen…
* © Nina Simone |
MARIO STABEL --- september 2019 |
|