|
KLIK
voor andere strips van
Paco Roca |
|
|
HET KRUISPUNT
Paco
Roca / José Manuel Casañ
Soul Food Comic | 160 p. | € 24,95 (SC) |
No
puedes perder que lo nunca has tenido* |
Étienne
Davodeau ging al in stripduel met wijnmaker Richard
Leroy voor De Onwetenden en Christophe
Blain kruiste zijn potlood met de deegrol van topchef
Alain Passard. Nu zien we in deze Het
Kruispunt een muzikale stripsamenwerking tussen Paco
Roca en José Manuel Casañ,
boegbeeld van de Spaanse eclectische band Seguridad
Social.
Spaanse rockbands (alhoewel vaak zeer populair in hun thuisland)
raken blijkbaar zelden de Pyreneeën over en bijgevolg
hadden we nog nooit van de band gehoord. Tien jaar geleden
zou men nog een cd als extraatje bij een dergelijk stripalbum
gevoegd hebben, anno 2018 moeten we het doen met de Spotify's
en Apple Musics van deze wereld. La Encrucijada,
de plaat die Casañ speciaal voor de strip heeft samengesteld,
toont in elk geval een band die van veel markten thuis is
en graag flirt met exotische ritmes.
Na veel gesprekken, dinertjes en late avondjes op café,
probeert het duo hun verhaal te vertellen. We zien Seguridad
Social evolueren van een in your face-punkband tot
een groep die de muzikale experimenten niet schuwt. Bovendien
onderbreekt Roca zijn biografische rode draad regelmatig met
een intermezzo waarbij hij teruggrijpt naar de roots van de
elf nummers op La Encrucijada. Hij hanteert hier
ook telkens een tekenstijl die nauw aansluit bij de beschreven
periode. En zo zien we strips passeren in de stijl van Winsor
McCay, Floyd Gottfredson en Heinz
Edelmann: een leuk toemaatje.
Op zich lezen we zoiets wel graag. Beide heren trekken de
obligate parallellen tussen de strip- en de muziekbusiness
en geven de lezer een interessante inkijk in het wereldje.
Er doen bijvoorbeeld nogal wat discussies de ronde over wat
een artiest eigenlijk verdient en hier krijg je het mooi op
een grafisch presenteerblaadje aangeboden. Daarnaast hebben
we het wel voor mensen als Casañ die koppig hun eigen
ding blijven doen en zich weinig of niks aantrekken van wat
de goegemeente van hen verwacht.
De laatste jaren eindigden de boeken van Paco Roca steevast
hoog in onze jaarlijstjes. Deze keer zijn we echter niet 100%
overtuigd. Roca laat in het boek regelmatig zijn twijfels
horen over de aanpak van deze cross-over en we zouden ons
kunnen voorstellen dat hij zelf niet helemaal gelukkig is
met het uiteindelijke resultaat. Vaak probeert hij een woord,
een zin of een insteek van zijn vriend in een grafische allegorie
te vatten, maar daar zitten nu zowel pareltjes als clichématige
miskleunen tussen. Bovendien zijn de persoonlijke interventies
van Roca vaak nogal zwaar op de hand en begin je je gaandeweg
serieus te ergeren aan zijn verbitterde jeremiades. De auteur
wist ons in het verleden te verblijden met zijn heel persoonlijke
aanpak van moeilijke onderwerpen, die vaak de dood als centraal
thema hadden. Toch wist hij er door zijn particuliere insteek
steeds voor te zorgen dat je vrede had met het verhaal. Dit
album had een lichtvoetige biografie kunnen zijn, maar zijn
voortdurend getwijfel geeft de donderwolk deze keer geen zilveren
randje. Op zijn kruispunt lijk je nooit voorrang te hebben...
* Je kunt niet kwijtraken wat je nooit hebt
gehad. |
MARIO STABEL --- november 2018 |
|