|
KLIK
voor andere strips van
Frederik Van den Stock |
|
|
BUCK
De Eerste Man op Aarde
Frederik
Van den Stock
Oogachtend | 96 p. | € 28,00 (HC) |
Lichtjes
fantastisch |
4.000
voor Christus. Een naakte mens valt pardoes op de aarde. Hij
ontdekt al snel dat hij geluiden kan reproduceren. Na enige
oefening lukt het hem om dingen te benoemen. Met de taal als
wapen koloniseert de mens zo een nieuwe wereld die voordien
onbenoemd, onverkend en dus onbestaand was. Maar zijn gesprekspartners
evolueren niet. Voor hem blijven het beesten. Niettemin is
Buck, zo heeft onze Adam zichzelf genoemd, dankbaar voor al
het moois wat hij mag meemaken. Uit erkentelijkheid creëert
hij een goddelijk wezen, maar al snel voelt Buck zich door
zijn god verraden. Hij is immers de enige op de wereld die
zich actief bewust is van zijn eenzaamheid. Buck wordt woedend
en door zijn haat wordt zijn creativiteit aangewakkerd. Het
duurt dan ook niet lang of Buck vindt een wapen uit waarmee
hij die vervloekte god uit de hemel kan schieten, maar plots
ziet hij het mooiste wat hij ooit heeft mogen aanschouwen.
Eindelijk. Ein-de-lijk. Eindelijk is de echte debuutstrip
van Frederik Van den Stock er. Al jaren is
hij een van Vlaanderens best bewaarde geheimen. Zijn naam
siert samen met Brecht Evens, Yannick
Pelegrin, Leslie Saurus en andere
Maarten Vande Wieles de erelijst van de Plastieken
Plunk. Een eeuwigheid geleden, in 2011, pakte hij
ons toen in met een innemend kortverhaaltje
over zijn onsuccesvolle voetbalcarrière. Daarna mocht
hij het alweer geslaagde, coververhaal van de eerste Bruss.
- Brussels in Shorts, leveren. Hij leek vertrokken, maar
het werd op illustraties in De Standaard, De
Tijd en Knack na, muisstil rond het grote talent.
Enkele jaren geleden verscheen op het online stripmagazine
Pulp de Luxe een primaire, onaffe versie van Buck.
Zou het dan toch? Ja hoor!
De voorbije dagen hebben we Buck een vijftal keer
gelezen. En eerlijk, er moeten al verschillende heel goede
redenen zijn alvorens we dit doen. Buck heeft die
allemaal. Eerst en vooral zijn er de overweldigende tekeningen
vol passie en kleur. Een man, wit, naakt en onbeschreven,
kiest doelbewust zijn weg in deze indrukwekkende grafische
wereld. Langzaam krijgt hij kleur, en kiest hoe zijn wereld
eruit ziet. Helaas gaan die keuzes ten koste van het echte
aards paradijs. Van den Stock laat immers niet na om ons als
een grafische Richard Attenborough de rijkdom
van onze natuur te tonen. Banale roodborstjes laat hij figureren
met Mexicaanse tijgerroerdompen, bonte brandnetelmotten en
gigantische Stegossaurussen. Alles kan en mag. Maar de mens
ontwikkelt zich sneller dan het dierenrijk. Religie ontstaat.
Economie ontstaat. Kunst ontstaat. Sommige mensen passen voor
al die Bruegeliaanse, Babelse en Masloviaanse toestanden.
Anderen gaan mee in Bucks zotte evoluties. Er is een keuze,
maar Van den Stock laat ons die niet maken.
Op een kleine inzinking halfweg het album na, stuwt hij zijn
verhaal als een bezetene vooruit. En dat verhaal zit zelfs
na enkele leesbeurten geweldig in elkaar. De geboren Lierenaar
eert de bijbel, de natuur, Hegel, diverse
kunststromingen en het kapitalisme. Terzelfdertijd haalt hij
dit alles zwaar door de mangel. Het strafste is dat hij dat
doet zonder ook maar één moment pretentieus
of elitair te zijn. Ondanks de zware thema's is Buck
even toegankelijk als een Tiny-boek.
De belangrijkste loftrompet houden we voor het laatst. Frederik
Van den Stock is gezegend met een geweldig gevoel voor humor.
Ettelijke keren lagen we gewoon dubbel. Buck —
hoe dwaas en macho kan een zelfgekozen naam niet zijn? —
is bovenal een keigrappig boek. De ultieme zelfrelativering.
Buck is zo'n strip waar je jaren later nog weet waar
je was toen je hem de eerste keer las. Dit is echt een debuut
via de grote poort. Voor wie er nog mag aan twijfelen: Buck
is lichtjes fantastisch. |
WOUTER PORTEMAN --- mei 2019 |
|