|
KINDERLAND
Een Jeugd in de Schaduw van de Muur
Mawil
Soul Food Comics | 296 p. | € 27,50 (HC) |
Fragment |
Net
voordat het in het o zo belangrijke jaar 1989 almaar duidelijker
wordt dat er drastische veranderingen op til zijn voor West-
en Oost-Duitsland, beleeft het Oost-Berlijnse, brave jochie
Mirco zijn eigen doorbraak. Op school is hij een voorbeeldige
knul, een haantje de voorste en een kneus in sport. Zoals
ook in het westen gebeurt, is hij een mikpunt van spot en
pesterijen. Hij krijgt het aan de stok met oudere schooljongens.
Als hij willens nillens op de speelplaats een van hen verslaat
bij het tafeltennissen, is hij nog niet jarig, maar hij is
zich wel bewust van zijn talent voor het spelletje. Gaandeweg
sluit hij vriendschap met de grote, nieuwe schooljongen met
wie hij een tafeltennisduo vormt. Info over zijn ouders stelt
Mirco's ideeën over de (besloten) wereld om zich heen
langzaam aan bij. Zijn intitiatief voor een tafeltenniskampioenschap
gaat niet van een leien dakje, maar de belangen voor Mirco
zijn groot. Het vallen van de Berlijnse Muur en de eerste
stappen van zijn ouders in de Westerse wereld ervaart hij
dan ook als een vervelende wending die zijn eigen opmars in
de weg staat.
Net als Mirco groeide auteur Mawil op in
Oost-Berlijn. Uit de eerste hand vertelt hij over hoe het
er voor het vallen van de Berlijnse Muur aan toeging op en
naast de speelplaats. Verwacht geen uitvoerig beeld zoals
Marzena Sowa over haar Poolse jeugd in de
reeks Marzi presenteert, maar veeleer een mooi vertelde,
jeugdig intieme flard over muziek, meisjes, blootprentjes,
een vervelend stijf piemeltje bij het plassen, angst voor
ouderen, het dagelijkse schoolbestaan, pesten en verdomd veel
tafeltennis. Mawil kiest voor humor en sportieve spanning
— die hij vaak danig op de spits drijft met prenten
vol vervormde ledematen in actie — in plaats van de
evocatie van een belangrijk keerpunt in de wereldgeschiedenis.
Uiteindelijk zoef je sneller dan verwacht door dit dikke album.
Enkele scènes zullen je wat langer bijblijven, niet
in het minst de glasheldere, maar aan meerdere interpretaties
onderhevige uitspraak op de laatste strippagina. Als introductie
op het leven voor het vallen van de Muur is dit misschien
maar een fragment, als introductie op het werk van Mawil kan
dit tellen. Wij hebben een verlangen naar meer, wij willen
terug de geschiedenis in aan de hand van Mawil. |
DAVID STEENHUYSE --- oktober 2018 |
|
|