|
KLIK
voor andere strips van
Emmanuel Lepage |
|
|
AR-MEN
Hel der Hellen
Emmanuel
lepage
RoaRrr Uitgeverij | 94 p. | € 24,95 (HC) |
Lepage
de verteller |
Tijdens
het lezen van Streamliner 1, de eerste productie
van het piepjonge RoaRrr Uitgeverij, waren
we zodanig verbouwereerd door de schandalige hoeveelheid taal-,
tekst-, typ- en letterfouten (er bleef ons werkelijk níks
bespaard) dat we het verhaal niet meer konden volgen. Dat
was zonder enige twijfel de slechtste vertaling ooit. Om die
reden weigerden we het album te bespreken en hadden we al
geen zin meer om de andere nieuwe strips van RoaRrr te lezen.
Het prille bestaan leek voor ons al snel in de kiem gesmoord
door het stuitende amateurisme. We hielden ons hart dan ook
vast voor de vertaling van Emmanuel Lepages
Ar-Men... RoaRrr heeft geluk, of het nam de kritiek
ter harte en greep in. Het is nog steeds geen onberispelijke
productie op taalgebied, maar de fouten komen niet meer op
elke pagina, in bijna elke ballon voor. Het valt mee, maar
het kan nog steeds beter.
De taalgevoeligheid laten we nu even varen voor een korte
beschouwing van Lepages werk, want dat spreekt meer tot de
verbeelding. Lepage is vooral bekend van het overdonderend
geschilderde en meeslepend vertelde Muchacho, maar
de jongste jaren raakten zijn albums niet meer vertaald. Het
waren ook wel wat vaker dikke, documentaireachtige reisreportages
in stripvorm over de plaatsen die hij bezocht in Tsjernobyl
en Atarctica. Ar-Men: Hel der Hellen is ook weer
plaatsgebonden met een mild historisch-educatieve insteek,
deze keer over een moeilijk te bereiken vuurtoren op een Bretoens
eilandje die de bijnaam Hel der Hellen kreeg. De moeite die
men zich getroostte om die vermaledijde vuurtoren te bouwen,
is pure noodzaak. Daar zijn de regelmatige opsommingen van
schipbreuken en het dodental getuige van. Lepage mengt fictie,
documentaire en legendes voor een intens verhaal dat zich
afspeelt in heden en verleden, van de moeizame constructie
van de vuurtoren tussen 1867 en 1881 tot stormen van nu die
het bouwwerk teisteren en een bezoek van de laatste vuurtorenwachters
aan hun voormalige, waakzame plek.
Eerlijk gezegd vreesden we na de eerste pagina's dat we geen
boodschap zouden hebben aan een album met Lepage als gids
om ons door de geschiedenis van de vuurtoren te loodsen. Maar
al snel komt Lepage de verteller op het toneel en hang je
aan zijn lippen. Woorden zijn zelfs vaak niet nodig (hij is
er sowieso niet kwistig mee, mooi meegenomen voor de vertaler),
want de beelden spreken voor zich. De brute kracht van hels
stromend, klotsend, briesend, spuitend en keihard toeslaand
water toont Lepage in al zijn facetten. Geen wonder dat er
doden vielen en dat het rond de vuurtoren een onheilsplek
is.
Het zal ons benieuwen met wat voor titels RoaRrr Uitgeverij
nog komt in de toekomst. Hopelijk ondervinden ze geen last
van de slechte start die ze maakten. En laat het anders gewoon
een duurzame les zijn. Bij Ar-Men primeert zoveel
meer dan alleen dat taaldingetje. |
DAVID STEENHUYSE --- juni 2018 |
|