|
KLIK
voor andere strips van
Eddy Ryssack
KLIK
voor andere strips van
Frans Buissink |
|
|
DE COMPLETE BRAMMETJE BRAM 2
Mummies en Monsters: De Levende Mummie - De Listen van Linke
Loe - De Schrik van Torantijn
Eddty
Ryssack + Frans Buissink
Arboris | 160 p. | € 27,95 (HC) |
Grote
stuwkracht |
Met
veel plezier herontdekten we vorig jaar de reeks Brammetje
Bram van Eddy Ryssack, een tekenaar
wiens zwierige, soepele tekenstijl bulkt van beweeglijkheid
en puur talent. Zijn animatieachtergrond was duidelijk een
voordeel om pagina's te tekenen waarop altijd wel wat gebeurt.
Ook zijn decors zijn knus opgebouwd. Dat hij dankzij deze
integrales en ook de archiefboeken bij Hauwaerts Uitgeverij
wat vanonder het stof wordt gehaald — toch al zeker
bij de liefhebbers van zijn werk — en aan hernieuwde
aandacht wint, is het gevolg van inzet en nijver om nieuwe
albums met zijn werk tot een goed einde te brengen.
Maar geen overtuiging met alleen maar tekeningen, ook het
verhaal telt mee. Dat was de bekommernis van Frans
Buissink. Het dossier bestaat uit een uitgebreid interview
met de man die een grote rol van betekenis vervulde voor Sjors
en andere stripbladen. Hij stond ook mee aan de wieg van
Brammetje Bram. Gelukkig dat het een piratenstrip
werd in plaats van een mogelijke autostrip die Ryssack net
zo goed werd voorgesteld te maken. In zijn ruime terugblik
laat Buissink het niet na om toenmalige werkgevers, bazen
of collega's te kijk te zetten. Hij laat het evenwel na om
daar consequent dieper op in te gaan waardoor we soms het
raden hebben naar wat er precies aan de hand was en of een tegengeluid
niet raadzaam was om een vollediger beeld te schetsen. Hoewel
ongemeen boeiend qua lectuur, met een Buissink die getuigt
van veel ondernemingszin en daadkracht, leest het interview
misschien wat te eenzijdig waarbij de interviewer het niet
altijd makkelijk heeft om het bij Brammetje Bram
te houden.
Ondanks onze eis dat bij elke integrale een uitgebreid
dossier hoort, gaat het in se nog steeds om de strips. In
Mummies en Monsters worden drie voorheen niet in
album uitgegeven verhalen gebundeld. De Levende Mummie
verscheen weliswaar als een luxe met originele plaat, maar
die oplage was zo klein dat we die niet kunnen meetellen als
een regulier album. Jammer, want in dit spannende avontuur
komen Brammetje en de bemanning van De Zeemadelief in Egypte
terecht waar ze opgelicht worden door een gids. Ze belanden
in een piramide waar een oude farao, die woorden door elkaar
haspelt, de plak zwaait. Ook in De Listen van Linke Loe
wordt het gezelschap in de luren gelegd, in dit geval
door een pestkop met dubieuze bedoelingen. In De Schrik
van Torantijn keert Brammetje terug naar het thuisfront.
Maar er is iets aan de hand in zijn vertrouwde Torantijn.
Van zijn oom Barend verneemt hij dat Birgit hoogstwaarschijnlijk
op een schip tenonder ging door toedoen van een zeemonster,
datzelfde monster dat de burgers van Torantijn het leven zuur
maakt. Uiteraard wil Brammetje zekerheid en kiest hij het
ruime sop om op onderzoek te gaan.
Ere wie ere toekomt, de dialogen van Buissink lezen ook vandaag
nog zeer vlot waardoor de verhalen lezen als een trein. De
scenario's spreiden een grote stuwkracht tentoon waarbij het
altijd weer vooruitgaat. Er wordt niet stilgezeten. De komische
momenten — weliswaar braaf en veilig — horen bij
de scènes en vertragen het verhaal niet.
Op gepaste tijden amuseerde Ryssack zich met grotere overzichtsprenten
met knappe decors. Nog grootser pakte hij uit op covers van
Sjors en aankondigingen die alle zijn opgenomen voor
en tussen de verhalen. De productie van die extra's zijn trouwens
scherper en kleurrijker dan de strips zelf. Hier en daar verdwijnen
namelijk arceringen en fijne lijntjes en de kleuren zijn nogal
dof. We kunnen aannemen dat het niet meeviel om het oude werk
(de oorspronkelijke weekbladpublicaties) piekfijn te reproduceren,
maar het resultaat valt zeker mee gezien de technische obstakels.
Of Brammetje Bram anno nu gedateerd is of niet, zal ons een
zorg wezen. Ryssack en Buissink maakten dit voor de gretige
weekbladlezertjes van toen, niet voor de nostalgische integraallezers
van 2018. Af en toe moeten we zulke overpeinzingen in onze
kritische bubbel vergeten en gewoon genieten van wat ooit
tienduizenden lezertjes op sleeptouw nam naar exotische oorden,
gevaarlijke onbekende plekken en vreselijke wezens die hun
nog angst konden aanjagen. Toen kon dat nog. |
DAVID STEENHUYSE --- november 2018 |
|