|
KLIK
voor andere strips van
André Juillard
KLIK
voor andere strips van
Yann |
|
|
DOUBLE 7
André
Juillard + Yann
Dargaud | 72 p. | € 9,95 (SC) • € 16,95
(HC) |
Het
Spaanse spook |
"De
duivel mag Spanje hebben. En als hij het land niet wil, zorgt
Stalin er wel voor." De Sovjet-officier die in Double
7 met deze woorden en gestolen dollars zijn heil zoekt
in Amerika vat de Spaanse burgeroorlog voor ons samen. Vergeet
het maar dat dit bloedige voorspel van de Tweede Wereldoorlog
een zwart-witstrijd was tussen links en rechts. Ja, Stalins
Sovjet-Unie schiet de door franquisten en nazi's overrompelde
Spaanse republiek ter hulp, maar niet zonder de hele Spaanse
goudvoorraad "in veiligheid te brengen" en openlijk
jacht te maken op minder gelijkgestemde communisten, trotskisten
of anarchisten als La Pasionara. Die laatste verwijt, op de
vlucht voor de communisten, de republiek naïef te zijn
geweest het fascisme te willen stoppen door een alliantie
aan te gaan met andere fascisten. Hierdoor, en omdat het Westen
een andere kant opkeek, maakte het revolutionaire Spanje geen
schijn van kans tegen Franco.
Yann schotelt ons een blijvend actuele geschiedenisles
en flink wat kille politiek voor, maar doet dat aan de hand
van mensen van vlees en bloed. Zorgvuldig bouwt hij het podium
op voor onze hoofdrolspelers. Hij introduceert de mosca's
(vliegen) die de Duitse bommenwerpers het leven zuur maken.
De ace van dit eskadron is de Russische piloot Roman Kapulov,
door de auteurs neergezet als een idealist, omgeven met kleurrijke
buitenlandse vrijwilligers, voor wie luchtgevechten een spel
zijn. De onvermijdelijke Ernest Hemingway krijgt ook een sympathieke
rol toebedeeld. Parallel maken we kennis met Lulia Montajo,
een leidster van de Vrije Vrouwen en dochter van La Pasionara:
een dappere jonge vrouw, ook al met het hart op de juiste
plaats. De lezer voelt op zijn castagnetten aan dat Roman
en Lulia (dat klínkt zelfs als Romeo en Julia) voorbestemd
zijn voor elkaar. Het dramatische moment dat zij elkaar uiteindelijk
ontmoeten, is André Juillard ten top:
je zíet gewoon de vonk overspringen.
In een tragedie als de Spaanse burgeroorlog past echter geen
liefdesgeluk. Ook nu voelt de lezer aan dat dit niet kan blijven
duren, al gunt hij het hun doodgraag. We gaan hier niet verklappen
of dat ten slotte ook het geval is of Yann beoordelen op zijn
keuze. Het volstaat te bedenken dat geluk in het spel en geluk
in de liefde niet altijd samengaan. Zijn tragische liefdesverhalen
niet juist de mooiste? Het verhaal blijft alleszins hangen
en in je hoofd spoken. Tsjort!
Na de oorlogsromantiek van Mezek in het prille Israël
is deze nieuwe co-productie Juillard-Yann alweer een voltreffer.
Personages en context zijn geloofwaardig en ondanks de ingewikkelde
materie meteen begrijpelijk, de tekeningen al net zo helder
en levensecht, zoals we van Juillard gewend zijn. We vergeven
het hem Blake en Mortimer in de steek gelaten te
hebben als hij dit soort prachtige boeken blijft maken. |
KOEN DRIESSENS --- november 2018 |
|