|
KLIK
voor andere strips van
Leo |
|
|
DE WERELDEN VAN ALDEBARAN 3e cyclus: ANTARES integraal
Leo
Dargaud | 312 p. | € 37,50 (HC) |
Gouden
formule |
Antares
is de derde cyclus in Leo's overkoepelende
reeks De Werelden van Aldebaran. Inmiddels bestaat
er al een vierde cyclus, Terug naar Aldebaran, en
de spin-off Overlevenden. Dargaud
bundelt nu de cyclus Antares die tussen 2007 en 2015
verscheen en zes delen opleverde. De vorige cyclussen telden
telkens vijf delen. Deze integrale bevat geen extra pagina's
op een overzichtje van alle bij Dargaud verschenen albums
van Leo na. Hieronder hernemen we onze oude besprekingen van
Antares.
1e
EPISODE (2007)
Stripauteurs met een trouwe én uitgebreide
fanbasis, ze zijn niet dik gezaaid. Wanneer de auteur in kwestie
dan nog een redelijk beperkt tekenaar is, wordt die kans op
succes al helemaal klein. Toch heeft de Braziliaan Leo (pseudoniem
voor Luiz Eduardo de Oliveira)
dit huzarenstukje klaargespeeld. Hij debuteert begin jaren
1990 met de sympathieke westernreeks Trent, maar
het is de vijfdelige reeks Aldebaran die van hem
een verkooptopper maakt. Tot in den treure worden sindsdien
's mans creaties van intrigerende wezens en geloofwaardige
werelden geroemd. Hij heeft van sciencefiction opnieuw een
relevant genre gemaakt, waarin hij naar hartelust zijn creativiteit
kwijt kan. Pers én publiek omarmen hem met elk deel
weer wat inniger.
Bij het afsluiten van Aldebaran blijkt al gauw dat
Leo verder wil gaan en een reeks van cycli wil maken onder
de noemer De Werelden van Aldebaran. Betelgeuze
is daarin de tweede in de rij en opnieuw tapt Leo uit een
gelijkaardig vaatje. Antares is nu de derde cyclus
van zes delen waaraan Leo begint. De vrees voor herhaling
en verveling zit er een beetje in na de wat voorspelbare laatste
delen van Betelgeuze. Het lijkt alsof de strips van
Leo een vaste formule zijn geworden. In dit eerste album van
Antares geeft hij die twijfelaars echter lik op stuk.
Nog steeds combineert zijn verhaal nieuwe waarachtige omgevingen
met het leven van geloofwaardige personages, maar Leo verandert
kleine zaken aan de verhaalstructuur. Zo toont hij bijvoorbeeld
een verhaallijn op twee aparte plaatsen, die hij in vorm van
hoofdstukken afwisselend volgt. Het creëert een spanning
voor de volgende delen, omdat we als lezer al een zicht hebben
op de gevaren die Kim ongetwijfeld zal lopen. Tegelijk speelt
ook de planeet aarde in dit album een grote rol. Hoofdpersonage
Kim krijgt daar heel wat achtergrond bij. Het lijkt erop alsof
de ecologische verwoesting door de mens een centrale thematiek
zal worden in Antares.
Een echt tekenwonder is Leo nooit geweest, maar het moet gezegd
dat zijn statische, maar overtuigende figuren ook in dit verhaal
perfect acteren. Leo heeft lak aan de effectjagerij die doorheen
veel van de huidige strips raast. Hij wil een verhaal vertellen
met beelden en doet dat telkens weer op de meest pure en eenvoudige
manier. Kortom, deze eerste aflevering van Antares
voorspelt veel goeds voor de volgende delen van deze cyclus.
2e
EPISODE (2010)
Wat Kim nu weer meemaakt, zeg?! Aan boord
van het ruimteschip dat haar en haar 'speciale' dochtertje
naar de te koloniseren planeet Antares brengt, raakt ze slaags
met bemanningsleden die er door hun geloof andere normen en
zeden op nahouden. Ook de leiding heeft wel wat op te merken
over haar voorkeursbehandeling en haar gezelschap. De situatie
escaleert. Kims vriendin Maï Lan wordt aangerand. Gevecht.
Iemand merkt de 'hagediseigenschappen' van Kims dochtertje
op. Verraad. Onrust. In het tweede hoofdstuk van dit album
staat de landing en de eerste indrukken op Antares centraal.
Ook hier weer is het leven niet van de poes. Een luipaardachtig
monster valt de kolonisators aan en Kim heeft haar bedenkingen
bij de snel groeiende planten in de buurt van de nederzetting.
Er is al veel gezegd en geschreven over de cyclussen van
De Werelden van Aldebaran. De combinatie sf en menselijkheid
zoals in Battlestar Galactica is een gouden formule,
maar er zijn er die zich enorm storen aan de tandpastasmiles
van de personages en zich vragen stellen bij de werkelijke
waarachtigheid van de personages. Kim Keller is inderdaad
niet steeds de sympathiekste. In het begin vonden we haar
zelfs lelijk, zowel uiterlijk als van gedrag. Hoe dan ook
tovert Leo in elk album weer een excentrieke fauna en flora
bij elkaar. Die beoogde verwondering, in combinatie met het
avontuur, het buitenaardse exotisme en ja zelfs, de seksuele
uitstraling, zet Leo niet op het spel. Het is net door die
opeenhoping van eersteplanselementen dat Leo's andere boodschappen
veelal verloren gaan. Bij herlezing vallen je vast zijn scherpe
commentaren en visies op maatschappij, geloof en waarden beter
op.
3e
EPISODE (2009)
Deel 3 van de derde cyclus inmiddels van deze
ecologische 'sfoap' (sciencefictionsoap). Heldin Kim zit vast
op de planeet Antares. De ruimtependel waarmee onder andere
haar dochter Lynn voet op de planeet moest zetten, is gecrasht.
De reddingssloep waarmee Kim iedereen wou gaan redden, crasht
ook. Dat komt ervan als je het met minderwaardig materiaal
moet doen... De expeditie naar Antares werd namelijk gesponsord
door Forward Enterprises, een multinational die een snel renderend
kolonisatieproject op poten wenste te zetten. Met alle gevolgen
vandien. Kim vindt gelukkig iedereen terug (enfin, de overlevenden)
en met een overvol rupsvoertuig vat ze de terugtocht aan.
Onderweg ontmoet de groep natuurlijk weer de vreemdste creaturen,
zoals agressieve tweetenige baviaanachtigen, een zwemmende
kever of een soortement zeedraak die zijn embryo's in een
plant laat verdergroeien... Ergens vermoeden we dat auteur
Leo tijdens het schrijven van zijn scenario's lustig op verboden
paddenstoelen knabbelt. Voor inspiratie zorgde de invloed
van de conservatieve christenen op de vorige Amerikaanse regering.
Forward Enterprises wordt namelijk geleid door enkele religieuze
fanatici die er voor deze expeditie een verborgen agenda op
nahouden. Met dit verhaal wou Leo zijn bezorgdheid uiten over
de invloed van godsdienstige groepen op politieke beslissingen.
Er volgen natuurlijk ook nog enkele soapverwikkelingen tussen
Kim en de dokter die meereist met de reddingsexpeditie. Ook
Marc (Kims lief uit de eerste cyclus) en Maï Lan (een
vriendin uit de tweede cyclus) blijven niet gespaard van enkele
relationele valse noten. Tenslotte is er ook nog Lynn, de
halfbuitenaardse dochter van Kim, die op mysterieuze wijze
verdwijnt.
O ja, we zouden het belangrijkste nog vergeten: Kim vertoont
haar blote borsten vanaf plaat 35 tot en met plaat 39.
4e EPISODE (2011)
De Braziliaanse tekenaar en scenarist Leo
heeft een slimme entourage gekozen om zijn grenzeloze fantasie
te etaleren. Verre planeten met aardse omstandigheden die
erom lijken te vragen gekoloniseerd te worden, maar steeds
onverwachte verassingen blijken te herbergen. De meest fantastische
fauna en flora en intelligente wezens zorgen steeds voor nodige
spanning, avontuur en menselijk drama. Centraal thema is evenwel
steeds de vraag of de expansiedrang van de aarde op basis
van respect of destructie en overmacht moet plaatsvinden.
In het derde deel zagen we hoe Lynn, de dochter van Kim, verdween
in een geheimzinnige energiestraal. Kim vermoedt dat haar
dochter ontvoerd is door intelligente wezens en haast zich
in dit deel met haar vrienden terug naar het basiskamp. Plan
is om Lynn te gaan zoeken op een nabijgelegen planeet. Een
shuttlevlucht wordt voorbereid maar de leiders van de expeditie,
de oerconservatieve Thornton-broers, hebben andere motieven
en willen zonder Kim Keller vertrekken. Kim zet alles op alles
om op tijd te komen. Haar vriendin Alexa heeft ondertussen
haar handen vol om zich te weren tegen het streng religieuze
regime van de leiders dat steeds absurdere vormen aanneemt.
Leo is een groot verteller. Hij mixt spanning met verhalen
over menselijke relaties en moreel besef en gaat daarbij grotere
thema's niet uit de weg. Over zijn tekenkunsten zijn de meningen
blijvend verdeeld. Zijn weergave van fauna en flora is onbetwist
subliem, maar hij permitteert zich ook veel plaatjes met eenvoudige
achtergronden en alleen talking heads. De kracht
van het geheel overwint evenwel en ook dit album is weer een
echte pageturner. We kunnen ons voorstellen dat er een nieuwe
lichting lezers aanschuift na het verschijnen van de recent
uitgegeven integrale uitgaven van de eerste twee cycli. Want
eenmaal besmet met het Leo-virus — weten we uit eigen
ervaring — wil je gewoon doorlezen hoe het de heldin
Kim Keller vergaat in de wondere werelden van Aldebaran.
5e EPISODE (2013)
Kim is op zoek naar haar door een mysterieuze
straal ontvoerde dochtertje. Ze verliest haar zelfbeheersing
door een religieuze extremist aan te vallen die toevallig
wel een expeditie leidt waar Kim deel van uit maakt, ze treft
op haar tocht op een onbekende planeet waar de straal vandaan
komt alweer vreemde verschijnselen, in dit geval een spekgladde,
loodzware bol in een krater en exact in het midden van het
album is er een blote tietenmoment. Niets nieuws onder de
zon! Same as usal. Maar datzelfde als gewoonlijk
komt wel uit de koker van Leo en die weet er potverdikke weer
een meeslepend relaas van te maken.
Toch moeten we toegeven dat de derde cyclus van De Werelden
van Aldebaran naar een album te veel dreigt te sukkelen.
Nu zijn het er zes in plaats van vijf zoals de voorgaande
cyclussen. Deel 6 zal vast wel Kim en haar dochtertje bij
elkaar brengen met wat nodige consequenties, maar de cyclus
lijdt aan overkill, net zoals Leo's Namibia dat we
na deel 4 eigenlijk ook een sneller einde toewensen.
Vergis je niet, ook Antares deel 5 spreekt weer aan
op meerdere vlakken, maar het is nu net die "weer"
waar we meer van verwachten. Oké, die laatste kans
ligt dus in het vooruitzicht. Moge deel 6 met een climax komen
dat ons kletsen in het gezicht oplevert!
6e EPISODE (2015)
Wanneer de bladeren van de bomen zijn gevallen,
wordt het weer tijd voor het jaarlijkse album van Leo. Hoe
ouder hij wordt des te productiever hij wel lijkt. Maar met
het laatste album viel ons ook al op dat de tand des tijds
grip krijgt op zijn verhalen. Het is allemaal wat minder sprankelend,
de flora en fauna zijn minder aanwezig en de spanning neemt
ook af. Komt daar na het lezen van dit album verandering in?
Ja en nee. Wie Leo alleen koopt om te genieten van de exotische
buitenaardse dieren komt dit keer bedrogen uit. Ze zijn in
geen velden of wegen te bespeuren. Wie een actieverhaal verwacht,
verwijzen we ook door. Maar na het lezen van dit album zijn
we toch van oordeel dat het een soort sleutelverhaal is geworden.
Qua bekende personages houdt hij geen fysieke opruiming terwijl
we sterk het gevoel hebben dat er enkele personen uit de serie
worden geschreven. En de manier waarop getuigt van grote klasse.
Leo toont aan dat hij ook de dramatische en persoonlijke aspecten
goed beheerst. Personages die vreemdgaan, hun gevoelens tonen
of zelfs overgaan tot zelfdoding. Dit alles weet hij in een
romansausje over de lezer te gieten. Laat je niet afschrikken
door de vele tekstballonnen à la Blake en Mortimer,
met name op het einde. Ze dienen een duidelijk doel en dat
heeft deze sciencefictionveteraan heel goed bedacht.
Kim Keller is opnieuw alive and kicking en dankzij
dit album heeft Léo weer voldoende nieuwe paden voor
haar uitgestippeld. |
MARC BASTIJNS / DAVID STEENHUYSE / IVO DEWISPELAERE / JEROEN
VERMEIJ / DAI HEINEN --- maart 2019 |
|