|
KLIK
voor andere strips van
Germano Giorgiani
KLIK
voor andere strips van
Dobbs |
|
|
HET BEEST IN DE MENS
Germano
Giorgiani + Dobbs naar de roman van Émile Zola
Dark Dragon Books | 96 p. | € 24,95 (HC) |
Het
leven is geen pretje |
La
Bête Humaine (1890) is een van de meest gelezen
romans van schrijver Émile Zola. Zoals
het past in het naturalisme krijgen we een getrouwe weergave
van het leven, geen al te ver gezocht verhaal met hoofdrolspelers
zonder bovenmenselijke kenmerken. Het leven zoals het is bij
de spoormensen in de tweede helft van de negentiende eeuw,
quoi.
We volgen het wedervaren van een viertal hoofdpersonages,
als we even de treinen niet meerekenen. Onderchef Rombaud
vermoordt met de hulp van zijn vrouw Séverine directeur
Grandmorin die vroeger haar eer (en meer) aangetast had. Ze
proberen uit de greep van het gerecht te blijven, wat aanvankelijk
lukt. Rombaud begint zich dan te verliezen in gokken en heeft
geen interesse meer in Séverine die dan maar haar geluk
bij machinist Jacques Lantier tracht te vinden. Flore, nicht
en stapelverliefd op Jacques, probeert nogal drastisch het
tij te doen keren. Krijgen we een happy end? Non.
De dood zal de meeste onder hen nogal gewelddadig te grazen
nemen. Het leven is dan ook geen pretje.
Zou Émile zich omdraaien in zijn graf na het doornemen
van dit album? Tja, toch wel een beetje ongemakkelijk draaien.
Schrijvers worden soms gehuldigd door de verfilming van hun
œuvre, of de verstripping ervan. Soms is de film beter
dan het boek dankzij uitmuntende acteurs, het aangepaste scenario
en uiteraard de fotografie. En hierop voortbordurend moet
de verstripping — door de beperking qua bladzijden —
het hebben van een topscenario en dito tekeningen.
Scenarist Dobbs, die we kennen van andere
stripadaptaties van gekende verhalen (The Alamo,
de H.G. Wells-klassiekers De Onzichtbare
Man, De Oorlog der Werelden, De Tijdmachine,...)
heeft dan ook een niet te onderschatten taak. Laten we zeggen
dat we zin gekregen hebben om de oorspronkelijke roman te
lezen. De tekenstijl van Germano Giorgini is
echter niet van die aard om ons wild enthousiast te maken.
Nerveuze, schetsmatige stijl, vreemde keuze van detailscènes,
maar zeker de actiescènes (met de treinen onder andere)
konden echt veel beter. Al bij al zijn we wel tevreden dat
we een roman van Zola beter leerden kennen. |
JOHAN DECLOEDT --- februari 2019 |
|