|
KLIK
voor andere strips van
Vincent Wagner
KLIK
voor andere strips van
Roger Seiter |
|
|
WILD RIVER integraal
Vincent
Wagner + Roger Seiter
Dark Dragon Books | 160 p. | € 29,95 (HC) |
In
de ban |
Robert
Frazer, gewezen militair en voormalig lid van de expeditie
van Lewis en Clark heeft zich op het landbouwleven gestort.
Samen met zijn vrouw en zoon leeft hij afgezonderd in het
Saint Louis van begin negentiende eeuw. Hij is maar wat blij
dat zijn broer James hem een bezoekje komt brengen. Terwijl
manlief James gaat oppikken in de stad blijft Elisabeth Fraser
achter, blootgesteld aan de gevaren die de omgeving teisteren.
Opstandige Crow-indianen kiezen dan ook lukraak de boerderij
van de Frazers uit om te plunderen. Als bij wonder blijven
Elisabeth en haar zoontje gespaard, ze worden gevangen meegevoerd
door de indianen. Gesteund door zijn broer zal Robert alles
op alles zetten om zijn vrouw en zoon terug te krijgen. Het
is de start van een retespannend avonturen- en achtervolgingsverhaal
waarvan het vervolg en de afloop niet te voorspellen valt.
In 2008 verschenen de eerste twee delen van de trilogie Wild
River bij Casterman die de reeks stopzette
in zowel het Frans als het Nederlands. Het slot verscheen
in 2011 bij Cleopas en daarna als een integrale
met bonuspagina's bij Editions du Long Bec.
Daarvoor herwerkte tekenaar Vincent Wagner
talloze prenten en er kwam een belangrijke epiloog bij. Het
is die integrale, met een andere cover, die Dark Dragon
Books nu in het Nederlands uitgeeft.
Het scenario is van de hand van Roger Seiter die
doorbrak met Fog en tegenwoordig actief is voor de
reeks Lefranc. Deze onderschatte scenarist weet hoe
je een verhaal op poten moet zetten en hoe hij de lezer in
de ban moet houden.
Wagner, met wie Seiter al de tweeluiken Betoverd Venetië
en Mysteries maakte, is in de vergetelheid geraakt.
Ook nu weer, bij het herlezen van de eerste twee delen, kost
het ons een paar tiental pagina's om te wennen aan zijn tekenkwaliteiten.
Hij heeft last om de juiste structuren over te brengen. Pelsen
kledij ziet er bijvoorbeeld uit als glassplinters. Geleidelijk
aan herpakt hij zich en beginnen je de voortreffelijke paginalay-outs
op te vallen. Naarmate Seiter meer en meer actie in het verhaal
pompt, vangt Wagner dat op in klaar en duidelijk gepresenteerde
scènes in een dynamische opzet met close-ups en vergezichten
in het juiste evenwicht. De geslaagde inkleuring is een troef
en verdoezelt Wagners aanvankelijke haperingen.
Geef het een kans en laat je overtuigen door de kwaliteiten,
niet afremmen door de aversie die je op het eerste zicht misschien
voelt. |
DAVID STEENHUYSE --- december 2018 |
|