|
VICTUS 1-2
1. Veni - 2. Vidi
Cesc
F. Dalmases + Carles Santamaría Martínez naar
de roman van Albert Sánchez Piñol
Dark Dragon Books | 56 p. | € 18,95 (HC) |
Doods |
Victus
is een driedelige reeks gebaseerd op het gelijknamige werk
van de Spaanse schrijver Albert Sánchez Piñol
die in zijn boek het leven schetst van leerling-ingenieur
Marti Zuveria. Zuveria is geen fictief personage en heeft
echt bestaan. Het leven dat Piñol beschrijft is weliswaar
grotendeels fictief. Zuveria's leven, dat in dit drieluik
wordt beschreven, speelt zich af op het eind van de zeventiende
eeuw en het begin van de achttiende eeuw waar het verhaal
in deel 3 waarschijnlijk zal eindigen in 1714 bij het beleg
van Barcelona waar Marti op dat moment gestationeerd is.
Maar laten we eerst maar met het begin starten, wanneer Marti
in de leer gaat bij een van de grootste ingenieurs uit zijn
tijd. Het beroep werd toen voornamelijk aangewend bij oorlogsvoering,
meer bepaald bij het belegeren of verdedigen van steden. We
volgen Marti in zijn tocht doorheen zijn studies, zijn eerste
liefde en de vele problemen die hij zich op de hals haalt.
Meer dan eens ontsnapt hij op wonderlijke wijze aan heel wat
onheil en dwarrelt hij door de geschiedenis van zijn tijd
waarbij de Spaanse koningskwestie en de oorlogen daarrond
centraal staan. Het personage van Zuveria wordt dan ook grotendeels
gebruikt om een brok Spaanse geschiedenis te vertellen. We
leren dat de Catalaanse kwestie van de voorbije maanden enkele
eeuwne geleden ook al voor heel wat controverse zorgde.
Het eerste deel van Victus opent met een inleiding
van schrijver Piñol die zijn verhaal schetst op een
vrij hoogdravende manier. Literatuur met een grote L noemen
ze dat, maar de modale lezer zou hierdoor wel eens afgeschrikt
kunnen worden. Gelukkig heeft bewerker Carles Santamaria
Martínez
de
teksten bij deze strip leesbaar gemaakt, hoewel het soms duidelijk
is dat dit niet steeds makkelijk was. Geregeld sluipen er
passages in die je niet even tussen pot en pint kan lezen
zonder de draad kwijt te raken.
Het tekenwerk van Cesc F. Dalmases zorgt
ook niet direct dat je snel mee bent met het verhaal. De personages
die hij tekent zijn vrij eentonig in hun uitdrukkingen en
je merkt al snel dat de man zich beter in zijn vel voelt als
hij gebouwen en omgevingen mag tekenen. Af en toe weet hij
dan toch te verbazen door geloofwaardige expressies op de
gezichten te krijgen, maar die momenten zijn zeer sporadisch.
Het is dan ook jammer dat het hele verhaal in deze eerste
twee delen vooral om de personages draait en die zijn zo doods
getekend dat het soms worstelen is om je door het soms zwaarmoedige
verhaal te ploegen. |
PETER ROTTHIER --- oktober 2018 |
|
|