Arthus Trivium 4
SLOT VAN HET TWEEDE TWEELUIK
Arthus Trivium 4
KLIK
voor andere strips van
Juan Luis Landa


KLIK
voor andere strips van
Sandro Raule
ARTHUS TRIVIUM 4
Het Onzichtbare Leger

Juan Luis Landa + Sandro Raule
Dargaud | 48 p. | € 7,95 (SC)
Duizelingwekkende daling
Wat hebben de aandelenkoers van Lernout & Hauspie eind 2000, het libido van Hugh Hefner eind 2016, Stuka's tijdens de Blitzkrieg in 1940 en het scenario van Arthus Trivium gemeen? Inderdaad. Een duizelingwekkende daling. En het stemt ons droevig, want bij herlezing van onze bespreking in 2016 van het eerste album (De Engelen van Nostradamus) was het duidelijk dat we dachten een parel in handen te hebben. Dachten we.

Wat inhoudelijk ooit goed startte met onze favoriete ziener Nostradamus, zijn persoonlijke tragedie en de avonturen van zijn drie bijzondere leerlingen Arthus, Angulus en Angélique te lande in het Frankrijk van de zestiende eeuw, kreeg een vervolg in De Derde Magiër met de confrontatie met Scaliger (zijn oude, maar dode vriend) en Zagan, een van de tweeënzeventig prinsen van de hel en zijn getrouwen. Al een beetje over the top, maar de inbreng van de Gascons en de Bol zorgden ervoor dat we alsnog uitkeken naar de tweede cyclus.

De start van album 3 (De Jonge Gevangene) was alvast veelbelovend met een gruwelijke brandstapelscène. De opdracht van Arthus en César, de zoon van Nostradamus, om de bloedregen in Cucuron te verklaren, verdrinkt in de greep van de plaatselijke vrouwen die, aangemoedigd door Mélusine, zich collectief willen wreken op de mannen, schuldig aan de verkrachting van en moord op acht meisjes. In een tweede verhaal komen Dante en Obscura terecht in een parallelle wereld in Parijs waar ze de verdwenen Gabriëlle trachten te overtuigen terug te keren naar de reële wereld.

Beide verhalen willen een forse aanklacht zijn tegen de onderdrukking van de vrouw, maar het ontbreken van enige subtiliteit zorgt voor een eerder averechts effect. In het laatste deel krijgen we de ontknoping van deze twee verhalen en de ontmoeting van Nostradamus met Leonardo da Vinci en — tenenkrullend — zijn testament.

Misschien zijn we te streng omdat we te veel verwachtten en de stukken over de echte leefwereld van Nostradamus zijn best wel te pruimen, maar het fantasygedeelte is gewoonweg niet beklijvend.

Geen lichtpunt ? Toch wel. Een vuurtoren van licht zijn de tekeningen van Juan Luis Landa. Wat een kunstenaar! Wat een feest! Schitterende standpunten, emotie, anatomie, kledij,... alles even perfecto. Misschien moeten we bij ons eindejaaroverzicht een aparte categorie voor beste tekenaar in het leven roepen. De winnaar is nu al gekend, met onoverbrugbare voorsprong.
JOHAN DE CLOEDT --- maart 2019

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: