De Nieuwe Avonturen van Bruno Brazil 1
DEEL 1 VAN TWEELUIK
De Nieuwe Avonturen van Bruno Brazil 1
KLIK
voor andere strips van
Philippe Aymond


KLIK
voor andere strips van
Laurent-Frédéric Bollée
DE NIEUWE AVONTUREN VAN BRUNO BRAZIL 1
Black Program 1

Philippe Aymond + Laurent-Frédéric Bollée
Le Lombard | 56 p. | € 7,95 (SC)
Semi-geslaagde reanimatie
Het kan aan een gebrek aan subsidies te wijten zijn, maar het is een trend geworden om in stripland iets te doen met oude lijken. Sommigen worden opgestapeld in een integrale kist en met een fraai dossier als epitaaf terug in hun oude glorie hersteld. Andere worden op zijn Frankensteins verknutseld en met een stevige stroomstoot gereanimeerd, waarna ze terug op de mensheid worden losgelaten. De volgende die op de operatietafel van doctor Victor terechtkomt, is Bruno Brazil.

Bruno Brazil was een spion-avonturier die William Vance tekende op scenario van Greg (die dan weer signeerde onder de naam Louis Albert om voor de toenmalige Kuifje-lezers te verdoezelen dat hij zowat drie kwart van het blad volschreef). Vance en Greg maakten destijds een tiental albums over Brazil en zijn legendarische Commando Kaaiman, een groepje vechtjassen en allesoplossers die het over de hele wereld opnamen tegen allerhande machtige schurken. Nadat het in een episode zo goed als fataal afliep en enkele leden het leven of op zijn minst een paar ledematen lieten, vertroebelde de relatie tussen Greg en Vance. Jean Van Hamme kwam voorbij, XIII — qua stijl en sfeer een doordruk — werd geboren, Brazil werd begraven en de rest is stripgeschiedenis.

Wás stripgeschiedenis, want Philippe Aymond (die al met Van Hamme Lady S. maakte) en Laurent-Frédéric Bollée (die ons destijds met diezelfde Aymond veelbelovend naar het puntje van onze stoel deed schuiven met de eerste delen van ApocalypseMania) pakken de draad op waar Greg en Vance hem lieten slingeren. We ontdekken een getormenteerde Brazil die nog steeds lijdt onder de laatste mislukking van zijn commando. Behalve met zijn psy heeft hij enkel met de comic relief van weleer, Gaucho Morales, nog contact. Dat verandert als een soort nemesis zijn oude aartsvijanden vermoordt of zwaar verminkt. Brazil en Morales zien zich verplicht om wat overblijft van het oude team terug bij elkaar te roepen. Ondanks de diepe geslagen wonden en het bedekte onderliggende wantrouwen schiet het Commando 2.0 in gang. En het is nodig, want de man tegenover wie ze staan, is er eentje die nog slimmer en wreder lijkt dan al hun voorgaande tegenstanders samen.

Deze herlancering begint geweldig. We horen de eighties synthesizers op de achtergrond terwijl Morales en Brazil twee onverlaten aanpakken en even later brandt, net als de auto met daarin een onfortuinlijke tegenstander, de titel van het album op ons netvlies. Woehoe! Ook de volgende tien pagina's met de old school executie van volksvijand Madison Ottoman en de "ontsnapping" van Rebelle zijn overweldigend en helemaal op zijn Brazils. Tussen al de actie door wordt een veelbelovend pigment toegevoegd door onze held zijn privéleven Dag Allemaal-gewijs te grabbel te gooien. Aymonds tekenstijl, minder steriel en levendiger dan wat we van Vance gewend waren, zorgt voor een modern jasje en de decors zijn bijtijds verbluffend. Maar net als we ons met de handen in de lucht klaarmaken voor de volgende looping... haalt Bollée er de vaart plots helemaal uit. Hij schotelt ons een verder braaf en voorspelbaar verhaaltje voor waarin — en zo hoort het misschien voor een gereanimeerd lijk — nogal doelloos wordt rondgestrompeld. Ook met de veelbelovende premisse rond de psyche van Brazil vat hij niets beklijvends aan. Zelfs Aymond blijkt naarmate het album vordert, onze held nog niet helemaal in de vingers te hebben. Brazil lijkt, misschien door haastwerk, sterk van leeftijd te variëren (of is misschien af en toe vergeten om langs de make-upkamer te gaan). En mogelijks is het een bijwerking van de Frankenstein-behandeling, maar hij lijkt doorheen het album ook met steeds eenzelfde zure "smoelentrekker" in zijn mond te zitten.

Na een verrassende en enigszins hoopgevende cliffhanger, is het toch een dubbel gevoel waarmee we na deze eersteling van "de nieuwe avonturen" blijven zitten. Het lijkt alsof de auteurs een stevige en goeie plot hadden om de voorstelling van een nieuwe held en diens eerste avontuur in een tweeluik te vatten. En dat toen plots de opportuniteit passeerde om met die plot Brazil opnieuw tot leven te wekken. Dat is leuk omdat Commando Kaaiman een bagage (en een schare fans) heeft die je kan gebruiken. Maar voor de oude lezers is er geen introductie nodig, waardoor je tweeluik plots veel bladvulling gaat bevatten. Voor de anderen is er dan weer te veel (verzwegen) geschiedenis die aan het Commando plakt en kan je niet voldoende in een eerste deel kwijt om hen de beweegredenen en de relaties tussen de personages te doen begrijpen. Het volledige verhaal had dus of een dubbel verhaal met een gloednieuwe held moeten worden, of een enkel (en langverwacht) vervolg op de avonturen van onze klassieke spion. Nu krijgen we noch mossel noch vis en dat lijkt een verspilling van het talent, de energie en de passie van Aymond en Bollée. Een monster is deze herlancering dus zeker niet geworden, maar voor ons zat hier veel meer in en is de reanimatie hoogstens half geslaagd.
PETER D'HERDT --- november 2019

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: