|
KLIK
voor andere strips van
Martin Lodewijk |
|
|
ZETARI integraal
1. De Dromende God - 2. Het Masker van de Eeuwigheid
John
M. Burns + Martin Lodewijk
Prestige | 96 p. | € 24,95 (HC) |
Pulp
uit de eighties |
In
1988 verscheen bij Big Balloon een eerste
en enig album van Zetari, een sword & sorcery-reeks
op scenario van Martin Lodewijk voor de Britse
tekenaar John M. Burns (Modesty Blaise,
Trueno, Verhalen uit de Mega-steden). Het
tweede verhaal verscheen nooit in het Nederlands, tot nu dankzij
deze integrale editie.
Aan de cover is al te zien dat Zetari niet veel om
het lijf heeft. Ten eerste bedoelen we dat letterlijk, want
op bijna elke pagina is krijgster Zetari te zien met nipslips,
half of volledig ontblote boezem. 't Is pulp uit de eighties,
toen tierde zo'n garderobe welig in ongelofelijk veel fantasyfilms.
Ook in Storm, een andere reeks van Martin Lodewijk,
schroomden de auteurs zich niet om Roodhaar meer belang te
laten hechten aan haar daden dan aan een kuis voorkomen.
Dit gezegd zijnde hebben ook de verhalen niet veel om het
lijf. In beide vertellingen onderneemt Zetari een soort queeste
om ergens heen te gaan of iets te bekomen. In De Dromende
God gaat ze vreedzame monniken helpen om hen zichzelf
te leren verdedigen tegen een bende roofmoordenaars. Datgene
wat die god droomt, is de wereld waarin Zetari leeft. Toch
maar oppassen om hem niet te wekken, al zat er meer in...
In Het Masker van de Eeuwigheid sluit een knappe
heerseres Zetari's vriend Baldaan op. Ze krijgt zevenentwintig
dagen om een masker te halen in het Zinkende Land die de kersverse
weduwe Derlande van eeuwige schoonheid verzekert. Intussen
zakken scherpe pijlen traag in de kooi waarin Baldaan zit
opgesloten. In beide verhalen ligt Zetari's pad bezaaid met
monsters, geile venten en andere te trotseren gevaren in desolate,
overgroeide en andere uiteenlopende plekken.
Het scenario is rechttoe rechtaan met vele kennismakingen
onderweg die even snel weer gaan als komen. Een toffe vondst
is Zetari's zweepzwaard. Daar loopt ze zo goed als een heel
verhaal mee rond om het pas op pagina 39 in de praktijk te
demonstreren. Daar zat ook meer in. Burns' tekeningen bezitten
een min of meer tijdloze klasse die aan roemrijke periodes
doet terugdenken. Hij kent zijn klassiekers, het realisme
is van hoog niveau. De inkleuring oogt tegenwoordig gedateerd
en verstikkend, maar er is indertijd wel mooi werk van gemaakt
om personages en decors volume en diepte te geven.
De aankondiging van deze integrale wekte wat verbazing omdat
het vanuit het niets kwam. We wisten zelfs niet eens dat er
ooit een tweede verhaal van Zetari was gemaakt. Deze
heruitgave en tegelijk vervollediging is geen must of een
noodzakelijke verrijking van je verzameling. Wie daarentegen
nog eens in de pulpsfeer van de jaren 1980 wil duiken, beleeft
met deze integrale een aardig tussendoortje. Het neemt zichzelf
net niet serieus genoeg. Goed zo, want mocht het in alle ernst
zijn gemaakt, zou het snel vervelend geweest zijn. |
DAVID STEENHUYSE --- juli 2018 |
|