Berenkoning
COMPLEET VERHAAL
Berenkoning
 
BERENKONING
Mobidic
Saga Uitgaven | 112 p. | € 24,95 (HC)
Azteekse Eva
Het dorp kreunt onder de vloek van de Kaaimangodin. Om het tij alsnog te keren, besluit de sjamaan zijn bloedeigen dochter te offeren. Haar echtgenoot stemde ermee in. En zo binden ze Xipil vast aan de indrukwekkend kaaimantotempaal. De nacht valt. Tussen de totempalen duikt plots een gigantische ijsbeer op. Het is de Berenkoning. Hij bevrijdt de verbouwereerde Indiaanse. Beduusd gaat ze terug naar haar dorp waar ze haar man ontmoet. Uit angst voor de goden vermoordt hij haar. Bijna, want de Berenkoning komt plots met een forse uithaal tussenbeide. Hij neemt de zwaar gewonde Xipil teder vast in zijn enorme poten. Stervend belooft ze alles te doen wat hij vraagt. De volgende morgen komt ze verward wakker in het bladerennest van de Apenmoeder. Nog maar pas bekomen van de shock, maant de gorilla Xipil aan zich klaar te maken voor haar huwelijk. Straks trouwt ze immers met de Berenkoning. Dat was de enige manier om te ontsnappen aan de woede van de machtige Kaaimangodin. Zij vergeeft en vergeet nooit. En zeker geen offermaal.

"Ik moest wel. Ik moest wel een strip tekenen met veel dieren. Ik kan niets anders tekenen. Vraag me niet om een auto te tekenen. Of een stad in perspectief. Dat lukt me gewoonweg niet. Deze Berenkoning was mijn alibi om zoveel mogelijk dieren te tekenen." We horen het Mobidic nog wat verontschuldigend prevelen. Maar haar Berenkoning is meer dan een ontwijkend kunstje. De Brusselse St. Lucasstudente is een van die zeldzame dierentekenaars die niet vervalt in doorzichtige Disney-mimiek. Haar dieren zijn wild, dreigend en tegelijkertijd teder. Ze zijn levensecht. Tussen die gigantische dieren in tekent ze haar indianenprinses. En hoe! Door zich te focussen op haar voet, hand of blote rug in combinatie met de enorme dieren (pagina 42) creëert ze een zelden geziene sensuele spanning tussen mens en dier. Maar net zoals in haar grote voorbeeldstrip Zoo is ook haar naakte Manon geen ogenblik vulgair. Gelukkig tekent Mobidic, een bijnaam die ze kreeg als kind van haar zusjes, in haar debuutstrip meer dan enkel betoverende Pellejero-diertjes. De Franse met Mexicaanse roots schreef een Azteeks-Indiaans Adam en Eva-sprookje dat echt wel aan de ribben plakt. Vooral haar sterke dialogen als de Kaaimangodin het achterste van haar tong toont, zijn — sorry — beresterk. Af en toe wordt het verhaal iets te moraliserend, maar we denken dat vele aspirant-tekenaars willen tekenen om zo indrukwekkend te kunnen debuteren.

Niet voor niets vergaarde deze Berenkoning de ene debuutprijs na de andere. Alle lof is terecht. Mobidic heeft het.
WOUTER PORTEMAN --- juni 2018