|
KLIK
voor andere strips van
Simon Spruyt |
|
|
BOUVAERT
Elegie voor een Ezel
Simon
Spruyt
Blloan | 200 p. | € 24,95 (HC) |
Barok-'n-roll |
Jan
Bouvaert is een gelauwerd barokschilder die na heel wat omzwervingen
terug in Antwerpen terechtkomt waar hij het gros van zijn
meesterwerken zal schilderen. Hoewel Bouvaert een fictief
figuur is, vertoont zijn biografie in dit album serieus wat
parallellen met de levensloop van de enige echte Pieter
Paul Rubens. Zo hebben ze niet alleen hetzelfde geboorte-
en sterfjaar, ook hun vrouwen zouden een moederschoot kunnen
gedeeld hebben.
In eerste instantie is het dan ook niet volledig duidelijk
wat de bedoeling is van Simon Spruyt. Wilde
hij eigenlijk een Rubens-biografie maken zonder dat de kenners
zouden struikelen over elk detail? Wilde hij komaf maken met
het blasé kunstwereldje uit de zeventiende eeuw waar
de mecenassen zich nogal snel laten leiden door de waan van
de dag? Of gooide hij zijn ergernissen in verband met godsdienst
en politiek visueel te grabbel onder het mom van een graphic
novel. We zijn er nog lang niet uit. Ook qua tekeningen gooit
Spruyt het roer serieus om: een grofkorrelige aanpak, harde
schaduwlijnen en veelal onderbelichte achtergronden maken
er een allesbehalve lichtvoetige strip van.
Veel intrigerender dan het hoofdpersonage vinden we trouwens
diens broer Pieter, het gediplomeerde kneusje van de familie.
Hij droomt er al jaren van om een lofdicht op een ezel te
schrijven, maar de dagelijkse realiteit staat zijn levenswerk
in de weg. De scène waarin zijn droom aan diggelen
gegooid wordt door enkele lokale notabelen die hem confronteren
met een resem klassieke auteurs die ooit hetzelfde onderwerp
aansneden, vonden we tegelijkertijd pijnlijk en hilarisch.
Ze deed ons trouwens wat denken aan een fragment uit de film
Knocked Up, waarbij Seth Rogen in
zijn fantasie de ultieme zoekmachine voor seksscènes
wil ontwikkelen, tot iemand hem er fijntjes op wijst dat die
eigenlijk al jaren bestaat. Maar terwijl Knocked Up een
romantische komedie is met een obligaat happy end, blijven
de Bouvaert-broers het lastig hebben om hun gevoelens te uiten...
tot het natuurlijk te laat is. Naar het einde toe lijkt Jan
Bouvaert het dan ook allemaal kwijt te raken. In een paginalange
koortsdroom verliest de man het noorden en laat hij zijn familie
en de lezer verweesd achter.
We hebben ons voorgenomen om dit album even te laten rusten
en het binnen afzienbare tijd nog eens ter hand te nemen.
Hetzelfde deden we ooit met De Naam van de Roos en
Ulysses. Bij Umberto Eco ontdekten
we zo een meesterwerk, bij James Joyce bleef
het een ondoordringbaar kluwen. Benieuwd waar we deze Bouvaert
gaan kunnen catalogiseren... |
MARIO STABEL --- september 2019 |
|