|
BEATRICE
Joris
Mertens
Oogachtend | 112 p. | € 24,00 (HC) |
Nostalgische
cinema |
Elke
dag neemt Beatrice de trein naar haar werk in de stad. In
het overvolle station ziet ze plots een felrode tas staan.
Vreemd. Voor de rest blijft de dag de dag. Als verkoopster
van elegante dameshandschoenen in de chique Galeries La Brouette,
heeft ze heus haar werk. 's Avonds op de terugweg staat die
tas er nog altijd. De volgende dagen, bij elke passage door
het station, lijkt deze onaangeroerd op haar te wachten.
Ze kan uiteindelijk haar nieuwsgierigheid niet meer de baas
en neemt de rode tas mee naar huis. Er zit een oud fotoboek
in. Nieuwsgierig doorbladert ze de foto's.
Beatrice is het stripdebuut van de eenenvijftigjarige
Joris Mertens. En je vraagt je af waarom het zolang
heeft moeten duren. De Rumstenaar kan immers een flink stukje
tekenen. Net zoals Nicolas de Crécy
krabbelt hij in duizend lijnen zijn prentjes vol. De decors
konden van François Schuiten zijn.
Ze zijn architecturaal perfect vanuit elk standpunt, maar
Mertens brengt ze door zijn losse lijnen echt tot leven. Zijn
nostalgische blik doet de rest. We ontwaren Parijse daken,
wat Antwerpen, een flard Luik, maar vooral de liefde voor
het grotendeels verdwenen Brussel is oprecht voelbaar. De
scènes in het art nouveau-café Faust deden ons
opnieuw wegdromen naar de cafémonumenten Le
Cirio en de Falstaff zaliger. Op de achtergrond merken
we de voormalige cinema's El Dorado (vandaag het cinemacomplex
UGC De Brouckère waar enkel de hoofdzaal nog dezelfde
grandeur uitstraalt) en de Métropole (vandaag de Zara)
op. Het Martini-logo op de lelijkste toren van Brussel werd
vervangen door een charmant Glou-Glou. En de werkplaats van
Beatrice katapulteert ons naar het "Are you being
served?" van Mr. Humphries, Captain Peacock en Mrs.
Slocombe.
Ach, het zijn slechts knipogen. Het gaat hem over de sfeer.
De immense drukte en de warmte van de grootstad zijn het prachtig
ingekleurde decor waar Mertens' Beatrice in flaneert. Hij
houdt de gezichten van zijn hoofdpersonages opvallend sober.
De weinige expressie komt enkel van de ogen en mond. Zo overweldigend
de achtergrond is, zo breekbaar wordt zijn Beatrice. Ze is
vaak niet perfect getekend, maar net dat maakt haar geloofwaardiger.
De storyboarder voor tal van Belgische en Europese films laat
zijn liefde voor cinema duidelijk doorschemeren. Zo bulkt
Beatrice van het betere camerawerk. Net zoals in zijn straatfoto's
laat hij de camera het werk doen waardoor er heel naturelle
poses tevoorschijnkomen. Voorts doet het opvallende rode kleedje
listig haar werk om Beatrice steeds in de spotlichten te zetten.
Bovendien tekent Mertens bij wijze van spreken vierentwintig
beelden per seconde. Elk detail, elke kleine beweging kreeg
een eigen tekening. Hierdoor is het helemaal niet nodig dat
tekstballonnen, laat staan vertelkaders, de tekeningen ontsieren.
Het woordenloos verhaal spreekt gewoon voor zich. Door die
manier van werken, zou je haast vergeten dat de 112 bladzijden
amper een kortverhaaltje verstrippen. De weg naar de bestemming
is rap verteld, maar de grafische reis erheen is boordevol
verwondering en respect. Knap.
Met Beatrice weet debutant Joris Mertens perfect
zijn sterktes in de verf te zetten. Straffe binnenkomer! |
WOUTER PORTEMAN --- oktober 2019 |
|
|