|
ELDORADO
Tobias
Tycho Schalken
Oogachtend | 168 p. | € 38,95 (HC) |
Dankbaar |
Veralgemenen
vereenvoudigt onze kijk op de wereld, maar staat ook het plezier
in de weg om zaken te ontdekken waar we geen voeling mee hebben.
Een boek zoals Eldorado bijvoorbeeld.
De Nederlander Tobias Schalken is typisch
iemand die wat smalend het etiket arty-farty opgeplakt krijgt
en wie zijn nieuwste worp inkijkt, begrijpt waarom. Er zit
een geurtje aan. Eldorado ademt artisticiteit en
dat wordt niet door iedereen als een kwaliteit ervaren. Dat
is opmerkelijk. Wie ervoor kiest commerciële strips te
maken, wordt op bagger getrakteerd en wie minder toegankelijke
dingen aflevert, moet maar op de blaren zitten. Stimuleringsfondsen
bieden een vangnet, maar hun beleid wekt wrevel en ergernis
wat afstraalt op wie geholpen wordt. Het Mondriaan
Fonds verleende Schalken voor Eldorado een
Werkbijdrage Bewezen Talent (of hoe men er dankzij een lullige
woordkeuze in slaagt de eigen policy te ridiculiseren) en
daar moeten we blij om zijn. Deze artiest heeft behoefte aan
meer dan één uitlaatklep. Naast tekeningen,
schilderijen en illustraties maakt hij onder meer sculpturen,
video's, installaties en boeken. Kunstenaars die niet in één
hok passen, zijn lastige klanten. Om hun prestaties te beoordelen
worden we gedwongen ons gezichtsveld uit te breiden en dat
is er soms te veel aan. Van iemand als Schalken verwachten
sommigen dat hij vergeet dat hij ook schilderijen, installaties
en schilderijen maakt als hij zich aan het striptekenen waagt.
Elke kunstvorm heeft eigen wetten en geplogenheden is het
credo. Disziplin muss sein!
Dat Tobias Schalken zich niet in een keurslijf laat dwingen,
bleek onder andere uit de Eiland-cyclus die hij samen
met Stefan van Dinther (en even met Erik
van der Heijden) maakte. Zijn gepassioneerde talent
viel meteen op, maar het resulteerde al eens in een "op
een artistieke manier spelen met het medium". Dat mag
goed vallen in kringen waar men niet weet dat Kamagurka,
Willy Linthout of Merho dat lang
geleden ook deden, voor wie thuis is in de stripwereld was
het vis noch vlees. Gelukkig beschikt Schalken over een grote
dosis intelligentie en uiteindelijk is dat misschien belangrijker
dan talent.
Eldorado bundelt prenten, schilderijen en kortverhalen
die alles en niets met elkaar te maken hebben. Dat dit artistiekerig
klinkt, is een nadeel maar onder het lezen, voelt het op geen
enkel moment geforceerd of hoogdravend aan. Eldorado
leest als een trein. Het gaat over verlangen en onderweg zijn.
Het eldorado is een persoon, een thuis, een idee, een verwachting,
een herinnering, een land, iets dat verloren ging, iets waarnaar
iemand hunkert of iets dat zich ergens bevindt en dat onbereikbaar
blijft... Hierover wordt gemijmerd, gepraat en nagedacht.
Schalken hanteert niet enkel een ijzersterke beeldtaal die
schaamteloos aan andere kunstvormen refereert, hij blijkt
ook te kunnen schrijven. Een beklijvende monologue intérieur
gaat hem net zo goed af als een geanimeerd gesprek. En zelfs
wanneer het stil is, wordt er veel gezegd. De kunstschilder
is gewend om met beelden de aandacht te trekken en een verhaal
te vertellen.
Eldorado is zo'n boek dat je graag herleest omdat
de achterliggende rijkdom voelbaar is en niet omdat je er
anders geen barst van begrijpt zoals algemeen van dit soort
strips wordt aangenomen.
Met Eldorado stapt Schalken af van het hermetische
en het onvatbare van de Eiland-cyclus. Niet dat alles
plots eendimensionaal en eenduidig zou zijn, maar het experimentele
karakter is minder nadrukkelijk aanwezig. Zoals het een kunstenaar
betaamt, kan over de betekenis van sommige passages nog vrolijk
gediscuteerd worden, maar laat je daar vooral niet door afschrikken.
Strips zoals Eldorado zijn nodig en dat er mensen zijn die
ze willen maken, stemt hoopvol. Op een moment dat zelfs het
weglaten van kader- of contourlijnen vernieuwend wordt genoemd,
is het goed dat af en toe iemand het bewijs levert dat beeldverhalen
zowel vormelijk als inhoudelijk meer kunnen zijn dan wat er
traditiegetrouw onder wordt verstaan. Het levert de maker
evenwel geen staande ovatie. Vooralsnog blijft de stripauteur
Tobias Schalken tegen wil en dank een voortrekker wiens werk
slechts door een niche wordt gesmaakt en dat is zelfs voor
wie het gewend is de broeksriem aan te halen te weinig om
van te leven. Aan ons om de steun van zo'n stimuleringsfonds
overbodig te maken. Uitgeverij Oogachtend,
Tobias Schalken en de stripwereld zullen je dankbaar zijn
(en dat is inderdaad een veralgemening). |
FLO VAN DYCK --- mei 2018 |
|
|