Brian Bones, Privédetective 1
DEEL 1 VAN DRIEDELIGE REEKS
Brian Bones, Privédetective 1
KLIK
voor andere strips van
Georges Van Linthout


KLIK
voor andere strips van
Rodolphe
BRIAN BONES, PRIVÉDETECTIVE 1
Roadmaster

Georges Van Linthout + Rodolphe)
Silvester | 48 p. | € 8,95 (SC) • € 17,95 (HC met A3-kunstdruk)
Goed vleugje fiftiessfeer
Brian Bones, bijgenaam Kluiver, werkt als detective voor een verzekeringsmaatschappij en dan moet hij wel grondig te werk gaan. Doorgaans krijgt hij banale zaken toegespeeld. Zijn laatste opdracht is voor de verandering op zijn minst vreemd te noemen. Een man verloor de controle over zijn Buick Roadmaster 52 op de rustige weg Curtiss Road. Hij ligt nu in coma en zijn blinkende wagen is om zeep. Hij is al het derde slachtoffer die zijn auto naar de vaantjes reed op diezelfde weg. Het onderzoek neemt een raadselachtige wending als blijkt dat een actrice met haar auto op Curtiss Road dodelijk verongelukte. Was het werkelijk een ongeluk of zelfmoord? En wat zijn de gevolgen daarvan?

Scenarist Rodolphe probeert Brian Bones min of meer neer te zetten als een hardboiled detective die rigoreus zijn neus in andermans zaken steekt en de vloer aanveegt met de meiden in zijn buurt, maar wij ervaren 'm toch als een aardigere knul dan hij wil laten uitschijnen. In de dochter van de indiaanse garagehouder Flint weigert hij een verleidelijke stoot te zien. In de plaats ziet hij haar — dik tegen haar zin — nog steeds als het meisje dat hij zag opgroeien. Het biedt een beetje vuurwerk in dit voor de rest redelijk tam vertelde verhaal met weliswaar een twist die je ofwel afkeurt of waarmee je meteen weg bent, kwestie van je suspense of disbelief eens goed aan te spreken.

Mochten we niet beter weten, dan zouden we denken dat Brian Bones een decennia oude B-strip is uit het weekblad Robbedoes of Kuifje in de trant van de oude detectiveverhalen van Maurice Tillieux (Guus Slim, Felix) of beter nog Jidéhem (Ginger). De tekeningen van Georges Van Linthout, zelf een oudgediende van het weekblad Kuifje met Lou Smog, zijn helder, klassiek en aangenaam voor nostalgisch aangelegde lezers.

In de drie te verschijnen albums staat op de cover en in de titel telkens een auto met chroom centraal, in het zog van De Autoreportages van Margot zo lijkt het wel. Die wagens zijn slechts de, welja, motor voor het verhaal. Je hoeft dus geen autofreak te zijn om hier ook van te genieten.

Het mag voor ons wat scherper en stouter, maar een goed vleugje fiftiessfeer slaan we nooit af.
DAVID STEENHUYSE --- juni 2019