Orks & Goblins 1-2
COMPLETE VERHALEN
Orks & Goblins 1-2
KLIK
voor andere strips van
Jean-Luc Istin


KLIK
voor andere strips van
Giovanni Lorusso


KLIK
voor andere strips van
Sylvain Cordurié
ORKS & GOBLINS 1: Turuk
Diogo Saïto + Jean-Luc Istin
Daedalus | 56 p. | € 8,95 (SC) • € 17,95 (HC)

ORKS & GOBLINS 2: Myth
Giovanni Lorusso + Sylvain Cordurié
Daedalus | 56 p. | € 8,95 (SC) • € 17,95 (HC)
 
Gedreven
Het is geen verrassing dat Daedalus vroeg of laat de reeks Orks & Goblins zou uitgeven. Dit is de derde reeks in hetzelfde universum als Elfen en Dwergen met andere volkeren uit de fantasywereld. In dit geval gaat het om lelijker figuren dan de rijzige elfen met gemenere karakters dan de dwergen. Deze reeks komt opnieuw tot stand dankzij Jean-Luc Istin. De job van deze conceptdirecteur bestaat erin dergelijke reeksen uit zijn mouw te schudden. Zoals vaak het geval is, schrijft hij zelf het eerste deel.

In Turuk wordt al meteen valsgespeeld door een halfork op te voeren, een ork met een knappere smoel omdat zijn vader een avontuurtje had met een menselijke edeldame. We treffen hem in een ogenschijnlijk verlaten eilandstad waar hij al gauw achtervolgd wordt door zombiefiguren. Hij komt drie oude bekenden tegen: een schattige elf die bedreven is met haar boog en twee volbloedorks die ware vechtersbazen zijn. Samen moeten ze ontsnappen aan de zombiebende, hoewel die "samen" een rekbaar begrip is als het om het redden van hun eigen vel gaat.

Istin kiest voor een vertelmanier die aanvankelijk leest als een monoloog van het hoofdpersonage Turuk. Dat levert overdreven veel contemplatieve teksten op die de letteraarster van dienst niet altijd evenwichtig in de tekstkaders krijgt geplaatst. Naarmate het verhaal vordert en uitmondt in een lange achtervolging, terwijl de spanning stijgt, worden die monoloogteksten beter gedoseerd en bieden ze een leukere wisselwerking met de dialogen in plaats van ze te verstikken.

Ook in deel 2, Myth, wordt de kennismakende inleiding verdeeld over monoloogteksten die het hoofdpersonage, een "groenkont", slimmer doen overkomen dan je van dergelijke wezens verwacht. Ook hier wordt de, nu ja, held achtervolgd, in dit geval door ingehuurde moordenaars van Myths slachtoffers. Deze goblin is namelijk hespecialiseerd in het stelen van kostbaarheden. Van een gemaskerde krijgt hij het lucratieve aanbod om een juweel te roven van een zwarte elf die met zijn gevolg in een moeilijk te bereiken burcht op een bergmassief woont. Myth schakelt enkele collega's in om het juweel te helpen ontvreemden, maar er staat veel op het spel.

Beide verhalen zijn gedreven verteld en lezen best wel vlot vooruit zodra je de kennismaking achter de rug hebt. Ondanks de clichématige structuur en de weinig originele uitgangspunten is dit gewoon topvermaak. Beide hoofdpersonages zijn bovendien boeiend genoeg om ze ook in volgende avonturen te willen volgen, normaal gezien in respectievelijk de delen 6 en 7 naar het voorbeeld van de reeksen Elfen en Dwergen. Het realistische tekenwerk van al die reeksen, incluis de start van Orks & Goblins, is als vanouds van hoog niveau. Je krijgt heel wat op de 56 pagina's voorgeschoteld, je krijgt dus waar voor je geld, en dat telt nog steeds zwaar mee.

In beide delen komen trouwens draken voor. Geen idee of dit toeval is of integendeel met voorbedachte rade om daar ooit een vierde reeks rond te brouwen in hetzelfde universum. Naarmate alle reeksen vorderen, zal je nog merken dat het ene personage in de andere reeks opduikt. De veelbelovende voorsmaakjes achterin deel 1 (moet je vooral eens letten op de indrukwekkende preview van deel 4!) geven dat al aan.
DAVID STEENHUYSE --- december 2018