|
COMPLETE
VERHALEN
DEEL 5 EN 6 VAN VEERTIENDELIGE REEKS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Vicente Segrelles |
|
|
DE HUURLING - DE DEFINITIEVE EDITIE 5-6
5. Het Waterfort - 6. De Zwarte Bol
Vicente
Segrelles
Arboris | 64 p. | € 18,95 (HC) |
Opgesmukte
pulp |
In
Het Waterfort neemt de huurling het opnieuw op tegen
Claust die zich heeft teruggetrokken in een zwaar versterkt
fort waar hij een nieuwe bedreiging vormt. De monniken van
het klooster van de krater hebben een vervaarlijk wapen ontwikkelt
om een bres in het fort te schieten en de tegenstanders te
overmeesteren. Nan-Tay is evenwel door Claust gevangengenomen
en hij gebruikt haar als levend schild. Een tegenslag voor
de huurling en het leger dat hij leidt. Alleen op eigen houtje
kan hij het tij keren.
In De Zwarte Bol staat een ander machtig wapen centraal.
Een zwarte bol straalt een vernietigende lichtbundel uit en
wordt in een vervallen kasteel bewaard. De bol tart alle natuurwetenschappen
en uiteraard legt Claust de hand op dat absolute wapen. Alleen
is het zo onmetelijk zwaar dat hij er maanden over doet om
een vervoersmiddeluit te werken. Uiteindelijk ontwerpt hij een gigantisch
schip dat nu ten aanval trekt. De huurling en Nan-Tay worden
erop uitgestuurd om een andere zwarte bol te bemachtigen.
Voor de lezer is het een kennismaking met andere culturen,
van een Egyptische, piramidevormige tempel tot een eiland
met een Indisch ogend reuzenkind.
Op de bonuspagina's van deel 5 vertelt Segrelles uitvoerig
over wapens en kastelen die hij heeft geschilderd en zelfs
als maquette heeft gebouwd. In een vroegere carrière
illustreerde hij boeken over wapens en die ervaring benutte
hij voor De Huurling. Als toemaatje van deel 6 gaat
hij dieper in op het geloofwaardig maken van sommige uitvindingen
in het verhaal. Bloedmooie schilderijen met Egyptische vrouwen
en foto's van door hem geboetseerde kleifiguren vullen het
dossier aan. Prachtig allemaal.
We hebben De Huurling altijd een kille, afstandelijke
reeks gevonden. Een van de grootste oorzaken komt door de
olieverftechniek van Vicente Segrelles waar
weinig emotie in schuilt. Segrelles vernuft om textuur, structuur
en andere bestanddelen om realiteit weer te geven, zit een
pak minder besloten in het verbeelden van boeiende expressies
of het neerzetten van figuren die bewegen in plaats van poseren.
Schilderen met olieverf vergt geduld omdat de verf traag opdroogt
voor er een tweede laag overheen kan worden geschilderd. De
getalenteerde Segrelles beheerst alle trucen om te spelen
met volume, perspectief, dekking en transparantie. Een detail
zoals parelende zweetdruppels is al voldoende om even bij
stil te staan. Hij deed het wellicht naar roemruchte voorbeelden
zoals de Vlaamse Primitieven. Al die trucen zet hij volop
in om een middeleeuwse wereld te scheppen die niet aangenaam
oogt. Daarin slaagt hij wel moeiteloos. De rechtoe rechtaan
heroïc fantasyverhalen lezen als puur vermaak. Pulp in
zijn mooist opgesmukte soort. |
DAVID STEENHUYSE --- december 2018 |
|