|
DEEL
4 VAN VIJFDELIGE CYCLUS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Bertrand Marchal
KLIK
voor andere strips van
Rodolphe
KLIK
voor andere strips van
Léo |
|
|
AMAZONIA 4
Bertrand
Marchal + Rodolphe / Leo
Dargaud | 48 p. | € 7,95 (SC) |
Hand
overspeeld |
Amazonia
is intussen al de derde cyclus in de Kenya-saga van
Leo en Rodolphe, die sinds
de tweede cyclus Namibia voor de tekeningen worden
bijgestaan door de jonge Belg Bertrand Marchal.
Zoals de naam doet vermoeden, gaat het na noordelijk en zuidelijk
Afrika deze keer over de gelijknamige provincie in de Braziliaanse
jungle. Leo en Rodolphe mikten in deze cyclus ambitieus op
drie belangrijke intriges. Enerzijds volgen we twee fracties
doorheen het Braziliaanse regenwoud: het hoofdpersonage Katherine
Austin die, bijgestaan door de Alfa-kloon kapitein Delio,
op alienjacht is, en een stel oud-nazi's die hun eerder achtergelaten
duikboot inclusief schat willen terugvinden. Daarnaast werd
met het wedervaren van de Engelse vampiersadepten Oscar en
Clyde nog een derde verhaallijn geïntroduceerd. Alle
hoofdpersonages werden door hun geestelijke vaders in precaire
toestand achtergelaten op het eind van deel 3: Kathy en de
gewonde Delio verdwaald en zonder uitrusting in de jungle,
de Duitsers op een vastgelopen jacht onder dreiging van bloeddorstige
indianen en het 'bromantische' duo Oscar en Clyde ontvoerd
naar onbekende bestemming door een stel grimmige onderwereldfiguren.
De situatie deed uw dienaar kirrend van plezier en voor een
volle stripwinkel declamerend dat deze reeks het beste was
dat Leo tot nu toe had gemaakt, uitkijken naar deel 4. Maar
als de verwachting hoog is, is de teleurstelling nabij (Braziliaans
spreekwoord).
Leo en Rodolphe overspelen in dit vierde deel immers hun hand.
De cliffhanger op het einde van het vorige deel — Doktor
Hoffman die met een verschrikte "luister" de aandacht
van zijn kompaan opeiste — wordt aan de kant geschoven
en verder genegeerd. Wat hij hoorde of net niet hoorde, daar
hebben we nog steeds het raden naar. De afwikkeling van de
Clyde- en Oscar-geschiedenis is vergezocht en brengt zo weinig
bij, dat je je spontaan gaat afvragen of ze het zich met die
derde plotlijn niet nodeloos moeilijk hebben gemaakt. Ook
de andere personages dobberen — letterlijk zelfs —
in dit deel wat lusteloos rond in elkaars buurt. En ook de
beweegredenen achter de plotse vasthoudendheid van de Engelse
consul zijn zo onwaarschijnlijk dat ze storend worden. Zowat
alles wat in dit vierde deel gebeurt, lijkt tergend traag
te gaan, alsof Leo en Rodolphe onverwacht vaststelden dat
ze vijf delen in hun cyclus moesten proppen in plaats van
vier en even op zoek moeten naar hun tweede adem. Wat blijft,
is het nog steeds oersterke en bijzonder aantrekkelijke hoofdpersonage
Katherine, het aanstekelijk realistische tekenwerk van Marchal,
dat de leesbeurt toch moeiteloos veraangenaamt, en de niet
aflatende hoop dat de manier waarop de verhaallijnen straks
verweven zullen blijken, ons alsnog zullen aanstoken tot een
spontaan ingezette samba. Aan de heren Leo en Rodolphe dus
om ons straks met een zinderende finale te verrassen. |
PETER D'HERDT --- april 2019 |
|