Het Meisje van Paname 2
SLOT VAN TWEELUIK
Het Meisje van Paname 2
KLIK
voor andere strips van
Kas


KLIK
voor andere strips van
Laurent Galandon
HET MEISJE VAN PANAME 2
De Man met de Tatoeages

Kas + Laurent Galandon
INdruk | 64 p. | € 18,95 (HC)
Driehoeksverhoudingen met bijslapen
Amélie Elie, bijgenaamd Casque d'Or (Gouden Helm vanwege haar blonde haren), zagen we in het eerste deel van dit tweeluik steeds weer voor de verkeerde venten kiezen terwijl ze aangereikte hulp vroeg of laat tegen het hoofd stoot. In het begin van dit vervolg laat ze haar beschermdame Belle-Hélène, een straatmadelief die een oogje op Amélie heeft, stikken. In een kroeg valt ze voor de zingende hunk Leca, de overmatig getatoeëerde bendeleider van de Popincs. Amélies man Manda, de bendeleider van de Orteaux, laat het daar niet bij en brengt de jaloerse en uiteindelijk bloedige strijd naar de straat waar de ene bende tegenover de andere komt te staan in onder meer Paname, de Parijse wijk waar zich in de belle époque voornamelijk hoeren, pooiers en dieven ophielden als we op deze strip afgaan. Tijd voor de politie om de boel uit te mesten en bendeleiders ten minste naar een overzeese strafkolonie te sturen. Amélie wordt daarbij een kroongetuige. De roem maakt van haar ook een gewilde prostituee voor wie mannen in de rij staan en haar verhaal in een geïllustreerde krant komt te staan. Covers van die kranten gaan telkens een hoofstuk in deze strip vooraf.

We weten wel dat Amélie Elie echt heeft bestaan, maar het leest allerminst als een biografie met een opeenvolging van "en toen gebeurde dit". Het is Laurent Galandon vooral te doen om het uitspelen van de personages die in driehoeksverhoudingen met bijslapen verwikkeld zijn. Een beetje West Side Story zonder zang en dans, met marginale figuren die zelf verantwoordelijk zijn voor hun ondergang.

Voor tekenaar Kas biedt het verhaal een ideale gelegenheid om de vrouwelijke anatomieleer in de praktijk te brengen. Veel prenten zijn prachtige plaatjes, mooi ingekleurd door Kas' echtgenote Graza, ooit de inkleurster van Thorgal van Kas' Poolse landgenoot Grzegorz Rosinski. Alle prenten bij elkaar op de pagina's ogen weliswaar bombastisch. Kas tekent alsof hij een paar decennia heeft gemist. Goed in zijn tijd, maar de stoomtrein is eigenlijk verder gereden.
DAVID STEENHUYSE --- juni 2018

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: