|
KLIK
voor andere strips van
Erik Kriek |
|
|
DE BALLING
Erik
Kriek
Scratch Books | 192 p. | € 29,95 (HC) |
Strijd
en bloed |
Deze
ochtend was het bar koud. Het is al juni, maar de jaargetijden
laten zich niet door de kalender om de tuin leiden. Terwijl
de wind aan dakpannen sleurt en met de luiken wappert en de
kruinen striemt, schuift uw dienaar aan het haardvuur bij
en opent Erik Krieks nieuwste werk De
Balling.
Onze eerste kennismaking met Krieks werk waren de covers van
de dvd's van de Nacht van de Wansmaak. En eens je
een tekening van Kriek gezien hebt, herken je zijn hand ogenblikkelijk,
en bijna overal. Al snel volgden we zijn werk, en niet alleen
als illustrator is hij welbeslagen, maar als stripauteur evolueert
hij meer en meer ook naar verhalenverteller. Eerst aan de
hand van H.P. Lovecraft gaf hij ons Het
Onzienbare en Andere Verhalen, later ging hij aan de
slag met murder ballads, die licht macabere vorm
van Amerikaanse folkmuziek, waarbij liefde en doodslag de
tango dansen, om ons In The Pines voor te schotelen.
En nu is het tijd voor zijn eerste eigen volbloed lang verhaal.
Met De Balling keert hij enigszins terug naar die
filmwereld waar we hem leerden kennen, want De Balling
is een onversneden western. Met Vikingen in plaats van cowboys,
en zwaarden en bijlen in plaats van colts en winchesters,
maar toch is dit een rasechte genrevertelling. Man versus
man tegen de achtergrond van een onverbiddelijke natuur. En
laat ons wel wezen, de natuur in IJsland is nog wat anders
dan het windje dat we vandaag hier in de platte landen moeten
verdragen.
Hallstein Thordsson keert na zeven jaar gevochten en rondgedoold
te hebben als Viking uit ballingschap terug naar zijn voorouderlijke
IJsland. Hij hoopt voor eens en altijd komaf te maken met
zijn verleden van strijd en bloed. Een vreedzame toekomst
als boer zit er echter niet in, want niet iedereen zit te
wachten op de terugkeer van de verloren zoon.
De overzichtspagina in het begin van het album bezorgde ons
wat zorgen, omdat we moeite hadden om de personages te plaatsen.
Eens we die gewoon achter ons lieten en meegingen in het verhaal
bleek die vrees ongegrond. De relaties zijn duidelijk en de
verklarende woordenlijst achterin het album is een handige
houvast. Ondertussen ontspint er zich een Shakespeariaanse
western, met bloederige flashbacks (onze favoriete scènes)
en wordt er ons een lap leven uit de vroege middeleeuwen voorgeschoteld
alsof we er zelf bij waren. Intriges, wellust, nijd en afgunst,
de schrijvers van de tv-soaps Thuis en Familie
kunnen er nog wat van leren. Grote klasse!
Enige minpunt is de toch lichtjes topzware cast, waardoor
het lijkt alsof Kriek niet genoeg pagina's had om alle verhaallijnen
voldoende uit te diepen. Daartegenover staat weer het uitmuntende
tekenwerk en de cadrages van Kriek. De wrede natuur, zowel
die van Hallstein als die van IJsland wedijveren met elkaar
voor de mooiste prent.
Kriek verlaat langzaam maar zeker de veiligheid van puur tekenaar
te zijn en ontwikkelt zich stap per stap tot een verteller
met een eigen, unieke stem. Een stem die we met plezier blijven
volgen en waar we maar al te graag meer van dit soort lange
verhalen van te zien krijgen. |
WIM DE TROYER --- mei 2019 |
|