|
KLIK
voor andere strips van
Stefano Raffaele
KLIK
voor andere strips van
Christophe Bec |
|
|
OLYMPUS MONS 1
Anomalie
Eén
Stefano Raffaele + Christophe Bec
Daedalus | 56 p. | € 8,95 (SC) |
Mysteries |
Olympus
Mons is een uitgedoofde vulkaan op Mars. Het is de grootste
bekende vulkaan in het zonnestelsel, en steekt ongeveer 25
km boven de omliggende vlakte uit. Hij heeft een basisdiameter
van 624 km en is omringd door een steile rotswand van 6 km
hoog. Behalve hoog is Olympus Mons ook vooral breed, namelijk
zo'n 550 kilometer.
Een anomalie is een feit, of verschijnsel, of tegenspraak
in een theorie die binnen een bepaald model of paradigma niet
verklaard kan worden. Die anomalie is als een vreemde eend
in de bijt die de hele bestaande theorie op zijn kop zet.
Als in de wetenschap een tegenspraak niet bevredigend kan
worden opgelost, dan kan dit ook aanleiding geven tot een
paradigmaverschuiving.
Met deze verklaringen over de titel van deze nieuwe stripreeks
in ons achterhoofd was de verbazing groot toen de introductie
van deze serie start in 1492 met een zekere Christoffel Columbus
die op het punt staat Amerika te ontdekken. Als het ware een
eerste anomalie in het verhaal, want het blijft voorlopig
een vraagteken wat Columbus en zijn landing op de Amerikaanse
kust te maken heeft met dit verhaal, hoewel we aan het eind
opnieuw in 1492 belanden. Tussendoor brengt het verhaal ons
naar 2026 waar wetenschappers in de Russische Barentszzee
een anomalie ontdekken op de bodem van de oceaan. Eenzelfde
soort onbekend fenomeen werd in 1949 gefotografeerd op de
Turkse berg Ararat waar een televisieploeg klaarstaat eindelijk
het geheim van die anomalie op die berg te ontdekken. Ondertussen
landt de eerste menselijke expeditie op Mars. Het Russische
team dat als eerste voet zet op de rode planeet weet bij voorbaat
dat een terugkeer naar de aarde er niet meer inzit. Tijdens
een van hun eerste expedities op de planeet ontdekken ze nabij
de Olympus Mons eveneens een anomalie. En of dat nog niet
voldoende is stuurt het verhaal ons ook nog naar Iowa waar
we kennismaken met Goodwin een kerel met paranormale gaven
die de politie helpt bij het zoeken van vermiste personen.
Hij krijgt in zijn dromen beelden te zien van buitenaardsen
en legt daarmee een link naar de ontdekking in de Barentszzee.
Het is dus duidelijk dat Olympus Mons een reeks van
lange adem kan worden vooraleer we te weten komen wat er zich
allemaal afspeelt in deze sciencefictionsetting. Anomalie
Eén kan je als het ware vergelijken met de pilot
van een tv-reeks waarbij je een introductie krijgt in de verschillende
verhaallijnen. Met uitzondering van het einde dan, want bij
een tv-reeks krijg je onderweg wel een paar cliffhangers,
maar de ultieme cliffhanger bewaart men meestal tot het einde
van het seizoen. Bij een vervolgverhaal in stripvorm is het
maanden wachten alvorens het vervolg in de winkels ligt en
dus krijg je al op het eind van dit eerste deel te maken met
een scène die pas in het volgende deel zijn geheim
zal prijsgeven.
De Franse scenarist Christophe Bec is niet
aan zijn proefstuk toe als het gaat over het schrijven van
intrigerende scenario's. Met series als Carthago,
Bunker, Duisternis, Heiligdom en
Sarah wist hij met zijn schrijfstijl al heel wat
harten te veroveren en bewees hij thuis te zijn op diverse
markten. Dat zijn voorkeur naar sf gaat, hij niet vies is
van verhalen die zich afspelen in de diepten van de oceaan
en hij ook vaak de Russen laat opdraven in zijn scenario's
weten de kenners al langer dan vandaag. Ook in Olympus
Mons weet hij de diverse verhaallijnen op een spannende
manier te brengen.
Aan de Italiaanse tekenaar Stefano Raffaele
de taak om die diversiteit in het aangeboden scenario om te
zetten in prachtige tekeningen. Raffaele kent zijn pappenheimer
wel en weet dan ook na hun samenwerking voor reeksen als Sarah,
Pandemonium, Deep Water Prison, Prometheus
en Heiligdom wat Bec van hem verlangt om zijn scenario's
tot leven te brengen op papier. De diverse verhaallijnen zorgen
ervoor dat Raffaele een heel blik tekenstijlen kan opentrekken
om zijn kunde te etaleren. Met zijn tekenwerk in Olympus
Mons weet hij perfect de aangeleverde scenario's te vertalen
naar uitmuntende tekeningen.
We kunnen dus besluiten dat dit eerste album van Olympus
Mons heel wat mysteries bevat waarvan we pas in de toekomst
meer over te weten zullen komen. Links en rechts merk je wel
al een beetje waarheen de weg zal lopen, maar Bec kennende
zullen we nog geregeld voor verrassingen in het verhaal komen
te staan. De samenwerking met Raffaele blijkt Bec ook extra
te stimuleren om extra zijn best te doen in de scenario's
die hij schrijft en daar konden we in het verleden al niet
over klagen. Ook Raffaele wordt gestimuleerd door de prachtige
verhalen die hij voorgeschoteld krijgt. We kunnen alleen maar
hopen dat Olympus Mons zijn weg vindt naar het publiek. |
PETER ROTTHIER --- mei 2018 |
|