|
KLIK
voor andere strips van
Cyril Pedrosa |
|
|
DE GOUDEN EEUW 1
Cyril
Pedrosa + Roxanne Moreil
Dupuis (Vrije Vlucht) | 232 p. | € 34,95 (HC) |
Pest
in 't paleis |
De
koning is dood, leve de koningin, of nee, leve de koning,
ah nee, toch de koningin, maar dan een andere, of eigenlijk
regent van Linkemont. Konkelfoezerij in het koninkrijk: prinses
Tilda staat klaar om haar overleden vader op te volgen en
het land te hervormen — want het volk lijdt —
tot haar kleine broertje wordt uitgeroepen tot koning, op
aanstoken van de harde onderdrukker van Linkemont, gesteund
door de koningin-weduwe. Tilda wordt verbannen, maar twee
getrouwen redden haar: de ervaren en rechtvaardige ridder
Tancred en haar trouwe en impulsieve jeugdvriend Bertout.
Op de vlucht verblijft het gezelschap in een vrouwengemeenschap
en verneemt het dat de oude koning ergens een fabuleuze schat
verborgen heeft. Tilda wil er de herovering van haar troon
mee financieren, maar moet lijdzaam toekijken hoe het volk
al in opstand komt, een rebellie die tot ondergang gedoemd
is. Tilda vindt de schat, maar verraad is nooit ver weg...
Puntje, puntje, puntje. Ontknoping in het tweede deel dus.
Spannend, avontuurlijk, episch? Nauwelijks, maar eigenlijk
is dit weinig originele of verrassende middeleeuwse ridderverhaal
— toen royalty nog echt een knelpuntberoep was —
bijzaak. Het is slechts het roestige zwaard in een met edelstenen
bezette schede, het onleesbare priegelige handschrift tussen
met vermiljoen en lapis lazuli gekleurde miniaturen in een
met bladgoud bezet foedraal, het anekdotische excuus voor
een grafische krachttoer.
Dat Cyril Pedrosa garant staat voor een bijzondere
grafiek weten we al, van Portugal of De Vier
Jaargetijden. Waar die werkstukken echter wat oeverloos
verdwaalden in ondraaglijke lichtheid of zwaarwichtigheid
biedt De Gouden Eeuw een toegankelijker en doelgericht
verhaal. Het is echter niet geheel oppervlakkig: er is het
duidelijk aanwezige aspect van de maatschappijkritiek, er
zijn droom- en waanbeelden, een beetje magie. En er is de
problematische verhouding tussen Tilda en Bertout, niet in
het minst door Tilda's almaar stuggere ambitie. Allicht speelde
de narratieve bijdrage van kunsthistorica Roxanne
Moreil in Pedrosa's verhaal hierbij een rol.
Toch is het hier vooral om de verbeelding ervan te doen. Pedrosa
leeft zich uit in grote, volle platen met veel details. Zijn
personages bewegen freezed per frame door eenzelfde
decor. Een decor dat tegelijk gedetailleerd en onwerkelijk
is, met bijvoorbeeld kunstige tegels of vloerkleden op de
grond die de wetten van het perspectief tarten, zoals ook
op middeleeuwse miniaturen. Ook de natuurbeelden zijn tegelijk
fictief en fabuleus. Zwierig en kleurrijk, intens oker, karmijn,
scharlaken of turkoois. Nooit 'zomaar' geel, rood of groen.
Primitief prachtig.
Dit boek hoort niet in een stripbibliotheek, maar tussen je
kunstboeken over Memling, van Eyck,
van der Weyden of Brueghel. |
KOEN DRIESSENS --- oktober 2018 |
|