Thorgal 36
SLOT VAN DE CYCLUS
Thorgal 36
KLIK
voor andere strips van
Grzegorz Rosinski


KLIK
voor andere strips van
Yann
THORGAL 36
Aniël

Grzegorz Rosinski + Xavier Dorison
Le Lombard | 48 p. | € 7,95 (SC) • € 15,95 (HC)
Afscheid van een vakman
In 1977 begonnen Grzegorz Rosinski en Jean Van Hamme aan De IJskoningin, het eerste verhaal over het personage Thorgal. De reeks groeide uit tot een van de meest gewaardeerde bestsellers. Van Hamme stopte in 2006 na negenentwintig albums en Yves Sente volgde hem op met een cyclus die langzaam op gang kwam en waarin verschillende verhaallijnen werden uitgezet die allemaal in deel 36 zouden samenvloeien en leiden tot een grote finale.

We weten inmiddels dat Sente van de uitgeverij niet de kans kreeg zijn ideeën af te ronden en het vorige album werd geschreven door de door Le Lombard aangetrokken scenarist Xavier Dorison die veel bijpersonages snel van het toneel liet verdwijnen. Maar Dorison was in de ogen van vader en zoon Rosinski te radicaal met zijn ideeën en dat zagen ze liever anders. Exit Dorison. Lang was onduidelijk wie deel 36 zou mogen schrijven en uiteindelijk viel de keuze op Yann. Een veilige keuze, want hij is een vakman die al veel reeksen op zijn naam heeft staan, inclusief de Thorgal-spin-offs over Wolvin en Thorgals jonge jaren. Op de koop toe maakte Rosinski bekend dat deze lanverwachte Thorgal zijn laatste is, zijn opvolger is Fred Vignaux. Zou Rosinski met een ware cliffhanger afscheid nemen of wordt het een eerbetoon aan wellicht de grootste stripviking aller tijden?

Eigenlijk is het geen van beiden geworden. Yann serveert een safe, maar weinig spannend verhaal. Thorgal en zijn metgezellen stranden in het land waar eerder De Blauwe Ziekte zich afspeelde. Dat album — nota bene een favoriete strip van Rosinski volgens dit interview! — was niet bepaald een van de beste en in de toekomst kan Thorgal maar beter niet meer terugkomen in deze contreien, want het wordt nergens echt boeiend. Hij wordt betrokken bij een aanval op zijn oude vrienden en helpt op een wat onlogische manier iedereen uit de brand. Pas wanneer er over het lot van Aniël wordt beslist, legt Yann zijn betere kaarten op tafel, maar dat is redelijk (te) laat. Wel is hij zo slim om enkele losse eindjes achter te laten waardoor er genoeg aanknopingspunten zijn voor nieuwe avonturen van de familie Aegirsson. Dat zullen voortaan weer complete verhalen per album worden.

Alleen de grootste tekenaars, zoals Jean Giraud of Hermann, kunnen net als Rosinski hun tekenstijl zo laten evolueren dat je er als lezer alleen maar bewondering voor kan hebben. De laatste jaren ging Rosinski steeds meer schilderen in plaats van tekenen. Dat ging ten koste van details en sfeer, maar zijn kleurschepping maakte dat weer deels goed. Voor zijn prestaties en kwaliteiten kunnen we alleen maar lof hebben, hoewel we het zonde vinden dat zijn afscheidsalbum niet het ultieme verhaal is geworden.
DAI HEINEN --- november 2018

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: