|
KLIK
voor andere strips van
Sytse S. Algera |
|
|
AQUA INVICTA 1
De Sleutel
Leroy
Soesman + Sytse S. Algera
ComicWatch | 64 p. | € 19,95 (HC), de SC verschijnt
later zonder aansluitend dossier |
Werk
aan de winkel |
Aqua
Invicta is een van de nieuwe reeksen waar scenarist en
uitgever Sytse S. Algera al langer op broedde.
Hij bedacht een aarde waarop een deel van de maan neerstortte
waardoor het water steeg en de beschaving een stap terug zette.
Het is weer overleven geblazen terwijl er ook nog mutaties optreden
bij mens en dier door gescheurde kernreactoren. De ondernemende
actieheldin Liz en een groepje huurlingen proberen zich in
deze post-apocalyptische wereld staande te houden. Er is sprake
van een eiland waar de kennis van vroeger aanwezig is en waarmee
land kan herwonnen worden op de oprukkende zee. Voor ze daarop
belanden, leest dit eerste deel als één lange
achtervolging waarin Liz en haar kompanen het hard te verduren
krijgen, hoewel ze zich niet zomaar laten verslaan.
Raar maar waar, dit album bevat te veel actie. We werden op
den duur moe van al dat geren en gespring. Nu, het mag ook
wel vooruitgaan, daar hebben we niets op tegen, maar je hebt
het daardoor ook in een wip uitgelezen waardoor er minder
blijft hangen. Het ontbreekt net iets te veel aan onvergetelijke
scènes.
Er is ook nog werk aan de winkel voor de Nederlandse tekenaar,
wiskundeleraar en voormalig internationaal pokerspeler Leroy
Soesman. We kunnen zijn werk een beetje vergelijken
met dat van Vlaming Patrick Cornelis. Beide
tekenaars hebben tonnen ambitie en het nodige talent, maar
dat vertaalt zich nog niet voldoende in onberispelijke resultaten.
Een knappe illustratie is nog wat anders dan honderden samenhangende
prenten in een album. Het wringt nog te vaak op anatomisch
gebied met raar bewegende en overacterende figuren en niet
altijd verstandig gekozen perspectieven die zwaktes benadrukken
in plaats van ze te verdoezelen. Dat is het nadeel om een
comicaanpak na te apen als men die onvoldoende onder de knie
heeft. Een pluim voor zoveel lef en durf, maar het moet nog
wel kloppen als er voor een realistische tekenstijl gekozen
wordt.
In vroegere tijden zou dit een veelbelovend smallpressboekje
kunnen zijn om potentiële lezers en uitgevers te kunnen
overtuigen om met hem in zee te gaan voor een ander, nieuw
project. Nu wordt een debuut meteen in een professioneel album
gegoten en telt het al meteen mee om op te boksen tegen honderden
andere albums die jaarlijks op de markt verschijnen. Voor
ons is dat ook een bibliotheek aan vergelijkingsmateriaal
om te zien dat het voor Soesman nog te vroeg is voor een pertinente doorbraak.
De tekeningen zijn veel te wisselvallig en incoherent. Het
valt trouwens op dat de eerste platen tot pagina 15 in een
andere tekenstijl zijn waarna Liz zomaar van haarkleur verandert
(van ros naar bruin), ook de lettering en tekstballonnen veranderen
plotseling, vanaf pagina 35 is de tekst dan ook nog eens in
een veel groter corps. What the fuck?!
Van één ding zijn we nochtans zeker: laat
Soesman nog wat rijpen, gun hem de nodige tijd zich verder
te ontplooien, steun hem nu al in zijn werk, maar wees kritisch,
laat 'm leren uit (zelf)kritiek en we achten hem nog in staat
tot grootsere dingen. Daar zijn voldoende aanwijzingen voor:
zijn goeie close-ups blinken uit tussen de rest van de tekeningen,
per plaat is wel een prent die voor de nodige impact zorgt,
hij begrijpt de striptaal en zijn beeldregie staat ook grotendeels
op punt. Nu nog wat meer finesse voor de dag leggen en zwaar
inzetten op bijschaven en oefenen en we horen nog wel van
'm. |
DAVID STEENHUYSE --- augustus 2018 |
|