Mijn Oorlog
COMPLEET VERHAAL
Mijn Oorlog
KLIK
voor andere strips van
Tiburce Oger
MIJN OORLOG
Van La Rochelle tot Dachau

Tiburce Oger naar de getuigenissen van Guy-Pierre Gautier
Microbe (Collectie Vizier nummer 2) | 80 p. | € 21,95 (HC)
Zweepslag
Mijn Oorlog is het hoogstpersoonlijke verhaal van Guy-Pierre Gautier, een bejaarde man, getekend door het leven, gekraakt door het ergste wat dat leven te bieden heeft, maar een overlever aan het eind. Wie deze biografische vertelling leest, begeeft zich in het leven van een Holocaustoverlever. Verwacht dus geen makkelijk verteerbare brok. Hier zal je behoorlijk op moeten kauwen en vooral een aantal keer flink moeten slikken.

Tiburce Oger, de kleinzoon van de man die de kampengruwel moest doorstaan, moet een rauw verhaal brengen, wil hij de overlevingsstrijd van zijn grootvader tonen, en doet dat ook. Iedere stomp in de maag vindt compromisloos zijn weg naar het papier. Hoe hard het ook moet zijn geweest een degelijke strijd van een familielid neer te pennen, Oger slaagt erin. Gek genoeg lijkt Oger het moeilijker te vinden de periode vóór zijn grootvaders gevangenschap te verstrippen, alsof hij voor de herinneringen die voorafgaan aan de kampen geen raamstructuur, geen samenhang, vindt. Of dat aan Ogers vertelkeuze ligt of aan de fragmentering van zijn grootvaders verhaal is niet meteen duidelijk, maar het maakt van pakweg de eerste vijfentwintig bladzijden een ware oefening in geduld. Dit album is behoorlijk dik en wat volgt maakt evenveel indruk als een zweepslag op een al rauwe rug. Alsof zowel Oger als zijn grootvader eerst nog even diep wilden ademhalen alvorens het vervolg van de vertelling aan te durven.

Hoe vaak er al getuigenissen van Dachau-overlevenden verbeeld of verwoord werden, de grafische aanpak van Tiburce Oger is hier bij een eerste aanblik onmogelijk mooi te noemen. Maar bedenk even dat het net daarom zijn doel bereikt. Laat deze stijl even bezinken, wen eraan en je zal toegeven dat geen enkele andere aanpak hier hetzelfde effect zou hebben gehad. Bemerk dat na de gevangenschap van Guy-Pierre Gautier, en voor de gehele duur ervan, nagenoeg elke heldere kleur uit het album verdwijnt. Een knappe verbeelding van het gemoed. Enkel een rode trui uit een herinnering duikt op. Het rode jasje uit Schindler's List indachtig?

Het moet Guy-Pierre Gautier veel kracht hebben gekost deze herinneringen op te rakelen. Zijn naam onderaan de krachtige cover is dan ook niet meer dan terecht.
DIEDERIK VAN DE VELDE --- november 2018