|
SLOT
VAN HET TWEEDE TWEELUIK |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Juan Luis Landa
KLIK
voor andere strips van
Sandro Raule |
|
|
ARTHUS
TRIVIUM 4
Het Onzichtbare Leger
Juan
Luis Landa + Sandro Raule
Dargaud | 48 p. | € 7,95 (SC) |
Duizelingwekkende
daling |
Wat
hebben de aandelenkoers van Lernout & Hauspie
eind 2000, het libido van Hugh Hefner eind
2016, Stuka's tijdens de Blitzkrieg in 1940 en het scenario
van Arthus Trivium gemeen? Inderdaad. Een duizelingwekkende
daling. En het stemt ons droevig, want bij herlezing van onze
bespreking
in 2016 van het eerste album (De Engelen van Nostradamus)
was het duidelijk dat we dachten een parel in handen te hebben.
Dachten we.
Wat inhoudelijk ooit goed startte met onze favoriete ziener
Nostradamus, zijn persoonlijke tragedie en de avonturen van
zijn drie bijzondere leerlingen Arthus, Angulus en Angélique
te lande in het Frankrijk van de zestiende eeuw, kreeg een
vervolg in De Derde Magiër met de confrontatie
met Scaliger (zijn oude, maar dode vriend) en Zagan, een van
de tweeënzeventig prinsen van de hel en zijn getrouwen.
Al een beetje over the top, maar de inbreng van de Gascons
en de Bol zorgden ervoor dat we alsnog uitkeken naar de tweede
cyclus.
De start van album 3 (De Jonge Gevangene) was alvast
veelbelovend met een gruwelijke brandstapelscène. De
opdracht van Arthus en César, de zoon van Nostradamus,
om de bloedregen in Cucuron te verklaren, verdrinkt in de
greep van de plaatselijke vrouwen die, aangemoedigd door Mélusine,
zich collectief willen wreken op de mannen, schuldig aan de
verkrachting van en moord op acht meisjes. In een tweede verhaal
komen Dante en Obscura terecht in een parallelle wereld in
Parijs waar ze de verdwenen Gabriëlle trachten te overtuigen
terug te keren naar de reële wereld.
Beide verhalen willen een forse aanklacht zijn tegen de onderdrukking
van de vrouw, maar het ontbreken van enige subtiliteit zorgt
voor een eerder averechts effect. In het laatste deel krijgen
we de ontknoping van deze twee verhalen en de ontmoeting van
Nostradamus met Leonardo da Vinci en — tenenkrullend
— zijn testament.
Misschien zijn we te streng omdat we te veel verwachtten en
de stukken over de echte leefwereld van Nostradamus zijn best
wel te pruimen, maar het fantasygedeelte is gewoonweg niet
beklijvend.
Geen lichtpunt ? Toch wel. Een vuurtoren van licht zijn de
tekeningen van Juan Luis Landa. Wat een kunstenaar!
Wat een feest! Schitterende standpunten, emotie, anatomie,
kledij,... alles even perfecto. Misschien moeten
we bij ons eindejaaroverzicht een aparte categorie voor beste
tekenaar in het leven roepen. De winnaar is nu al gekend,
met onoverbrugbare voorsprong. |
JOHAN DE CLOEDT --- maart 2019 |
|