|
KLIK
voor andere strips van
Éric Liberge |
|
|
DE LIJKWADE 1
Lirey, 1357
Éric
Liberge + Gérard Mordillat / Jérôme Prieur
Daedalus | 80 p. | € 22,95 (HC) |
Een
doekje voor het bloeden |
Het
relikwie... al eeuwen een mooi appeltje voor de dorst voor
heel wat pastoors en kloosterordes die met de meest spectaculaire
vondsten elkaar de loef probeerden af te steken. Kon men aan
een restant van goedheiligman Jezus geraken,
dan was de kans vele malen groter dat de goedgelovige pelgrims
een omweg wilden maken om zo het plaatselijke offerblok te
spijzen! Dat daar heel wat bedrog bij kwam kijken, staat natuurlijk
buiten kijf, fake news is nu eenmaal van alle tijden.
Zo beweerde Johannes Calvijn in de zestiende
eeuw al dat alle originele splinters van het heilig kruis
genoeg hout zouden opleveren om een heel schip te vullen.
Heel wat van die relieken vormden al inspiratie voor een overload
aan boeken, strips en films. Denk maar aan de heilige graal,
de ark des verbonds of de lans van Longinus die te pas en
te onpas in allerhande publicaties opduiken.
Thomas, de prior van Lirey is ook nog op zoek naar een manier
om de abdijkas te spijzen en komt met een hoax op de proppen
die zijn gelijke niet kent in de religieuze geschiedenis.
Samen met de jonge non Lucie prepareert hij namelijk een lijkwade
die moet doorgaan voor het doodskleed van de Here Jezus himself.
Scenaristen Gérard Mordillat en Jérôme
Prieur doen er wel even over vóór ze
tot de kern van de zaak komen. Zo ligt in het begin vooral
de nadruk op de relatie tussen Lucie en haar neef, de bisschop
van Troyes, en komt het verhaal misschien wat te traag op
gang. In het tweede en derde deel van deze trilogie zal de
actie verschuiven van de veertiende naar (respectievelijk)
de negentiende en eenentwintigste eeuw, zodat de uitgebreide
karaktertekening die we normaal bij dergelijke albums onontbeerlijk
achten, een beetje verspilde moeite lijkt.
Tekenaar Éric Liberge is op zijn best
als hij de mensen uit de zelfkant van de maatschappij kan
portretteren en kan hier volledig loos gaan bij het penselen
van fanatieke flagellanten en rabiate religieuzen. Ook hier
kiest hij weer voor het sfeervolle zwart-wit dat hij ook bij
De Heer Vastenavond van As gebruikte.
Na zoveel eeuwen blijft de Lijkwade van Turijn tot de verbeelding
spreken. We wierpen dan ook met veel plezier een blik op de
Wikipedia-pagina om te zien hoe gerenommeerde wetenschappers
zich in allerlei bochten wringen om hun eigen mening door
te drukken in verband met de authenticiteit van het relikwie.
De auteurs van de strip behoren duidelijk tot het kamp van
de non-believers en werken een van de vele theorieën
verder uit. Of ze de pauselijke zegen zullen verdienen met
het album, durven we te betwijfelen, maar wij hebben dit zeer
graag gelezen... |
MARIO STABEL --- oktober 2018 |
|