|
DEEL
2 VAN VIERDELIGE CYCLUS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
José Homs
KLIK
voor andere strips van
Zidrou |
|
|
SHI 2
De Demonenkoning
José
Homs + Zidrou
Dargaud | 56 p. | € 16,95 (HC) |
De
dood is een vrouw |
Dik
honderdvijftig jaar geleden had een vrouw in Londen twee opties
om carrière te maken: ofwel werd ze koningin, ofwel
werd ze hoer. Rijkeluisdochter Jennifer koos voor de hopeloze
derde optie. Ze rebelleerde zoveel ze kon tegen haar man,
een priester en oorlogsmakker van haar vader. Een strijd die
ze nooit kon winnen. Voor het arme straatmusje Pickles zag
de toekomst er kristalhelder uit. Net als haar ouder zusje
zou ze in een goor steegje haar billen verkopen aan de meest
biedende. Nu al vragen matrozen niet hoe oud ze is. De Japanse
Kitamakura was de attractie op de Wereldtentoonstelling. Ze
poseerde er trots in haar lokale klederdracht voor de burgerij
die haar als een curiosum bekeek. In haar handen hield ze
krampachtig haar dode baby vast. Ze loste hem nooit. Toen
Jennifers vader uiteindelijk het lijkje in een brandende kachel
kon werpen, was haar lot bezegeld. Ze kwam terecht in het
bekendste luxebordeel van het Victoriaanse Engeland. En dan
is er nog Queen Victoria. Vier vrouwen die elkaar vinden in
een keiharde emancipatie- en klassenstrijd. Het Japanse teken
Shi verbindt hen, een symbool voor vier, maar ook het teken
van de dood. De dood is een vrouw. She. Shi. Vandaag wordt
de familie van een steenrijke wapenverkoper belaagd met zijn
eigen wapens. Shi is terug van nooit weggeweest.
Geheime loges, duistere familiegeheimen, complotten en seksschandalen.
Scenarist Zidrou heeft voor Shi
alles uit de kast gehaald. Dit verhaal is in alles gewoon
te. Te grof, te bizar, te complex maar ook te goed. Als dat
al zou kunnen. Ook dit tweede deel begint met een opeenvolging
van losstaande verhalen. Pas na een twintigtal pagina's komen
de verbanden weer naar boven en zijn we weer helemaal mee.
Je kan het te lastig, te moeilijk of te veel van alles vinden,
maar de voormalige leraar krijgt je wel op het puntje van
je stoel. Hij kan als geen ander zijn publiek boeien met een
spannende opbouw en catchy dialogen. Zelfs als Zidrou op een
cruciaal moment een Dufauxtje doet en het
bovennatuurlijke naar boven haalt, geloof je hem nog. Je moet
maar doen en kunnen.
En dan zijn er nog de geweldige tekeningen van de Spanjaard
José Homs die met zijn theatrale stijl
elke smoel nog meer over-the-top brengt. Ook dit is te. Ook
dit is te goed.
Zidrou maakt het ons niet gemakkelijk. Maar dit tweede deel
van het vierluik bevestigt met verve al het goede wat je van
het eerste deel hebt gehoord of gelezen. Vijfsterrenreeks.
|
WOUTER PORTEMAN --- mei 2018 |
|