|
KLIK
voor andere strips van
Jean-Luc Istin
KLIK
voor andere strips van
Giovanni Lorusso
KLIK
voor andere strips van
Sylvain Cordurié |
|
|
ORKS & GOBLINS 1: Turuk
Diogo
Saïto + Jean-Luc Istin
Daedalus | 56 p. | € 8,95 (SC) • € 17,95
(HC)
ORKS
& GOBLINS 2: Myth
Giovanni
Lorusso + Sylvain Cordurié
Daedalus | 56 p. | € 8,95 (SC) • € 17,95
(HC)
|
Gedreven |
Het
is geen verrassing dat Daedalus vroeg of
laat de reeks Orks & Goblins zou uitgeven. Dit
is de derde reeks in hetzelfde universum als Elfen
en Dwergen met andere volkeren uit de fantasywereld.
In dit geval gaat het om lelijker figuren dan de rijzige elfen
met gemenere karakters dan de dwergen. Deze reeks komt opnieuw
tot stand dankzij Jean-Luc Istin. De job
van deze conceptdirecteur bestaat erin dergelijke
reeksen uit zijn mouw te schudden. Zoals vaak het geval is,
schrijft hij zelf het eerste deel.
In Turuk wordt al meteen valsgespeeld door een halfork
op te voeren, een ork met een knappere smoel omdat zijn vader
een avontuurtje had met een menselijke edeldame. We treffen
hem in een ogenschijnlijk verlaten eilandstad waar hij al
gauw achtervolgd wordt door zombiefiguren. Hij komt drie oude
bekenden tegen: een schattige elf die bedreven is met haar
boog en twee volbloedorks die ware vechtersbazen zijn. Samen
moeten ze ontsnappen aan de zombiebende, hoewel die "samen"
een rekbaar begrip is als het om het redden van hun eigen
vel gaat.
Istin kiest voor een vertelmanier die aanvankelijk leest als
een monoloog van het hoofdpersonage Turuk. Dat levert overdreven
veel contemplatieve teksten op die de letteraarster van dienst
niet altijd evenwichtig in de tekstkaders krijgt geplaatst.
Naarmate het verhaal vordert en uitmondt in een lange achtervolging,
terwijl de spanning stijgt, worden die monoloogteksten beter
gedoseerd en bieden ze een leukere wisselwerking met de dialogen
in plaats van ze te verstikken.
Ook in deel 2, Myth, wordt de kennismakende inleiding
verdeeld over monoloogteksten die het hoofdpersonage, een
"groenkont", slimmer doen overkomen dan je van dergelijke
wezens verwacht. Ook hier wordt de, nu ja, held achtervolgd,
in dit geval door ingehuurde moordenaars van Myths slachtoffers. Deze goblin is namelijk hespecialiseerd in het stelen
van kostbaarheden. Van een gemaskerde krijgt hij het lucratieve
aanbod om een juweel te roven van een zwarte elf die met
zijn gevolg in een moeilijk te bereiken burcht op een bergmassief
woont. Myth schakelt enkele collega's in om het juweel te helpen
ontvreemden, maar er staat veel op het spel.
Beide verhalen zijn gedreven verteld en lezen best wel vlot
vooruit zodra je de kennismaking achter de rug hebt. Ondanks
de clichématige structuur en de weinig originele uitgangspunten
is dit gewoon topvermaak. Beide hoofdpersonages zijn bovendien
boeiend genoeg om ze ook in volgende avonturen te willen volgen,
normaal gezien in respectievelijk de delen 6 en 7 naar het
voorbeeld van de reeksen Elfen en Dwergen.
Het realistische tekenwerk van al die reeksen, incluis de
start van Orks & Goblins, is als vanouds van
hoog niveau. Je krijgt heel wat op de 56 pagina's voorgeschoteld,
je krijgt dus waar voor je geld, en dat telt nog steeds zwaar
mee.
In beide delen komen trouwens draken voor. Geen idee of dit
toeval is of integendeel met voorbedachte rade om daar ooit
een vierde reeks rond te brouwen in hetzelfde universum. Naarmate
alle reeksen vorderen, zal je nog merken dat het ene personage
in de andere reeks opduikt. De veelbelovende voorsmaakjes
achterin deel 1 (moet je vooral eens letten op de indrukwekkende
preview van deel 4!) geven dat al aan. |
DAVID STEENHUYSE --- december 2018 |
|