|
KLIK
voor andere strips van
Virginie Augustin
KLIK
voor andere strips van
Sylvain Guinebaud
KLIK
voor andere strips van
Mathieu Gabella |
|
|
DE BEUL 1-2
1. Goddelijke Gerechtigheid? - 2. Maskerade
Julien
Carette / Jérôme Benoit / Virginie Augustin /
Sylvain Guinebaud + Mathieu Gabella
Daedalus | 56 p. | € 17,95 (HC), de SC's verschijnen
in oktober |
Hollywood
aan de Seine |
De
Beul heeft geen vrienden. De Beul voert uit. Onkwetsbaar voor
alles en iedereen. De Beul heeft geen gezicht. De Beul is
iedereen. De Beul is gerechtigheid. De Beul bepaalt de dood.
Wanneer hij wil en hoe hij wil. De Beul is de schim die Parijs
veilig maakt. Iedereen die er een moord pleegt én een
bewijsstuk achterlaat, wordt gedood door de Beul. Hij heeft
de gave om via dat bewijsstuk elke moordenaar terug te vinden.
Hem rest nog enkel plaats en uur te bepalen wanneer de moordenaar
sterft in zijn handen. Hij is de gemaskerde wreker. Het instrument
van God en... van het Franse parlement die hem via via de
bewijsstukken overhandigt. En zo is Parijs al decennia lang
de veiligste middeleeuwse stad van Europa. Maar vandaag wordt
de Beul uitgedaagd door de lachende Nar en blijkt hij toch
niet zo onkwetsbaar te zijn. Carnaval en de Beul gaan niet
goed samen.
Wat is dit, zeg? Is dit een middeleeuwse Batman waarin
Gotham vervangen werd door een al even donker Parijs? Of is
dit een mantel- en degenversie van Death Note? Hm,
het zou ook het langverwachte vervolg van Arya Starks avonturen
in Game of Thrones kunnen zijn. Of is dit toch gewoon
de remake van Ronan Toulhoats De Koning
van De Ribauds? Nee, het is eerder Superman met een speciaal
staaltje Kryptoniet. Niets van! De Beul is wat van
dit alles. Scenarist Matthieu Gabella huldigt
alleszins het motto "Beter goed gestolen dan slecht verzonnen".
Eerlijk gezegd werkt zijn ideeënroof bij een eerste lezing
ernstig op onze zenuwen. Het was té. Het leek wel een
zoekvraag voor een of andere obscure stripquiz in een duister
parochiezaaltje. Maar bij een tweede lezing, in meer relaxte
toestand, ging het verhaal er wel in als zoete koek. Ja, dit
is vlot geschreven. Ja, dit is goed getekend. Ja, dit is toch
niet zo banaal. Ja, dit is wél goed. Uiteindelijk blijkt
deze De Beul gewoon lekkere mainstream cinema te
zijn. Een blockbuster uit Hollywood waar je duizend opmerkingen
over kan maken, maar die wel scoort bij jij, jij en jij.
Het hoeft je niet te verbazen dat deze driedelige stripreeks
enorm groots werd opgezet. Naast een gedegen scenarist en
een commercieel realistische tekenaar Julien Carette
werkten aan deze strip met Virginie Augustin
en Sylvain Guinebaud ook twee knappe storyboarders
mee. Vooral de tekenares van Alim de Leerlooier leverde
in het eerste deel geweldig werk af. En dan hebben we nog
een aparte decortekenaar (Jérôme Benoit),
een coverartiest (Samber-tekenaar Jean Bastide),
een inkleurder, een artistieke coördinator, enzovoort.
Deze Parijse De Beul is niet minder dan een superproductie
volgens Amerikaans recept. Hollywood aan de Seine.
Het eindresultaat is een strip die zowel grafisch als qua
verhaal uit zijn voegen barst. Dit is te. Maar toch is trop
hier niet te veel. We zijn er immers rotsvast van overtuigd
dat deze De Beul een absolute publiekslieveling van
het Daedalus-fonds wordt. Zeg maar dat wij
het gezegd hebben. |
WOUTER PORTEMAN --- september 2018 |
|