|
KLIK
voor andere strips van
Jean-Pierre Gibrat |
|
|
MATTÉO 4
Vierde Periode (augustus-september 1936)
Jean-Pierre
Gibrat
Daedalus | 64 p. | € 19,95 (HC) |
In
een cirkeltje |
Een
fan van Pablo Picasso zullen we nooit worden,
maar toch hebben we ooit een uur lang in beate bewondering
voor zijn Guernica in het Madrileense Museo Reina
Sofia gestaan. Zelden zagen we de gruwel en wanhoop van een
oorlog zo krachtig verzinnebeeld als in dat schilderij. Picasso
portretteert op zijn typische wijze de bloederige luchtraid
die de Duitsers in 1937 op het Baskische stadje uitvoerden.
Franco was erin geslaagd om de nazi's aan zijn kant te krijgen
en organiseerde samen met hen het bombardement op het republikeinse
bolwerkje.
In dit vierde deel van zijn reeks Mattéo stuurt
Jean-Pierre Gibrat zijn protagonisten ook
die kant op. In het revolutionaire broeinest Barcelona wachten
ze ongeduldig af wanneer ze in actie kunnen schieten in die
vermaledijde Spaanse burgeroorlog. In tegenstelling tot het
vorige album zitten we nu weer midden in de actie, roetsjen
we van de ene bloederige scène naar het volgende mitrailleursalvo
en zo geeft de auteur zijn reeks weer wat broodnodige zuurstof.
Een moderne Guernica kunnen we dit album jammer genoeg
niet noemen, daarvoor ontbreekt het weeë gevoel in onze
buikstreek dat we bij oudere Gibrat-albums wel voelden. We
kunnen ons namelijk niet van de indruk ontdoen dat de auteur
scenariogewijs zijn hand wat aan het overspelen is. Bij elk
nieuw deel lijkt hij meer en meer in een cirkeltje te draaien
en zien we onze aandacht gaandeweg verslappen. En zo hebben
we momenteel nog heel weinig voeling met de strapatsen van
een onpeilbaar hoofdpersonage dat het zelf ook niet meer lijkt
te weten. Zelfs de introductie van een nieuwe love interest,
een knappe, maar grafisch wel wat inwisselbare dame, kan ons
niet van gedachte doen veranderen.
Een originele plaat van Gibrat moet tegenwoordig al snel een
bedrag van vijf cijfers kosten. Terecht vinden we dat, ook
al betekent het dat de toptekenaar nooit de muren van onze
woonkamer zal sieren. Jammer genoeg compenseren de fijne tekeningen
ditmaal niet het gebrek aan een degelijk scenario. Jammer,
want met Elke Raaf Pikt en Het Uitstel liet
de auteur zien dat hij wel een pakkend en origineel verhaal
kan schrijven.
In het vijfde afsluitende deel — al is dat nog niet
zeker — zal Mattéo in de Tweede Wereldoorlog
terechtkomen. Of het een afscheid met een knal (letterlijk
én figuurlijk) wordt, durven we nu nog niet voorspellen.
|
MARIO STABEL --- september 2018 |
|