|
KLIK
voor andere strips van
Jean-Claude Servais |
|
|
HET BLAUWE CHALET
Jean-Claude
Servais
Dupuis (Vrije Vlucht) | 92 p. | € 22,50 (HC) |
Het
werd zomer |
Alice
is een kind dat geniet van de natuur rond haar. Ze koestert
en bemint alle wezens in haar wonderland. Van haas tot vos.
Van pad tot elf. Diep in het woud ziet het meisje plots een
reusachtige eik die over een grote steen is gegroeid. Dit
is de poort naar de wolvenvallei, de mythische plaats die
in het verborgen boek van haar opa zaliger beschreven staat.
Even onverwachts duikt naast de eik een knappe jongen op.
Hij heeft geen naam, maar is wel duizend jaar jong. De twee
blijven elkaar de komende weken, maanden en jaren ontmoeten
in het blauwe chalet diep in de tovervallei. Gestuwd door
de lentekriebels worden ze verliefd. En wat in de sterren
geschreven staat, gebeurt ook: de jongen is in de tijd gestapt
en wordt ouder. Zo worden de tieners pubers. Op een dag draagt
Alice niets anders dan haar lange blonde haar. De jongen pakt
haar hand en ziet als een man de zon weer opgaan. Het wordt
zomer, maar wat nu?
Na het afronden van zijn matige Compostella-verhalen trok
Jean-Claude Servais zich even terug in zijn
tekenstudio, een blauwe chalet aan een prachtig meertje. Hij
was net grootvader geworden. Een prachtig moment, maar ook
het moment dat hij ineens met een grootmoeder in bed lag.
Ouder worden, het doet iets met een mens. Bij het opruimen
vond de Ardennees enkele boeken vol mythes terug die de rechtstreekse
aanleiding waren voor zijn De Toverkol, De Almanak
en andere mijlpalen. En plots was één plus één
drie. Even later werd Het Blauwe Chalet geboren.
In zijn jongste worp grijpt de pionier van de graphic novels
terug naar zijn succesvol oerrecept van zijn jonge jaren.
Vandaag is hij weliswaar allerminst karig met oerverhalen
en andere grimmige sprookjes. Adam en Eva, Peter Pan, de Kikker
en de Prinses en tal van Griekse mythes, het kan niet op.
In zijn overvloed slaat Servais in dit coming of age-verhaal
wel af en toe de bal mis. Dat je bijvoorbeeld na jaren samen
te zijn pas op je huwelijk de naam van je man verneemt, gaat
er zelfs bij ons — die volop met hem meedroomden —
niet in. Ook het balorige gedrag van de Alice' broers hoefde
je ons geen drie keer onder onze neus te wrijven. Of was ook
dit weer een eerbetoon aan de regel van drie die zo vaak gebruikt
wordt in sprookjes?
Achteraf bekeken werkt de overvloed aan ideeën en inspiratie
Het Blauwe Chalet — voor ons mocht het album,
even correct, ook De Blauwe Chalet heten —
verhaaltechnisch wat tegen, maar we vergeven het Servais graag.
De man maakt met deze Vrije Vlucht een waar grafisch
statement. De tekeningen zijn een geweldig barok eerbetoon
aan de natuur. Die grootsheid wordt bovendien sfeervol ingekleurd
door spitsbroer Raives.
Het Blauwe Chalet is een hartverwarmende, vernieuwde
kennismaking met Jean-Claude Servais. Wat kan die man tekenen! |
WOUTER PORTEMAN --- december 2018 |
|