De Huurling - De Definitieve Editie 5-6
COMPLETE VERHALEN
DEEL 5 EN 6 VAN VEERTIENDELIGE REEKS
De Huurling - De Definitieve Editie 5-6
KLIK
voor andere strips van
Vicente Segrelles
DE HUURLING - DE DEFINITIEVE EDITIE 5-6
5. Het Waterfort - 6. De Zwarte Bol

Vicente Segrelles
Arboris | 64 p. | € 18,95 (HC)
Opgesmukte pulp
In Het Waterfort neemt de huurling het opnieuw op tegen Claust die zich heeft teruggetrokken in een zwaar versterkt fort waar hij een nieuwe bedreiging vormt. De monniken van het klooster van de krater hebben een vervaarlijk wapen ontwikkelt om een bres in het fort te schieten en de tegenstanders te overmeesteren. Nan-Tay is evenwel door Claust gevangengenomen en hij gebruikt haar als levend schild. Een tegenslag voor de huurling en het leger dat hij leidt. Alleen op eigen houtje kan hij het tij keren.

In De Zwarte Bol staat een ander machtig wapen centraal. Een zwarte bol straalt een vernietigende lichtbundel uit en wordt in een vervallen kasteel bewaard. De bol tart alle natuurwetenschappen en uiteraard legt Claust de hand op dat absolute wapen. Alleen is het zo onmetelijk zwaar dat hij er maanden over doet om een vervoersmiddeluit te werken. Uiteindelijk ontwerpt hij een gigantisch schip dat nu ten aanval trekt. De huurling en Nan-Tay worden erop uitgestuurd om een andere zwarte bol te bemachtigen. Voor de lezer is het een kennismaking met andere culturen, van een Egyptische, piramidevormige tempel tot een eiland met een Indisch ogend reuzenkind.

Op de bonuspagina's van deel 5 vertelt Segrelles uitvoerig over wapens en kastelen die hij heeft geschilderd en zelfs als maquette heeft gebouwd. In een vroegere carrière illustreerde hij boeken over wapens en die ervaring benutte hij voor De Huurling. Als toemaatje van deel 6 gaat hij dieper in op het geloofwaardig maken van sommige uitvindingen in het verhaal. Bloedmooie schilderijen met Egyptische vrouwen en foto's van door hem geboetseerde kleifiguren vullen het dossier aan. Prachtig allemaal.

We hebben De Huurling altijd een kille, afstandelijke reeks gevonden. Een van de grootste oorzaken komt door de olieverftechniek van Vicente Segrelles waar weinig emotie in schuilt. Segrelles vernuft om textuur, structuur en andere bestanddelen om realiteit weer te geven, zit een pak minder besloten in het verbeelden van boeiende expressies of het neerzetten van figuren die bewegen in plaats van poseren. Schilderen met olieverf vergt geduld omdat de verf traag opdroogt voor er een tweede laag overheen kan worden geschilderd. De getalenteerde Segrelles beheerst alle trucen om te spelen met volume, perspectief, dekking en transparantie. Een detail zoals parelende zweetdruppels is al voldoende om even bij stil te staan. Hij deed het wellicht naar roemruchte voorbeelden zoals de Vlaamse Primitieven. Al die trucen zet hij volop in om een middeleeuwse wereld te scheppen die niet aangenaam oogt. Daarin slaagt hij wel moeiteloos. De rechtoe rechtaan heroïc fantasyverhalen lezen als puur vermaak. Pulp in zijn mooist opgesmukte soort.
DAVID STEENHUYSE --- december 2018

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: