|
KLIK
voor andere strips van
Cédric Rassat |
|
|
KAREN DALTON
Ana
Rousse + Cédric Rassat
Concerto Books | 156 p. | € 19,00 (SC) |
Mooi
tijdsbeeld |
Weleens
gehoord van Karen Dalton? Wij ook niet. Toch
blijkt deze dame in muzikaal opzicht haar sporen verdiend
te hebben in de jaren 1960. Het probleem met Dalton was echter
dat ze tegen elke commerciële exploitatie van haar zangtalent
was en ze elke geïnteresseerde platenbons de laan uitstuurde.
Het verhaal van Dalton wordt grotendeels verteld door de ogen
van haar tweede man, gitarist Richard Tucker,
met wie ze rondtoerde tijdens de flowerpowerperiode. Scenarist
van dienst is Cédric Rassat, die sommigen
misschien nog kennen van de driedelige reeks William Panama
die kort na de eeuwwisseling via Glénat
in de Vlaamse en Nederlandse stripwinkels belandde. De Franse
schrijver zou later nog scenario's schrijven, maar de strips
die daar uit voortvloeiden, haalden de Nederlandstalige markt
niet.
Met een stukje levensverhaal over Karen Dalton lukt het wel.
Het verhaal start wanneer ze de clubs in en rond Greenwich
Village onveilig maakt met haar doordringende stemgeluid.
Dalton passeert langs dezelfde clubs waar ook Tim
Hardin, Bod Dylan en John
Philips (The Mamas and The Papas)
hun carrière lanceerden. Dalton is een vrijgevochten
vrouw die lak heeft aan het establishment en haar eigen weg
gaat. Haar leven wordt van jongs af aan gedomineerd door drugs.
Voor elk optreden blowt ze erop los omdat ze anders het podium
niet op durft. Eens op het podium sluit ze haar ogen en begint
ze te zingen.
Rassat beschrijft in dit getekende relaas tien jaar uit het
leven van Karen Dalton debuut ergens in 1960 en eindigt met
de release van haar eerste album in 1969, in volle Woodstockperiode.
De lezer ziet een Karen voorbijkomen die soms euforisch is,
maar ook periodes inlast waarin ze zich maandenlang terugtrekt
ver weg van de muziekscene. Dalton mag zich dan voordoen als
een vrijgevochten vrouw, toch heeft ze een dramatisch kantje.
Als we het tekenwerk van de hand van Ana Rousse onder
de loep nemen, komen we tot de vaststelling dat haar manier
van tekenen perfect past bij het tijdperk waarin dit verhaal
zich afspeelt. De zwart-witpentekeningen zijn op zich vrij
gedetailleerd uitgewerkt en bevatten heel wat tierlantijntjes
zodat elke tekening goed gevuld is. Langs de andere kant zorgen
al die lijntjes en puntjes er ook voor dat de tekeningen eentonig
overkomen. In een album van honderdvijftig pagina's begint
dat een beetje op de zenuwen te werken vanaf ongeveer pagina
100.
Toch kunnen we besluiten dat deze graphic novel over Karen
Dalton een mooi tijdsbeeld beschrijft van de jaren 1960 in
Amerika en je een inkijk geeft in de toenmalige folkscene
waaruit enkele grote artiesten voortkwamen. De manier waarop
het verhaal verteld wordt, nodigt uit om het album in één
ruk uit te lezen.
Voor wie kennis wil maken met de muziek van Karen Dalton verwijzen
we naar deze
YouTube-link waar je haar volledige debuutalbum kan beluisteren. |
PETER ROTTHIER --- september 2018 |
|