|
KLIK
voor andere strips van
Kas
KLIK
voor andere strips van
Laurent Galandon |
|
|
HET MEISJE VAN PANAME 2
De Man met de Tatoeages
Kas
+ Laurent Galandon
INdruk | 64 p. | € 18,95 (HC) |
Driehoeksverhoudingen
met bijslapen |
Amélie
Elie, bijgenaamd Casque d'Or (Gouden Helm vanwege haar blonde
haren), zagen we in het eerste deel van dit tweeluik steeds
weer voor de verkeerde venten kiezen terwijl ze aangereikte
hulp vroeg of laat tegen het hoofd stoot. In het begin van
dit vervolg laat ze haar beschermdame Belle-Hélène,
een straatmadelief die een oogje op Amélie heeft, stikken.
In een kroeg valt ze voor de zingende hunk Leca, de overmatig
getatoeëerde bendeleider van de Popincs. Amélies
man Manda, de bendeleider van de Orteaux, laat het daar niet
bij en brengt de jaloerse en uiteindelijk bloedige strijd
naar de straat waar de ene bende tegenover de andere komt
te staan in onder meer Paname, de Parijse wijk waar zich in
de belle époque voornamelijk hoeren, pooiers en dieven
ophielden als we op deze strip afgaan. Tijd voor de politie
om de boel uit te mesten en bendeleiders ten minste naar een
overzeese strafkolonie te sturen. Amélie wordt daarbij
een kroongetuige. De roem maakt van haar ook een gewilde prostituee
voor wie mannen in de rij staan en haar verhaal in een geïllustreerde
krant komt te staan. Covers van die kranten gaan telkens een
hoofstuk in deze strip vooraf.
We weten wel dat Amélie Elie echt heeft bestaan, maar
het leest allerminst als een biografie met een opeenvolging
van "en toen gebeurde dit". Het is Laurent
Galandon vooral te doen om het uitspelen van de personages
die in driehoeksverhoudingen met bijslapen verwikkeld zijn.
Een beetje West Side Story zonder zang en dans, met
marginale figuren die zelf verantwoordelijk zijn voor hun
ondergang.
Voor tekenaar Kas biedt het verhaal een ideale
gelegenheid om de vrouwelijke anatomieleer in de praktijk
te brengen. Veel prenten zijn prachtige plaatjes, mooi ingekleurd
door Kas' echtgenote Graza, ooit de inkleurster
van Thorgal van Kas' Poolse landgenoot Grzegorz
Rosinski. Alle prenten bij elkaar op de pagina's
ogen weliswaar bombastisch. Kas tekent alsof hij een paar
decennia heeft gemist. Goed in zijn tijd, maar de stoomtrein
is eigenlijk verder gereden. |
DAVID STEENHUYSE --- juni 2018 |
|