Mattéo 4
Mattéo 4
KLIK
voor andere strips van
Jean-Pierre Gibrat
MATTÉO 4
Vierde Periode (augustus-september 1936)

Jean-Pierre Gibrat
Daedalus | 64 p. | € 19,95 (HC)
In een cirkeltje
Een fan van Pablo Picasso zullen we nooit worden, maar toch hebben we ooit een uur lang in beate bewondering voor zijn Guernica in het Madrileense Museo Reina Sofia gestaan. Zelden zagen we de gruwel en wanhoop van een oorlog zo krachtig verzinnebeeld als in dat schilderij. Picasso portretteert op zijn typische wijze de bloederige luchtraid die de Duitsers in 1937 op het Baskische stadje uitvoerden. Franco was erin geslaagd om de nazi's aan zijn kant te krijgen en organiseerde samen met hen het bombardement op het republikeinse bolwerkje.

In dit vierde deel van zijn reeks Mattéo stuurt Jean-Pierre Gibrat zijn protagonisten ook die kant op. In het revolutionaire broeinest Barcelona wachten ze ongeduldig af wanneer ze in actie kunnen schieten in die vermaledijde Spaanse burgeroorlog. In tegenstelling tot het vorige album zitten we nu weer midden in de actie, roetsjen we van de ene bloederige scène naar het volgende mitrailleursalvo en zo geeft de auteur zijn reeks weer wat broodnodige zuurstof.

Een moderne Guernica kunnen we dit album jammer genoeg niet noemen, daarvoor ontbreekt het weeë gevoel in onze buikstreek dat we bij oudere Gibrat-albums wel voelden. We kunnen ons namelijk niet van de indruk ontdoen dat de auteur scenariogewijs zijn hand wat aan het overspelen is. Bij elk nieuw deel lijkt hij meer en meer in een cirkeltje te draaien en zien we onze aandacht gaandeweg verslappen. En zo hebben we momenteel nog heel weinig voeling met de strapatsen van een onpeilbaar hoofdpersonage dat het zelf ook niet meer lijkt te weten. Zelfs de introductie van een nieuwe love interest, een knappe, maar grafisch wel wat inwisselbare dame, kan ons niet van gedachte doen veranderen.

Een originele plaat van Gibrat moet tegenwoordig al snel een bedrag van vijf cijfers kosten. Terecht vinden we dat, ook al betekent het dat de toptekenaar nooit de muren van onze woonkamer zal sieren. Jammer genoeg compenseren de fijne tekeningen ditmaal niet het gebrek aan een degelijk scenario. Jammer, want met Elke Raaf Pikt en Het Uitstel liet de auteur zien dat hij wel een pakkend en origineel verhaal kan schrijven.

In het vijfde afsluitende deel — al is dat nog niet zeker — zal Mattéo in de Tweede Wereldoorlog terechtkomen. Of het een afscheid met een knal (letterlijk én figuurlijk) wordt, durven we nu nog niet voorspellen.
MARIO STABEL --- september 2018

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: