|
KLIK
voor andere strips van
Frédéric Richaud |
|
|
DE SLAG 1-2-3 / BEREZINA 1-2-3
Ivan
Gil + Frédéric Richard naar de romans van Patrick
Rambaud
Microbe | 64 p. • 72 p. (Berezina 3) | € 19,95
(HC), de SC' verschijnen in 2019 |
"Wat
een (strip)roman is mijn leven toch!"
— Napoleon Bonaparte |
Toen
Napoleon Bonaparte (1769-1821) na de Slag
bij Waterloo (18 juni 1815) verbannen werd naar het piepkleine,
afgelegen en rotsachtige eiland Sint-Helena, meenden zijn
vijanden dat de wereld definitief verlost was uit de klauwen
van de Franse generaal. Aan Napoleons veroveringstochten was
inderdaad een einde gekomen, maar met dezelfde energie die
hij tijdens zijn militaire en politieke loopbaan aan de dag
gelegd had, zette de verbannen keizer zijn zinnen nu op een
andere verovering: die van de harten en geesten van de mensen
van zijn generatie én de generaties die nog zouden
komen. Maanden aan een stuk dicteerde Napoleon zijn memoires
aan Emmanuel de Las Cases (1766-1842), waarbij
hij zijn eigen versie gaf van de twintig jaar toen zijn naam
op iedereens lippen lag. Las Cases keerde terug naar Europa
en publiceerde zijn boek twee jaar na het overlijden van Napoleon.
Zijn Mémorial de Sainte-Hélène
en het herbegraven van l'Empereur in de Dome des
Invalides in Parijs in 1840 zorgde als het ware voor een verrijzenis
van de keizer die naar eigen zeggen op Sint-Helena de doornenkroon
van Christus gedragen had. Die concurrentie met de stichter
van het christendom blijft tot vandaag bestaan, want alleen
"Jezus Christus" levert bij Google meer zoekresultaten
op dan "Napoleon Bonaparte". En dat is ook logisch,
want de man die aan het kruis gestorven was, had bijna duizendachthonderd
jaar voorsprong op de verbannen keizer...
In de tweehonderd jaar na zijn dood is l'Empereur
populairder dan ooit: hij duikt op in films en televisieseries;
er zijn computerspelletjes aan hem gewijd, cognac, casinospelletjes
en snoepgoed dragen zijn naam en alsof dat nog niet genoeg
is zijn er meerdere personen die hem imiteren. Door zijn typische
hoed, sobere groene kolonelsuniform à la chasseur
en de grijze regenjas valt de hedendaagse Napoleon op te midden
van honderden of duizenden andere reenactors die met vurig
enthousiasme de vele napoleontische veldslagen, zoals Waterloo,
naspelen. Napoleon is meer dan ooit springlevend en de populariteit
— zeg maar napoleonmanie — zal de komende jaren
alleen nog maar toenemen, met als absolute hoogtepunt de grootse
herdenking van het tweehonderdjarig overlijden van Napoleon
in 2021!
Door die immense populariteit zouden we bijna vergeten dat
er ook nog serieuze boeken over de Franse keizer geschreven
worden. Die schrijfsels zijn niet te tellen en bijna wekelijks
wordt het monument Napoleon verder onderstut door de publicatie
van nieuw materiaal. Daar zit heel veel rommel tussen, maar
ook absolute pareltjes, zoals de boeken van Patrick
Rambaud (1946), die een trilogie wijdde aan een aantal
'zwakkere momenten' uit het leven van de legendarische veldheer:
La Bataille (1997), Il Neigeait (2000) en
L'Absent (2003).
In het bekroonde La Bataille (De Slag) staat
de dubbelslag van Aspern en Eßling centraal (21-22 mei
1809), waarbij Napoleon voor het eerst het onderspit moest
delven, namelijk bij zijn mislukte poging om de Donau over
te steken en de Oostenrijkers te verslaan. Drie jaar later
was de nederlaag van de keizer nog rampzaliger, namelijk toen
hij met de staart tussen de benen uit Rusland vertrok. Het
weer was bar koud (Il Neigeait - het sneeuwde) en
de vermoeide keizer verloor honderdduizenden manschappen van
zijn Grande Armée, en dan zeggen we nog niets over
massale hoeveelheid edele viervoeters die de veldtocht niet
overleefden. Nog was de keizer niet moegestreden, in 1813
werd hij verslagen bij Leipzig (16 tot 19 oktober 1813) en
in 1814 werd hij naar Elba verbannen toen Parijs — door
verraad — zonder slag of stoot aan de geallieerden werd
overgeleverd. De afwezige keizer (L'Absent) voelde
echter dat Frankrijk hem nodig had en deed nog een laatste
poging die jammerlijk mislukte op de sombere vlakte van Waterloo...
Rambaud had dus niet gekozen voor de gloriedagen van de keizer,
maar dat hield uitgeverij Dupuis niet tegen
om vanaf 2012 de verstripping van de eerste twee boeken van
's mans trilogie te publiceren, onder de naam van La Bataille
en Bérézina en dat telkens in drie
delen. Die laatste titel is trouwens afkomstig van de rivier
die de Fransen moesten oversteken als laatste obstakel om
uit Rusland te ontsnappen. Deze titel bekte veel beter dan
Il Neigeait, wat de aanhef is van het beroemde gedicht
van auteur Victor Hugo (1829-1883) over de
fatale terugkeer uit Rusland.
Het kostte de auteurs en uitgeverij Dupuis bijna zeven jaar
om de verstripping van twee van Rambauds boeken in zes delen
(met dossier) te publiceren, maar zo lang moesten we bij uitgeverij
Microbe niet wachten! Zonder het succes van
een van de twee verstrippingen af te wachten, besliste Microbe
om meteen alle zes strips in één keer uit te
geven, vooreerst in luxueus uitgegeven hardcovers (met verzamelcassette).
We gaan er geen doekjes om winden, maar aan deze strips hangt
een stevig prijskaartje vast en het is bovendien nog even
wachten op het verschijnen van de softcovers die vanaf begin
2019 maandelijks zullenvolgen. Zijn De Slag en Bérézina
het geld en het wachten echter waard?
Op die vraag kan alleen maar positief geantwoord worden en
dat ligt in de eerste plaats aan de ijzersterke en uiterst
goed gedocumenteerde boeken van Rambaud, die door de misschien
wat minder bekende scenarist Frédéric
Richaud (De Schilderleraar, Levenslijnen),
met enkele lichte aanpassingen naar een stripverhaal geconverteerd
werden. Richauds bewerking tot strip komt trouwens prima tot
zijn recht in de uitstekende vertaling door Microbe! Wat een
titanenwerk moet dit geweest zijn!
De Slag is niet zomaar de zoveelste hervertelling
van een of andere veldslag, waarvan er dertien boeken in een
dozijn bestaan. Het verhaal over de bloedige veldslag die
ongeveer dertig uur duurde en waarbij maar liefst veertigduizend
doden en elfduizend gewonden vielen, wordt verteld vanuit
meerdere perspectieven. Zo kijken we door de ogen van Napoleon
en een van zijn kolonels, de kunstenaar-officier Louis Lejeune
(1775-1848), maar volgen we ook de exploten van kurassier
Fayolle, die louter aan verkrachten en overleven (in die volgorde)
denkt. Daarnaast komen ook een aantal nevenpersonages zoals
soldaat Paradis en Friederich Staps aan bod. In tegenstelling
tot Fayolle en Paradis is Staps opnieuw een historisch personage
dat de geschiedenis is ingegaan als een van de personen die
een mislukte moordaanslag pleegden op Napoleon.
In De Slag worden we niet alleen geconfronteerd met
de veldslag an sich, maar met alle aspecten in en om en rond
een militair treffen op grote schaal: plundering, verkrachting,
kanonballen die ledematen afrukken en zich door soldatenlinies
boren, verwoeste gebouwen en lijken... heel veel lijken, overal
lijken en uiteengereten lichamen van mensen en dieren. Zei
daar iemand heroïek? Cavaleriecharges? Soldaten in gelid?
Mooie uniformen? De Spaanse tekenaar Ivan Gil heeft
zich op heroïsche wijze ingespannen om de roman van Rambaud
ruw en bloederig op de wereld te zetten. Charges worden tot
pulp vermalen door rondvliegende ijzeren ballen en soldaten
in het gelid worden meedogenloos neergemaaid en afgeschoten.
En die mooie uniformen waar iedereen zo van houdt? De meeste
soldaten dragen vuile, met bloed besmeurde vodden, soms hebben
ze zelfs nauwelijks schoenen aan hun voeten.
In Berezina wordt de ellende nog veel erger. Opnieuw
een veldslag? Niets is minder waar. Het verhaal, dat opnieuw
vanuit meerdere perspectieven verteld wordt, begint meteen
na de Slag bij Borodino (7 september 1812) of de Slag bij
de Moskova zoals de Fransen dat zeggen. Akkoord, we krijgen
af en toe wel een paar gevechten, maar alle aandacht gaat
naar de grootse ellende van het Franse leger na hun bezetting
van Moskou een week na Borodino. Niet alleen ging de stad
voor drie kwart in vlammen op, maar verloren de Fransen er
kostbare tijd, waardoor ze verplicht werden om hun terugtocht
op 18 oktober in bar winterweer aan te vatten. En dat laatste
is een understatement dat kan tellen! Het was koud, onmenselijk
koud en de honger was groot, afschuwelijk groot, waardoor
het leger alleen nog maar dacht aan overleven ten koste van
alles en iedereen. Vallende soldaten werden ter plekke van
hun kledij beroofd, bij paarden die moedeloos voortsjokten,
sneed men lappen vlees uit hun achterste, omdat de dieren
door de kou toch niets voelden. De ene soldaat at paardenvlees,
anderen zouden zich te goed gedaan hebben aan mensenvlees.
Het eens zo fiere leger van de keizer dat vermoedelijk rond
de vijfhonderdduizend manschappen telde (andere bronnen houden
het op bijna zevenhonderdduizend!) was bij de oversteek van
de Berezina op 25 november gereduceerd tot een kolonne van
nauwelijks vijftigduizend haveloze armoezaaiers. En zelfs
toen was de ellende voor het getergde leger nog niet voorbij...
Van het lezen van De Slag en Berezina wordt
een mens niet vrolijk, integendeel. Het wordt zelfs nog erger
als je bedenkt dat Rambaud zijn boeken gebaseerd heeft op
de vele duizenden memoires die geschreven werden kort na en
tijdens de napoleontische oorlogen. Hoe vreemd en luguber
bepaalde verhalen ook klinken, toch zijn ze gebaseerd op werkelijk
gebeurde feiten. Misschien nog meer dan de boeken van Rambaud
dat kunnen doen, zuigen de stripbewerkingen met de meesterlijke
illustraties van Ivan Gil de lezer terug in de tijd van Napoleon.
De realiteit van de napoleontische oorlogen en alle verschrikkingen
die daaruit volgden, doen de hedendaagse lezer ongetwijfeld
vaak naar adem happen. Het is aan te raden om bij het lezen
af en toe eens te pauzeren en te bedenken dat we vandaag gelukkig
in een andere tijd leven. Een mooie tijd waarin bommen geen
dorpen, mensen of dieren meer verwoesten, waar mensen niet
meer op de vlucht zijn voor oorlog en niet meer het slachtoffer
zijn van de grillen van één enkele mens. Want
gelukkig hebben we heel veel bijgeleerd uit de lessen van
het verleden... |
BERT GEVAERT --- oktober 2018 |
|