|
KLIK
voor andere strips van
Benoît Sokal
KLIK
voor andere strips van
François Schuiten |
|
|
AQUARICA 1
Roodhaven
Benoît
Sokal + François Schuiten / Benoît Sokal
Daedalus | 72 p. | € 22,95 (HC) |
Intrigerend
ecologisch sprookje |
Roodhaven,
een klein dorpje aan de Amerikaanse oostkust tijdens het interbellum.
De ingedommelde bevolking blikt melancholisch terug op de
gouden tijd van de walvisjacht. Met een whisky in de hand
haalt een stel versleten zeebonken een trauma op van twintig
jaar geleden: de walvisjager Golden Licorn, met veel dorpelingen
aan boord, werd aangevallen door een reuzenwalvis en verging
met man en muis. De oude wonde wordt terug opengereten wanneer
een biomechanische krab aanspoelt op het strand. In het pantser
van de krab zitten wrakstukken van oude schepen, waaronder...
de naamplaat van de Golden Licorn! John Greyford, een inderhaast
opgetrommelde jonge en naïeve cryptozoöloog moet
opheldering brengen en de sluimerende wraaklust van de oudjes
in de kiem smoren. Het mysterie wordt echter alleen maar groter
als hij in het dier een bewoonster ontdekt: de mooie Aquarica,
een nazaat van Mike Conoly, een beroemde bioloog die vijfenzestig
jaar eerder samen met zijn familie op zee verdween. Met overtuigende
argumenten — van het soort waarvan vrouwen er twee hebben
— overhaalt Aquarica John om haar te helpen...
Meer dan een decennium geleden al ontstond het idee voor het
steampunkachtige verhaal met ecologische inslag dat Aquarica
zou gaan worden als het resultaat van een ontmoeting tussen
twee oude studiegenoten. Benoît Sokal
en François Schuiten zaten ooit samen
op Sint-Lucas alvorens ze elk op hun manier, de eerste met
eerder chaotisch en cynisch naturalisme, de andere met afgemeten
cartesiaanse architectuur, veertig jaar geleden de weg plaveiden
die striplezers van de jeugdstrip naar de volwassenstrip leidden.
Hun gezamenlijk project werd eerst geconcipieerd als een animatiefilm,
maar ook de ontwikkeling tot videogame en stripbewerking stonden
van in het begin open. De videogame verdween in de diepvriezer,
het filmidee is nog steeds actueel (de productie staat gepland
voor 2020). Maar nu is er dus al eerst een diptiek in stripvorm,
in het Frans uitgegeven door de kleine Parijse kwaliteitsuitgeverij
met indrukwekkende auteurportfolio, Rue de Sèvres.
Sokal en Schuiten leveren een gatenloos werkstuk af. De verhaalopbouw
is klassiek en duidelijk en hun ervaren hand is merkbaar in
de vele wisselingen van tijd en ruimte die op geen enkel ogenblik
de lezer een verdwaald gevoel geven. De intrige wordt geraffineerd,
laagje voor laagje, afgepeld en is een aangenaam samenraapsel
van vele literaire invloeden. Moby Dick en Robinson
Crusoë zijn duidelijk op de afspraak, maar ook de
geesten van Jules Verne, Hans Christian
Andersen en zelfs stukjes uit de bijbel waren onmiskenbaar
rond. Het laagje ecologische vernis dat de kers zou moeten
vormen, staat echter op een al bij al weinig verrassende taart.
Dat geldt ook voor de personages: hun karakters zijn zeer
menselijk maar te clichématig om echt te beklijven.
Het tekenwerk van Sokal is zoals steeds herkenbaar en vol
tegenstrijdigheden. Niemand kan zo sterk vette lijnen en detail
combineren en op die manier semi-karikaturaal en toch realistisch
tekenen. Niemand kan zijn personages — zoals in een
videogame — zo tegen de achtergrond plakken en toch
een zekere dynamiek creëren. Niemand kan zijn inkleuring,
met die okerachtige en wat lugubere tinten, zowel duister
als weelderig doen lijken. Niemand kan tegelijk zoveel kunstmatigheid
en zoveel gevoel in zijn tekeningen kwijt. Het is Sokals unieke
stijl die dit album aanlokkelijk maakt, vooral in de plaatjes
waar de branding of de (zee)fauna domineren.
Aquarica is onder de vleugels van twee absolute grootmeesters
een intrigerend, professioneel opgebouwd en visueel knap uitgewerkt
ecologisch sprookje geworden. Zoals je van een dreamteam van
dergelijk kaliber kan verwachten, is de aanval vlot opgezet
en zit er een wisselwerking in die genialiteit doet vermoeden.
Maar ze spelen iets te veel op zekerheid. Wat wij misten,
is dat sprankeltje jeugdig enthousiasme, die spectaculaire
en gewaagde dunk als bekroning, diegene die ons applaudisserend
van de banken doet opveren en ons spontaan een Mexican wave
doet inzetten. Hopelijk weten deze twee topauteurs dat alsnog
te doen, straks na de rust en in het tweede deel. |
PETER D'HERDT --- oktober 2018 |
|