|
KLIK
voor andere strips van
Hans van Oudenaarden |
|
|
RHONDA 3
Route 66
Hans
van Oudenaarden
Uitgeverij L | 48 p. | € 8,95 (SC) • € 18,95
(HC) • € 39,95 (HC/dossier) |
Spotlicht |
Uit
een oud project met Hanco Kolk uit de jaren
1990 groeide deze swingende trilogie met bijwijlen acrobatisch
tekenwerk van Hans van Oudenaarden. De vorige
delen verschenen in 2013 en 2015 en de inspanningen spatten
van elke pagina, uit elke prent. Van Oudenaarden slaagt er
perfect in een geloofwaardig decor uit de fifties neer te
zetten, met Hollywoodglamour en het grauwere leven in de marge
langs de befaamde Route 66. De tekenaar grossiert in Americana
uit die tijd, van de verchroomde wagens tot de benzinestations.
Alleen al daarom koop en onderga je de albums.
Het verhaal is daarentegen een ander paar mouwen. Zoals we
bij deel 2 al vreesden, is het hele dubbelgangers- en identiteitsgedoe
too much geworden met een verwarrende vertelstijl en
structuur. Naarmate het einde nadert, vallen de puzzelstukjes
in elkaar, maar daar heeft van Oudenaarden steeds meer verklarende
teksten in dialoog- of monoloogvorm voor nodig. Dat zou nog
te verteren zijn, mocht de tekst niet zo lomp zijn geletterd
met te veel fouten die de vaart uit het verhaal halen. Tot
op de backcover toe staan fouten. Potverdomme, deze smet op
dit album is een te groot uitgedeinde olievlek geworden die
moeilijk valt uit te wissen. Alle bemoeienissen van een redactie
of een uitgeverij, die het werk van een auteur weleens verknoeien,
ten spijt is er ook wel noodzaak aan een goed toe- en nazicht.
De slechte tekstredactie zet zich ook voort in het interview
in de geweldig mooi geïllustreerde en uitgegeven dossiereditie.
Daarin interviewt Hans van Oudenaarden alias VanO
zichzelf. Een originele methode om de juiste vragen te stellen
en de passende antwoorden te geven en wat meningen over de
stripwereld te delen. Hij heeft het daarin ook over zijn volgende
stripproject. Elders lazen we dat Rhonda daarin een plaatsje
zou krijgen, maar niet als hoofdpersonage. Hopelijk is er
dan wel plaats voor een betere eindredacteur die grondig van
Oudenaardens teksten herschrijft en ook het scenario kritisch
kan bespreken met de (over)enthousiaste auteur.
Het spijt ons zeer dat we op een paar vervelende nagels blijven
kloppen. De tekeningen verdienen sowieso alle lof. Dat lichtpunt
is nog steeds een bijna oogverblindend spotlicht. |
DAVID STEENHUYSE --- september 2018 |
|