|
KLIK
voor andere strips van
Pierre Seron
KLIK
voor andere strips van
Gos
KLIK
voor andere strips van
Walt
KLIK
voor andere strips van
Mittéï |
|
|
DE MINIMENSJES integraal 6
1983-1985: 16. De Planeet Ranxerox - 17. Het
Witte Gat - 18. De Pickpocket - 20. Ondergronds Offensief
Pierre Seron + Pierre Seron / Gos / Walt / Mittéï
Saga Uitgaven | 224 p. | € 34,95 (HC) |
Experimentele
periode |
In
de Franstalige versie van deze integrale reeks heeft Dupuis
inmiddels de delen 1 tot 36 gebundeld. Er wachten nog acht
delen op een integraal jasje. Zo ver zitten we in vertaling
nog niet, maar Saga Uitgaven houdt er een
respectabel tempo op na.
De periode 1983-1985 bundelt wellicht de meest experimentele
periode van Pierre Seron, die de reeks naar
zich toe wist te trekken als tekenaar én scenarist.
De Planeet Ranxerox tekende hij op horizontaal formaat
waardoor je het album een kwartslag moet draaien om het te
kunnen lezen — wel lastig eigenlijk. Het komt hem goed
uit om zijn verhaal te laten afspelen in de ruimte, met brede
prenten vol ruimteschepen en sf-decors. De Vries reist naar
de verre planeet Ranxerox, genoemd naar een bekend merk van
fotokopiemachines, tevens de inspiratiebron voor dit gekke
verhaal over een verborgen gehouden wereld van zwart-witkopieën
van de bevolking op Ranxerox. Er worden ook kwaadaardige kopieën
gemaakt van De Vries en zijn kompanen Grietje, het domme blondje,
en Zondag, het zwarte personage met lippen die nu niet meer
zouden kunnen, en dan kan hij de letter "r" nog
niet uistpreken.
Grietje en Zondag vervangen De Vries' vrienden Appelaar en
Strookers als sidekicks. In Het Witte Gat komen ze
terug op aarde, maar dan wel in een alternatieve versie. De
hele aardbol is een letterlijk witte wereld onder de plak
van een dictator waar guerrillagroepen tegen strijden. Ze
knallen eigenlijk voornamelijk schietende robots af. Hoe het
werkelijk met die dictator zit, achterhaalt De Vries wel.
Een nog specialer verhaal is De Pickpocket, wellicht
de eerste crossover tussen twee Europese stripreeksen op zo'n
schaal. Seron dokterde samen met Gos en Walt
een verhaal uit waarin de personages uit De Minimensjes
en De Katamarom samenkomen om eerst afzonderlijk,
dan samen een overlappend en gemeenschappelijk avontuur te
beleven. Eigenlijk had deze integrale vervolledigd moeten
zijn met dat Katamarom-album De Wraak van de
Kromoks om bepaalde aanleidingen of gevolgen in de juiste
context te kunnen lezen. Hoe dat indertijd werd aangepakt
in het weekblad Robbedoes (met een verkeerde timing!)
kan je in het achtergronddossier lezen, want daar dienen die
extra katernen voor.
In dat dossier zal je dan ook kunnen lezen waarom Seron terug
op scenario van Mittéï, de scenarist
die De Minimensjes naar grotere hoogten tilde, maar
rondjes begon te draaien, een avontuur van De Minimensjes
moest tekenen. Het oorspronkelijke verhaal dateert van
1978 en Seron had het na een vijftiental getekende platen
in zijn lade opgeborgen omdat hij het niet meer goed vond.
Het is waar dat het sterk afwijkt van de grenzeloze fantasie
die Seron in zijn eigen avonturen kon voorleggen. Het gangsterverhaaltje
met een ontvoering, de Minimensjes die tegelijk de ene grote
dwarsbomen als een andere helpen is nogal tam, klassiek en
het spreekt weinig tot de verbeelding. Geen nood, het was
de laatste bijdrage van Mittéï. De volgende integrale
biedt weer de nodige verrassingen voor wie de reguliere albums
niet kent of ze is vergeten. Er wordt onder meer gedold met
klonen en Aurora en Ulysses duiken op. Dat zijn de twee centauren
uit Serons andere reeks Aurora & Ulysses, Centauren...
die trouwens ook een integrale uitvoering verdient. |
DAVID STEENHUYSE --- november 2018 |
|