|
DE HEMINGWAY TRIATLON
Dirk-Jan
Hoek
Sherpa | 160 p. | € 19,95 (HC) |
The
Importance of being Ernest |
Hoewel
de recente #metoo-strubbelingen bewijzen dat het Nobelprijscomité
niet altijd gelijk heeft, zijn er weinig mensen die
Ernest Hemingways Nobelprijs voor de Literatuur van
1954 in twijfel trekken. Zijn gortdroge, uitgebeende stijl
en zijn flamboyante, avontuurlijke manier van leven zorgden
ervoor dat hij jarenlang de bestsellerlijsten bleef aanvoeren
en ook nu nog wordt zijn werk regelmatig herdrukt. Hier in
Vlaanderen werd de man natuurlijk onsterfelijk door de onvolprezen
Dana Winner-adaptatie van De Oude Man en de Zee
(grijns-gnuif-grinnik-ironiemeter in het rood!).
Dirk-Jan Hoek portretteert een Hemingway
die er niet zo goed aan toe is. Zijn laatste boek Across
the River and into the Trees werd neergesabeld door de
critici en dit leidde tot een knoert van een writer's block.
Tel daar nog de nodige erectie- en drankproblemen bij en je
kunt je al voorstellen dat het geen lachertje was in 's mans
Cubaanse casa. Op een dag verschijnt dan ene George
Adams ten tonele, een (fictieve) oorlogsheld en populair talkshowhost.
Hij is ervan overtuigd dat hij de schrijver weer op het juiste
spoor kan rangeren als die er tenminste mee instemt Adams'
biografie te schrijven. Dit zet een resem verwikkelingen in
gang die onvermijdelijk in de richting wijzen van de definitieve
ondergang van de gefêteerde schrijver.
Hoek deinst er niet voor terug om Hemingways zorgvuldig gecultiveerde
imago tot op het bot te fileren. Door Adams als een soort
alter ego van de auteur op te voeren, confronteert hij het
literair icoon met zijn eigen tekortkomingen en beperkingen.
In de herfst van een mensenleven kan een spiegel nu eenmaal
meedogenloos confronterend zijn...
Hoek kiest voor een sobere zwart-wittekenstijl die recht evenredig
loopt met het eerder minimalistisch œuvre van zijn protagonist
en hij slaagt er door een uitgekiende mix van feit en fictie
in een uitermate genietbare biografie af te leveren. Een die
bovendien schreeuwt om een Engelse vertaling! |
MARIO STABEL --- september 2018 |
|
|