Onze Navelstreng
COMPLEET VERHAAL
Onze Navelstreng
 
ONZE NAVELSTRENG
Marie Duvoisin + Gwénola Morizur
Saga Uitgaven (Collectie Bamboe) | 72 p. | € 19,95 (HC)
Een strip over mensen, kwetsbaarheid en grote verwachtingen
Rond de kerstperiode verneemt Lily L'amandier dat ze zwanger is van haar eerste kind. Ze weet niet of ze de baby wil houden en nog minder hoe ze haar partner Felix het nieuws moet meedelen. Hij heeft net een platencontract gescoord en droomt van de roem. Tegelijkertijd is zijn neefje Balthazar uit Montréal onderweg naar Frankrijk, om de vakantie door te brengen bij Lily en Felix. De geplande studio-opnames van Felix' band gooien roet in het eten. Lily moet het neefje alleen op de luchthaven oppikken en hem een ontspannende vakantie bieden, een opgave van jewelste. De ouders van Balthazar zitten immers in een scheiding, het jongetje heeft heimwee en voelt zich door zijn moeder in de steek gelaten.
Het verdriet van de uk maakt Lily van meet af aan overstuur: de hormonen razen door haar lijf, ze kan haar emoties niet delen en heeft geen idee hoe ze een verdrietig kereltje geborgenheid moet bieden. Tot ze voor de niet-alledaagse oplossing kiest: met Balthazar in één trek naar Auvergne rijden, om er bergen en sneeuw te gaan zien. Daarmee beantwoordt ze de stille noodkreet van haar logé, die het begin van het verhaal markeert: "Bij ons, in Canada, is er altijd sneeuw met Kerstmis."

Vanaf het eerste moment is Onze Navelstreng een verhaal dat barst van de emoties. Criticasters zullen het misschien (te) sentimenteel vinden, maar wij konden het scenario van Marie Duvoisin best appreciëren. Ze portretteert mensen, hun kwetsbaarheid en hoe ze twijfels een plek en een reden van bestaan geven. In combinatie met de rechttoe rechtaan tekenstijl van Gwénola Morizur krijgt de strip daardoor een bijzonder filmisch en pakkend karakter: het leven zoals het is, in sobere kleurrijke tekeningen, met rake tekstballonnen.

Dit is dus geen strip die grenzen aftast, noch een graphic novel die breekt met de vertrouwde codes of een chronologische verhaallijn. Maar ondanks die standaard insteek slaagt Duvoisin er wel in om er een uniek, herkenbaar relaas van te maken. Tijdens de road trip beleven Lily en de kleine Balthazar immers de ene verrassing na de andere. Ze ontmoeten een lifter en stranden samen met hem in een verlaten boerderij, waar ze vriendschap sluiten met een oudere weduwnaar. Vanaf dat ogenblik komt er een stukje rust in het turbulente avontuur van de hoofdrolspelers. De oude man neemt Balthazar op sleeptouw en laat hem voor de kudde zorgen. Lily zoekt een manier om de communicatie met Felix terug op te nemen. Er worden knopen doorgehakt, geheimen blootgelegd en banden voor het leven gesmeed.

Onze Navelstreng is een publicatie waarin mensen van vlees en bloed in onvoorziene omstandigheden stand moeten houden: Lily als aanstaande moeder, Balthazar zonder ouders én zonder contact te hebben met 'oompje' Felix, de oude weduwnaar zonder familie in de eindejaarsperiode. Duvoisin portretteert mensen zoals ze zijn, spit familiebanden uit en demonstreert hoe moeilijk het soms is emotionele kloven te overbruggen. Tegelijk weeft ze hoop doorheen het hele verhaal. Die hoop groeit in Lily's buik én in de gesprekken die de personages beetje bij beetje beginnen voeren in een voor hen onbekende omgeving. De warmte vertaalt zich dan weer in de tekeningen van Morizur: een meer dan geslaagde samenwerking tussen scenarist en tekenaar.

Verdriet, verwerking, klein geluk en grote verwachtingen: ze vloeien in Onze Navelstreng gedurig in elkaar over en wisten ons absoluut te boeien. Dat deden ook de berustende, wijze woorden van de weduwnaar/peetvader, die als rots in de branding fungeert voor de gestrande reizigers én voor deze hele strip: "We hebben de ouders die we hebben. Maar op een goeie dag moet je de pagina omslaan en je verzoenen met je verleden. Als je zelf ouder wordt, belet niets het anders te doen."
BENEDIKTE VAN EEGHEM --- juni 2018