|
KLIK
voor andere strips van
Christophe Simon
KLIK
voor andere strips van
Jean Van Hamme |
|
|
KIVU
Christophe
Simon + Jean Van Hamme
Le Lombard (Getekend) | 72 p. | € 17,95 (HC) |
Hartverscheurend
confronterend |
Waar
een jaarlijkse tandcontrole of een pijnlijke kies toe leiden
kan! Het is immers via zijn tandarts dat Jean Van
Hamme dokter Guy-Bernard Cadière
leert kennen. Die laatste is een chirurg en specialist in
laparoscopie, een geavanceerde operatietechniek die hij regelmatig
toepast in een ziekenhuis in Congo dat gerund wordt door zijn
goede vriend Denis Mukwege, die onlangs samen
met Nadia Murad Basee de Nobelprijs voor
de Vrede won. Cadière en Mukwege opereren in Kivu vrouwen
die verkracht en verminkt werden door rondtrekkende milities
in het oosten van Congo. Van Hamme herinnert zich Kivu als
een paradijselijk oord, waar hij ooit op het einde van de
jaren 1950 kwam. Maar dat is het al lang niet meer. De naweeën
van de genocide uit 1994 vormden, gecombineerd met de natuurlijke
rijkdommen die in de grond zaten en die noodzakelijk zijn
voor onze hedendaagse elektronica-industrie, een gruwelijke
cocktail. Krijgsheren trekken plunderend door de streek en
zaaien dood en vernieling: vrouwen en jonge kinderen worden
verkracht, verminkt of vermoord, pubers worden opgeleid tot
gewetenloze kindsoldaten of samen met hun vaders tot slaven
gemaakt in de mineraalmijnen. Het is een gruwel die hier wordt
doodgezwegen.
De geëngageerde 79-jarige Van Hamme zet na enige aarzeling
zijn strippensioen on hold om de verschrikkelijke toestanden
en onze westerse onwetendheid of onverschilligheid daaromtrent
aan te klagen. Het leven en de verhalen van Cadière
en Mukwege vormen zijn kapstok. Daarrond windt hij een klassiek,
maar weinig verrassend avonturenverhaal. Enerzijds zijn er
Violette en haar broer Jérémie die ternauwernood
ontsnappen aan de plundering van hun dorp door de leider van
de plaatselijke militie te doden. Anderzijds is er François
Daans, een jonge yup met dollartekens in de ogen, die naar
Congo wordt gestuurd om een vervanger te zoeken voor die vermoorde
leider, die men cynisch "een productiedirecteur"
noemt. De twee levenslijnen raken verweven wanneer de auto
met de net aangekomen Daans de vluchtende Violette aanrijdt.
Bij Daans vallen de schellen van zijn ogen. Hij neemt ontslag,
leert Cadière en Mukwege kennen en belooft Violette
dat hij haar broer zal terugvinden. Hij laat zich daarvoor
bijstaan door de achterbakse huurling De Bruyn die intussen
van de westerse bazen de opdracht heeft gekregen om Daans
uit de weg te ruimen.
Voor de tekeningen kon Van Hamme terecht bij de jonge Christophe
Simon, met wie hij al eerder heeft samengewerkt voor
een herneming van een oud Corentin-avontuur. Simon
trok naar het Panzi-ziekenhuis van Mukwege en kwam enigszins
getraumatiseerd terug. Zijn verontwaardiging druipt, zeker
in de Afrikaanse scènes, van de tekeningen. Er straalt
een zekere passie uit en dat maakt het contrast met de scènes
met de koude en steriele westerlingen heel doeltreffend. Zijn
tekenwerk blijft echter nog vaak à la Jacques
Martin: te statisch om echt te beklijven.
Met hun docufictie willen Van Hamme en Simon een geëngageerde
boodschap en confronterende aanklacht brengen én tegelijk
een spannend stripverhaal vertellen. Het siert Van Hamme dat
hij op het einde van zijn carrière daarvoor zijn nek
wil uitsteken. Het is geen voor de hand liggende opdracht
en het vinden van een evenwicht is noodzakelijk: de boodschap
mag niet verdwijnen achter de actie of de plot en tegelijk
wil men niet vervallen in het stramien van een saaie, educatieve
strip die nauwelijks wordt gelezen. De oude vos heeft gelukkig
zijn streken niet verleerd. Het verhaal is prima opgebouwd
met sterke dialogen en bevat alle typische kneepjes van het
scenaristenvak, inclusief een Rambotype dat als een deus ex
machina op miraculeuze wijze twee hoofdfiguren redt en de
slechterik een lesje leert. De passages rond Cadière
en Mukwege zijn hartverscheurend en confronterend, waardoor
je blijft lezen en meer wil weten over wat zich daar echt
afspeelt.
Missie geslaagd dus, maar het aankaarten van een wereldprobleem
is geen garantie voor een geweldige stripklassieker. Dit is
zeker niet het magnum opus van Jean Van Hamme. Daarvoor is
de plot te braaf en oubollig, wat nog versterkt wordt door
het ouderwets aandoende tekenwerk van Simon. Hoofdpersonage
François Daans deed ons dan ook denken aan een soort
van Largo Winch op valium. Maar het verhaal is wel verteld
en de boodschap wordt gelezen. En we worden geschopt met geweten:
na het lezen van dit album tuur je voortaan hopelijk met een
andere blik naar het scherm van je mobieltje. |
PETER D'HERDT --- oktober 2018 |
|