|
KLIK
voor andere strips van
Tom Bouden |
|
|
KROEPIE & BOELIE BOEMBOEM 4
Arf Arf
Tom
Bouden + Tom Bouden / Ger Apeldoorn
Bonte | 48 p. | € 9,95 (SC) |
Subliem
portfolio |
Arf
Arf is het vierde album van Kroepie & Boelie
Boemboem, Tom Boudens reeks over twee
reservestripfiguren met zodanig veel knipogen naar andere
strips dat je er scheel van kijkt. Arf Arf bundelt
dertien kortverhalen die Tom Bouden, de assistent van Hec
Leemans voor F.C. De Kampioenen, de voorbije
jaren heeft gemaakt.
Behalve speciaal voor dit album gemaakte stripjes met Kroepie
en Boelie bevat het ook andere verhalen. Twee ervan hebben
Popeye en Erwtje (een nevenpersonage uit de Popeye-strips)
in de hoofdrol. Door het vrijkomen van de rechten tot het
publieke domein mogen andere auteurs daar zelf verhalen mee
maken. Ze ook gepubliceerd krijgen, is een ander paar mouwen.
Die poging ondernam Tom met de hulp van Ger Apeldoorn
voor het Popeye-verhaal voor een buitenlandse uitgeverij.
Het ging uiteindelijk niet door. Voor de Nederlandstalige
versie wou Tom per se het oorpsronkelijke dialect van zeeman
Popeye uit de krantenstrips van Elzie Segar behouden,
maar dat levert een zinloos brabbeltaaltje op zonder de gewenste
functie. Ook het eerste verhaal over oude en nieuwe versies
van Sjors en Sjimmie, waarbij de oerversie van Sjors puntjes
op de i komt zetten, is een overload aan inside jokes die
het povere verhaal nagenoeg onleesbaar en vervelend maken.
Bitter weinig lezers zullen weten waar de verwijzingen op
slaan of ze zullen geen moeite doen het op te zoeken.
Daarentegen zijn de pure parodieën op klassieke helden
aangenamer om te lezen. Het dollen met stoere helden en hun
aarstvijanden in Felix Flint is prettig, het Lustige
Kapoentjes-verhaal kan de liefhebbers van Vlaamsche glorieën
bekoren — Tom bezit trouwens nog steeds de rechten op
de reeksnaam — en de Kuifje/Fuifje-persiflage
toont aan dat Tom de klare lijn van Hergé
aankan. Tussendoor vullen losse Kroepie en Boelie-gags
en -kortverhalen de andere verhalen aan. De visueel aantrekkelijke
Guust-hommage is een knappe plaat, een mooi getekend
decor is een goede aanleiding tot grappen over aanstellerige
stripmakers en een getekende column over tijdsverloop en tijdsgebruik
in strips is een intelligente waarneming over strips. Misschien
het best uitgwerkt is het eerder genoemde kortverhaal over
Erwtje, Erwtjes Uitstap, waarin de baby dankzij Eugene
de Jeep (waarop André Franquin zich
baseerde voor zijn Marsupilami) in een vierde dimensie terechtkomt
waarin Tom zijn creatieve brein de vrije loop geeft. Decor,
vorm en kleur zijn prachtig en evenwichtig.
Voor een album met samenraapsels en ditjes en datjes die her
en der werden gepubliceerd of rondslingerden, zonder bijkomende
uitleg overigens, is dit een subliem portfolio van Tom Boudens
kunnen. Hij is hier grafisch op zijn allerbest, hij kent de
truken van de foor door en door en past ze nadrukkelijk toe
om ze nadrukkelijk te kunnen hekelen. Een metastripmaker zoals
we er maar weinig kennen. |
DAVID STEENHUYSE --- augustus 2018 |
|