Double 7
COMPLEET VERHAAL
Double 7
KLIK
voor andere strips van
André Juillard


KLIK
voor andere strips van
Yann
DOUBLE 7
André Juillard + Yann
Dargaud | 72 p. | € 9,95 (SC) • € 16,95 (HC)
Het Spaanse spook
"De duivel mag Spanje hebben. En als hij het land niet wil, zorgt Stalin er wel voor." De Sovjet-officier die in Double 7 met deze woorden en gestolen dollars zijn heil zoekt in Amerika vat de Spaanse burgeroorlog voor ons samen. Vergeet het maar dat dit bloedige voorspel van de Tweede Wereldoorlog een zwart-witstrijd was tussen links en rechts. Ja, Stalins Sovjet-Unie schiet de door franquisten en nazi's overrompelde Spaanse republiek ter hulp, maar niet zonder de hele Spaanse goudvoorraad "in veiligheid te brengen" en openlijk jacht te maken op minder gelijkgestemde communisten, trotskisten of anarchisten als La Pasionara. Die laatste verwijt, op de vlucht voor de communisten, de republiek naïef te zijn geweest het fascisme te willen stoppen door een alliantie aan te gaan met andere fascisten. Hierdoor, en omdat het Westen een andere kant opkeek, maakte het revolutionaire Spanje geen schijn van kans tegen Franco.

Yann schotelt ons een blijvend actuele geschiedenisles en flink wat kille politiek voor, maar doet dat aan de hand van mensen van vlees en bloed. Zorgvuldig bouwt hij het podium op voor onze hoofdrolspelers. Hij introduceert de mosca's (vliegen) die de Duitse bommenwerpers het leven zuur maken. De ace van dit eskadron is de Russische piloot Roman Kapulov, door de auteurs neergezet als een idealist, omgeven met kleurrijke buitenlandse vrijwilligers, voor wie luchtgevechten een spel zijn. De onvermijdelijke Ernest Hemingway krijgt ook een sympathieke rol toebedeeld. Parallel maken we kennis met Lulia Montajo, een leidster van de Vrije Vrouwen en dochter van La Pasionara: een dappere jonge vrouw, ook al met het hart op de juiste plaats. De lezer voelt op zijn castagnetten aan dat Roman en Lulia (dat klínkt zelfs als Romeo en Julia) voorbestemd zijn voor elkaar. Het dramatische moment dat zij elkaar uiteindelijk ontmoeten, is André Juillard ten top: je zíet gewoon de vonk overspringen.

In een tragedie als de Spaanse burgeroorlog past echter geen liefdesgeluk. Ook nu voelt de lezer aan dat dit niet kan blijven duren, al gunt hij het hun doodgraag. We gaan hier niet verklappen of dat ten slotte ook het geval is of Yann beoordelen op zijn keuze. Het volstaat te bedenken dat geluk in het spel en geluk in de liefde niet altijd samengaan. Zijn tragische liefdesverhalen niet juist de mooiste? Het verhaal blijft alleszins hangen en in je hoofd spoken. Tsjort!

Na de oorlogsromantiek van Mezek in het prille Israël is deze nieuwe co-productie Juillard-Yann alweer een voltreffer. Personages en context zijn geloofwaardig en ondanks de ingewikkelde materie meteen begrijpelijk, de tekeningen al net zo helder en levensecht, zoals we van Juillard gewend zijn. We vergeven het hem Blake en Mortimer in de steek gelaten te hebben als hij dit soort prachtige boeken blijft maken.
KOEN DRIESSENS --- november 2018