|
LAATSTE
DEEL VAN DE INTEGRALE REEKS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Jean-Claude Mézières
KLIK
voor andere strips van
Pierre Christin |
|
|
RAVIAN INTEGRAAL 7
19. Aan de Rand van het Grote Niets - 20. De Orde van de Megalieten
- 21. De Tijdopener
Jean-Claude
Mézières + Pierre Christin
Dargaud | 176 p. | € 29,95 (HC) |
Vreemde
opvattingen |
Na
drieënveertig jaar en ruim duziendtweehonderd schitterende
platen zetten Pierre Christin (scenario)
en Jean-Claude Mézières (tekeningen)
in 2010 zogezegd een punt achter de avonturen van Ravian en
Laureline en met het verstrijken van de jaren lijkt deze reeks
enkel legendarischer te worden. Men zegt dat ze inventief
en innovatief was, dat ze sciencefiction een gezicht gaf,
dat haar invloed tot ver voorbij de grenzen van het medium
voelbaar en zichtbaar is geweest en dat ze bepalend was voor
alles en iedereen die na haar kwam. Dat is niet overdreven
en er is geen woord van gelogen.
In 1967 verscheen Ravian voor het eerst in het striptijdschrift
Pilote en ook al valt de nieuwkomer meteen op, toch
is duidelijk dat de auteurs nog geen idee hebben van de richting
die ze met hun tijd/ruimteagent en diens partner Laureline
uit willen. Omdat niemand kan vermoeden dat deze helden zo
lang mee zullen gaan, vinden er in de eerste verhalen gebeurtenissen
plaats die gaandeweg voor problemen zorgen. Christin laat
het niet aan zijn hart komen en wringt zich de volgende jaren
in de vreemdste bochten om alles logisch te doen lijken. Tevergeefs,
de reeks is aan de controle van hun scheppers ontsnapt. Dat
maakt het interessant.
Vandaag doen de vreemdste opvattingen de ronde. Dat het strippubliek
geen cycli meer lust, dat elk album afzonderlijk moet kunnen
gelezen worden, dat alles zin moet hebben en uitgelegd moet
worden... Daar scheen men in 1967 geen last van te hebben.
In tegenstelling tot wat promopraatjes beweren, zijn de drie
afsluitende delen die in deze integrale werden opgenomen,
niet te begrijpen als je de rest van de serie niet kent. Alles
begint op een markt waar Ravian en Laureline hun koopwaar
aan de man proberen te brengen terwijl ze eigenlijk nieuwe
aanwijzingen hopen te vinden over het lot van Galaxity en
de verdwenen aarde. Na twintig bladzijden is er nog niets
gebeurd, maar vraagt elke nieuwe lezer zich zeker af waar
die irritante schniarfer vandaan komt. En dat is een detail.
Het voortslepende probleem met de tijdparadoxen en de parallelle
werelden is andere koek. Christin lost dit handig op met de
introductie van het Grote Niets waarvan niemand weet wat het
is en zelfs dat is niet zeker. En dan heb je de Wolochs nog,
grote stenen die buiten de geschiedenis staan en daardoor
de toekomst van het universum worden. Onbegrijpelijk? Inderdaad,
het bouwt allemaal verder op wat voorafging en het krijgt
enkel zin als je de serie gelezen hebt. Iets wat men vandaag
naar het schijnt verafschuwt.
Met Aan de Rand van het Grote Niets (2004), De
Orde van de Megalieten (2007) en De Tijdopener (2010)
kwam er dus een (voorlopig) einde aan een van de opvallendste
Europese stripreeksen. De serie was dan al enige tijd over
haar hoogtepunt heen en dat beseften de makers zelf. Het deed
er niet meer toe, ze laten hun helden uitbollen. In het afsluitende
deel passeren alle personages en figuren die ertoe deden een
laatste keer de revue, daarna valt het doek. Geen open einde,
geen vaag of onuitgesproken ideetje, maar een groot, vet punt.
Een zeer ontgoochelend einde volgens sommigen, maar wordt
dat niet over alle reeksen gezegd? Het is voor een auteur
onmogelijk om aan de verwachtingen van iedereen te voldoen,
dat wordt weleens vergeten. Het is goed dat Christin en Mézières
zich er geen barst van hebben aangetrokken, dat deden ze daarvoor
immers ook niet. Hun eigenzinnigheid en lef hebben Ravian
groot gemaakt.
Trouwens, echt uitgezongen zijn ze niet. Eigenwijs als ze
zijn, namen ze de draad weer op en vergasten ons wanneer het
hen past op kortverhaaltjes en ander moois waarmee ze voortbouwen
aan het rijke universum dat ze creëerden. In 2014 verscheen
nog zo'n collagealbum als deel 22. Er zit al jaren een gelijkaardig
album in de pijplijn. |
FLO VAN DIJCK --- oktober 2018 |
|