|
KLIK
voor andere strips van
François Schuiten |
|
|
EEN AVONTUUR VAN BLAKE EN MORTIMER:
De Laatste Farao
François
Schuiten + Thomas Gunzig / Jaco Van Dormael / François
Schuiten
Blake en Mortimer | 92 p. | € 11,95 (SC) |
Rode
loper |
Brussel,
heel wat jaren geleden. Professor Philip Mortimer is uitgenodigd
door zijn vriend Henri om met spoed naar het Brusselse Justitiepaleis
te komen. Bij werken aan de riolering hebben arbeiders per
toeval een geheime kamer ontdekt in de Brusselse piramide
van de rechtspraak. Het is het bureau van de bekende architect
Poelaert die toen zwaar dweepte met de Egyptische cultuur.
In plaats van een koepel moest het paleis een piramide als
top hebben. Terwijl een verbouwereerde Mortimer de gewaagde
bouwplannen bekijkt, trekt Henri verder de kamer in. Een onbesuisde
actie van hem en het onmogelijke gebeurt. Een ijskoude, ioniserende
straling komt vrij en doet alle technologie in de wijde buurt
uitvallen. Het leven in Brussel valt stil. Een ramp. De stad
loopt leeg. Pas na enkele maanden kan een team rond Blake
en Mortimer de straling stilleggen door het paleis met ijzeren
bouwstellingen te omgeven. De gigantische kooi van Faraday
werkt. Bovendien wordt er rond de hoofdstad een metershoge
muur gebouwd. Tientallen jaren later is Brussel een volledig
vernielde spookstad. Net zoals in Tsjernobyl wint de natuur
er terug terrein op het beton. Maar dan horen we plots een
ontploffing en een groenig licht ontsnapt uit het paleis.
De straling is terug en ze is heviger dan ooit. Wereldwijd
valt de technologie uit. In allerijl worden de oudjes, kapitein
Francis Blake en professor Philip Mortimer, uit hun pensioen
teruggeroepen.
De Laatste Farao is sinds lang weer eens een échte
Blake en Mortimer. Scenaristen Thomas Gunzig
en Jaco Van Dormael (beiden schreven de geweldige,
bekroonde surrealistische film Le Tout Nouveau Testament
waarin God vanuit zijn Brusselse appartementje de mensheid
kloot) eren volop de iconische tekenaar Edgar P. Jacobs.
Het verhaal is vintage Jacobs, boordevol details en met liefde
voor sciencefiction, wetenschap en scenografie. Maar De
Laatste Farao is geen slaafse kopie zoals de vele albums
in de hoofdreeks. Het is ook en vooral een échte François
Schuiten. Een naïef, positief verhaal, terend
op een lange wonderbaarlijke reis waar een wat ouder hoofdpersonage
wordt bijgestaan door een klassieke schoonheid. Ten slotte
is de strip een fijne Belgische pastiche op een superheldenfilm.
Machtige decors, geweldige actie én — spoiler
alert — een wereld(stad) die net op tijd van de totale
vernietiging wordt gered. Maar de helden zijn nu twee krasse
knarren met een gezonde dosis ironie. Hoe meerlagig en doordacht
het verhaal ook is, toch beklijft de verhaallijn ons niet
helemaal. Daarvoor worstelen we met iets teveel déjà
lu's en vu's.
Aan de andere kant hebben we enorm veel respect voor baron
Schuiten die voor zijn allerlaatste stripproject zowaar uit
zijn comfortzone treedt. Bewegende personages zijn nu belangrijker
dan statige gebouwen. Actieve dieren verdrijven de vertrouwde,
statische techniek. Hierdoor spartelt de strip soms wat als
een vis op het droge, maar als het ware hoofdpersonage, het
Justitiepaleis, op de voorgrond komt, vallen we weer in katzwijm
voor de meester. De manier waarop hij de roestige stellingen,
die al twintig jaar rond het gebouw staan, een functie geeft,
is schitterend. Belgischer kan haast niet. Wat het onbetwistbare
hoogtepunt van de justitie moet zijn, raakt ons in al onze
contradicties, gevoeligheden, onsamenhangendheid en hypocrisie.
Dit is stuitend juist.
Het mooiste bewaren we voor het laatst. Schuiten, die nochtans
een kei is in inkleuring of zwart-witgrafiek, liet De
Laatste Farao inkleuren door de fenomenale Laurent
Durieux. De uitgeweken Brusselaar behoort tot de
honderd invloedrijkste illustratoren van het moment (www.laurentdurieux.com).
Zijn alternatieve retro-filmaffiches sieren de woonkamers
van Steven Spielberg, Francis Ford
Coppola en andere iconen. Durieux keek goed naar
zijn favoriete Blake en Mortimer-strip, De Valstrik
(tevens een favoriet verhaal van alle vier auteurs van De
Laatste Farao), en ging aan de slag met de zeventig tinten
van deze klassieker. De tekeningen kregen hierdoor een uniek,
warm retrojasje én geweldig veel diepte. Zelden was
een inkleuring zo bepalend voor een strip. Een echte meerwaarde!
De Laatste Farao is geen klassieke Blake en Mortimer
geworden. Het is eerder een Blake en Mortimer door
met aan het stuur vier Brusselse iconen, namelijk regisseur
Jaco Van Dormael, romancier Gunzig, illustrator Durieux en
striptekenaar Schuiten. Hun kasten puilen uit van prijzen,
elk in hun eigen vakgebied. Met deze De Laatste Farao
bundelen ze hun krachten en rollen ze een geweldige rode loper
uit. Aan jou om erop te lopen. Geniet ervan. |
WOUTER PORTEMAN --- mei 2019 |
|